Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΝΦΙΑ: Δείτε όλες τις αλλαγές

Σχεδόν 10 μέρες πριν λήξει η προθεσμία για την πληρωμή της πρώτης δόσης και εννέα μήνες μετά την ψήφιση του ΕΝΦΙΑ ως νόμου από τη Βουλή, το Υπουργείο Οικονομικών εδέησε και ολοκλήρωσε την εκκαθάριση του φόρου!
Για να φτάσει μέχρι αυτό το σημείο, έχουν γίνει πολλές αλλαγές που διόρθωναν το ένα λάθος μετά το άλλο. Εννοείται πως δεν έχουν τελειώσει, αφού απαιτούνται ακόμα αλλαγές, όπως στη φορολόγηση των ενοικιαζόμενων δωματίων, που προς το παρόν θεωρούνται ως... κατοικίες.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Στην τροπολογία που ψηφίστηκε προ εβδομάδων, πέρασαν οι εξής αλλαγές:
* μειώθηκε 20% ο φόρος στα φυσικά πρόσωπα που είναι κάτοχοι αποπερατωμένων αλλά κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων κατοικιών και επαγγελματικών στεγών καθ' όλη τη διάρκεια του 2013. Να μην είχαν ρεύμα και έμενε κάποιος μέσα έστω και μια μέρα. Η μείωση αυτή αφορά περίπου 700.000 υπόχρεους ΕΝΦΙΑ.
* μειώθηκε ο φόρος 60% στα ημιτελή κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα.
* καταργήθηκε η προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για να λάβει κάποιος έκπτωση. Έτσι, γίνεται πιο εύκολη η διαδικασία για τρίτεκνους, πολύτεκνους κ.α. Γι' αυτό το λόγο καθιερώθηκε το κριτήριο της αξίας της ακίνητης περιουσίας. Εκτιμάται ότι οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν 1,3 εκατ. ιδιοκτήτες.
* άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού του φόρου στις 4.000 περιοχές που βρίσκονται εκτός συστήματος Αντικειμενικού Προσδιορισμού Αξίας Ακινήτων. Πλέον υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή ανάμεσα στον φόρο που πλήρωσε το 2013 και αυτόν που "βγήκε" για το 2014. Αυτή η αλλαγή εκτιμάται ότι αφορά 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων.
* μειώθηκε η φορολόγηση ξενοδοχειακών μονάδων που λειτουργούν ως ατομικές επιχειρήσεις. Η διάταξη δεν ξεκαθαρίζει αν υπάρχει μείωση για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, που μέχρι στιγμής, έχουν φόρο σαν να ήταν κανονικές κατοικίες.
* τα ακίνητα σε σεισμόπληκτες περιοχές απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ του 2014. Συγκεκριμένα όλα τα ακίνητα στην Κεφαλονιά, τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα σε ορισμένους πολεοδομικά ανενεργούς οικισμούς της Κοζάνης, καθώς και για τα οικόπεδα που αναλογούν σε σεισμόπληκτα κτίρια - από τον τελευταίο σεισμό - στους νομούς Φωκίδας και Φθιώτιδας.
ΤA ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ
Το οικονομικό επιτελείο τρέχει και δεν φτάνει με τα εκκαθαριστικά, αφού ένα μεγάλο μέρος τους ήταν λάθος. Έτσι, αναγκάστηκαν να αλλάξουν δυο φορές την ημερομηνία πληρωμής της πρώτης δόσης.
Κανονικά ήταν να πληρωθεί στο τέλος Ιουλίου και σε έξι δόσεις. Έπειτα πήγε για το τέλος Αυγούστου και σε πέντε δόσεις. Τέλος, άλλαξε για τις 30 Σεπτεμβρίου και πάλι σε έξι δόσεις, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2015.
Αυτό δημιούργησε προβλήματα στο Taxis, αφού μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα όποιος έμπαινε στο σύστημα, έβλεπε ότι θα πρέπει να πληρώσει "διπλή" δόση στο τέλος του μήνα, ενώ οι δόσεις συνολικά ήταν πέντε. Έτσι, την προηγούμενη Δευτέρα ανέβηκαν τα νέα εκκαθαριστικά που άλλαζαν τον αριθμό των δόσεων σε έξι, ορίζοντας ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου θα πληρωθεί μια και μόνο δόση! Το απίστευτο αλαλούμ δηλαδή...
Σήμερα, το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε ότι τελείωσε και η έκδοση των νέων εκκαθαριστικών που αφορά:
α) περιπτώσεις οικοπέδων τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που δεν ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός αξίας ακινήτων, λαμβάνοντας υπόψη την ευνοϊκότερη φορολογητέα αξία μεταξύ Φ.Α.Π. 2013 και ΕΝ.Φ.Ι.Α.
β) εξαίρεση από το φόρο των ακινήτων που βρίσκονται στη νήσο Κεφαλληνία
γ) απαλλαγή από τον κύριο φόρο του υπολοίπου οικοπέδου ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης
δ) μείωση του συντελεστή συμπληρωματικού φόρου μη ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων των Ν.Π.Δ.Δ. που δεν εντάσσονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
AΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΕΝΤΥΠΟ Ε9
Από τις αρχές Οκτωβρίου, οι φορολογούμενοι, οι οποίοι επιθυμούν να τροποποιήσουν την περιουσιακή τους κατάσταση, θα δύνανται να υποβάλουν ηλεκτρονικά, εμπρόθεσμα μέχρι και την 30η Νοεμβρίου, δήλωση Ε9, με την οποία θα διορθώσουν, διαγράψουν ή συμπληρώσουν στοιχεία των ακινήτων τους, ώστε η εικόνα τους να απεικονίζεται πλέον ορθά.
Εφόσον από την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης προκύπτει επιστροφή φόρου άνω των 300 €, ο φορολογούμενος θα υποχρεούται να προσκομίσει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. τα δικαιολογητικά που επιβεβαιώνουν το λόγο της υποβολής της δήλωσης αυτής.
Στην περίπτωση που, μετά την υποβολή της πρώτης τροποποιητικής δήλωσης, υποβληθεί και νέα τροποποιητική δήλωση, μέχρι 30/11, θα διενεργείται σε κάθε περίπτωση νέα εκκαθάριση του φόρου μετά από έλεγχο των σχετικών δικαιολογητικών αυτής, εφόσον προκύπτει μείωση του φόρου.
Για το λόγο αυτό, οι φορολογούμενοι θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι πολύ προσεκτικοί κατά την υποβολή των τροποποιητικών δηλώσεων, ώστε αφενός να μην απαιτηθεί να προσέλθουν στις Δ.Ο.Υ. και αφετέρου να υπάρχει η ορθή εικόνα της περιουσιακής τους κατάστασης στο μέλλον. Έτσι, όταν θα ζητήσουν να λάβουν πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ δεν θα ταλαιπωρούνται πλέον από τη μετάβασή τους στις Δ.Ο.Υ. ή την υποβολή διορθωτικών δηλώσεων. Για τον τρόπο συμπλήρωσης των τροποποιητικών δηλώσεων θα δοθούν αναλυτικές οδηγίες με εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες θα αναρτηθούν στους διαδικτυακούς τόπους της ΓΓΔΕ.
ΠΩΣ ΥΠΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Αν κάποιος θέλει να υποβάλει ένσταση κατά του ΕΝΦΙΑ τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Όπως αναφέρει η ΠΟΜΙΔΑ Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων, και επειδή κυκλοφορούν αποσπασματικές πληροφορίες και ανεύθυνες ανακοινώσει - διευκρινίζει τα ακόλουθα:
1. Δυστυχώς στη χώρα μας, το φορολογικό σύστημα είναι απόλυτα θωρακισμένο έτσι ώστε ΔΕΝ υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα παραδεκτής άσκησης «ομαδικής προσφυγής» εν είδει «συλλογικής αγωγής» για φορολογικά θέματα κάθε είδους, είτε από ομάδες φορολογουμένων, είτε από αντιπροσωπευτικό σωματείο τους, αντίθετα με ότι συμβαίνει στο δίκαιο των καταναλωτών και στο εργατικό δίκαιο, όπου ορθά προβλέπονται τέτοιου είδους ομαδικές δράσεις.
Φορολογική προσφυγή ασκείται πάντοτε κατά συγκεκριμένης πράξης επιβολής φόρου ή προστίμου σε συγκεκριμένο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Εξάλλου για τον ίδιο λόγο, έννομο συμφέρον σύμφωνα με την πάγια νομολογία των Δικαστηρίων για την άσκηση τέτοιας προσφυγής, έχει αποκλειστικά και μόνο ο φορολογούμενος στον οποίο αφορά η προσβαλλόμενη πράξη και σε καμία περίπτωση τρίτο πρόσωπο ή συλλογικός φορέας στον οποίο ανήκει.
2. Προκειμένου κάποιος φορολογούμενος να έχει δικαίωμα να καταφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια για φορολογική διαφορά, θα πρέπει πρώτα και υποχρεωτικά να υποβάλει εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση του εκκαθαριστικού σημειώματος (λόγω της ηλεκτρονικής ανάρτησης του εκκαθαριστικού, η προθεσμία αρχίζει 10 ημέρες μετά την ανάρτησή του, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 6 του Ν. 4174/2013) «ενδικοφανή προσφυγή» στη Διεύθυση Επίλυσης Διαφορών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 63 του ν. 4174/13. Την προσφυγή αυτή μπορεί ο φορολογούμενος να την υπογράψει μόνος του.
3. Ωστόσο, παρά την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής, βεβαιώνεται άμεσα το 100% του οικείου φόρου και ο φορολογούμενος θα πρέπει να προκαταβάλει το 50% του βεβαιωμένου αυτού φόρου για την αναστολή του υπολοίπου, κάτι που μπορεί να είναι εξαιρετικά δυσχερές ή και αδύνατο γι αυτόν. Βεβαίως είναι δυνατόν υπό προϋποθέσεις να ανασταλεί η υποχρέωση προκαταβολής του 50% του φόρου όταν ο φορολογούμενος είναι σε θέση να αποδείξει πλήρη οικονομική αδυναμία, αφού ασκηθεί ειδική αίτηση αναστολής, που χαρακτηρίζεται από δαιδαλώδεις προϋποθέσεις και διαδικασία στην οποία μεταξύ άλλων θα χρειαστεί να δηλώσει το «παγκόσμιο» εισόδημά του και το σύνολο των τραπεζικών καταθέσεών του.
4. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών αποφασίζει εντός 60 ημερών και αν απορρίψει ρητώς την ενδικοφανή προσφυγή ή δεν αποφασίσει εντός της προθεσμίας αυτής, οπότε και αυτή θεωρείται σιωπηρώς απορριφθείσα, μόνον τότε ο φορολογούμενος αποκτά τη δυνατότητα να καταφύγει στα αρμόδια δικαστήρια (και ΟΧΙ απ΄ευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας), εντός 30 ημερών από την απορριπτική απόφαση της Επιτροπής ή τη λήξη της παραπάνω προθεσμίας, σύμφωνα με την παρ. 2β του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
5. Αρμόδια δικαστήρια είναι τα κατά τόπους Διοικητικά Πρωτοδικεία στα οποία κατατίθεται η προσφυγή, η οποία μετά από καιρό προσδιορίζεται να συζητηθεί σε πολύ μεταγενέστερη ημερομηνία μετά την κατάθεσή της, ειδικά δε για το Διοικητικό Πρωτοδικείο της Αθήνας, μετά από αρκετά χρόνια. Όταν η υπόθεση συζητηθεί και εκδοθεί απόφαση, ο ηττηθείς διάδικος έχει δικαίωμα να ασκήσει έφεση και όποιος ηττηθεί και στο Εφετείο, τότε μπορεί υπό προϋποθέσεις να ασκήσει αναίρεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
6. Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει τη δυνατότητα, αν σωρευθεί μεγάλος αριθμός παρόμοιων προσφυγών στα Διοικητικά Πρωτοδικεία της χώρας, να επιλέξει ορισμένες από αυτές και να προχωρήσει σε διενέργεια «πιλοτικής δίκης» όπως είχε συμβεί και με το ΕΕΤΗΔΕ. Στη διαδικασία αυτή ενώπιον του ΣτΕ έχει δικαίωμα να ασκήσει παρέμβαση οποιοσδήποτε έχει ΗΔΗ ασκήσει προσφυγή ενώπιον Διοικητικού Πρωτοδικείου για παρόμοιο θέμα.
7. Δυστυχώς τόσο το ΣτΕ όσο και τα Διοικητικά Δικαστήρια γενικότερα, με την πρόσφατη νομολογία τους στις προσφυγές κατά του τέλους επιτηδεύματος και του ΕΕΤΗΔΕ, έχουν ήδη κρίνει υπέρ της συνταγματικότητας των ρυθμίσεων αυτών και υπέρ της δυνατότητας πολλαπλής φορολόγησης της ίδιας φορολογητέας ύλης, ακόμη και όταν δεν υπάρχει εισόδημα, αντίθετα με παλαιότερες αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου του Γερμανικού Κρατιδίου της Καρλσρούης και του Συνταγματικού Συμβουλίου της Γαλλίας, που ωστόσο και αυτές δεν έχουν επικρατήσει μέχρι σήμερα στη νομολογία και την φορολογική πρακτική των χωρών αυτών. Κατά συνέπεια οι δυνατότητες ευδοκίμησης μιας προσφυγής που θα στρέφεται γενικά κατά του σχεδιασμού του φόρου ή της απλής αμφισβήτησης του ύψους των αντικειμενικών αξιών είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένες.
8. Αντιθέτως, σαφώς μεγαλύτερες πιθανότητες ευδοκίμησης θα έχουν ατομικές προσφυγές φυσικών προσώπων που είναι σε θέση να αποδείξουν ότι το ποσό ΕΝΦΙΑ που καλούνται να καταβάλουν, υπερβαίνει δραματικά τις οικονομικές τους δυνατότητες και ως εκ τούτου είναι αδύνατη η ετήσια πληρωμή του, οπότε στην περίπτωση αυτή ο ΕΝΦΙΑ προσκρούει στην παρ. 5 του άρθρου 4 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους», αλλά και σε άλλες Συνταγματικές διατάξεις. Ενδεικτικά, τέτοια πρόσωπα, είναι ιδιοκτήτες με μικρά εισοδήματα, άνεργοι, μικροσυνταξιούχοι κλπ., που όμως έχουν στην κατοχή τους παλαιά αναξιοποίητα, κενά και ανεκμετάλλευτα ακίνητα μεγάλης αντικειμενικής αξίας, με κάθε είδους δεσμεύσεις, ιδιαίτερα ψιλοί κύριοι οι οποίοι εκ του νόμου στερούνται οποιουδήποτε εσόδου από την περιουσία τους ενώ φορολογούνται βαρύτατα για την ψιλή κυριότητά τους κλπ.
9. Τέλος προκειμένου κάποιος να καταφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, θα πρέπει πρώτα να έχει εξαντλήσει τα εσωτερικά ένδικα βοηθήματα διαφορετικά η προσφυγή του απορρίπτεται ως απαράδεκτη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει η υπόθεσή του να έχει ήδη κριθεί από το Διοικητικό Πρωτοδικείο, το Εφετείο και το ΣτΕ. Η μη εξάντληση των εσωτερικών ενδίκων βοηθημάτων ενδεχομένως συγχωρείται -οπότε και θα μπορεί να κατατεθεί απευθείας προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο- στην περίπτωση που τελικά το ΣτΕ εκδώσει απόφαση επί «πιλοτικής δίκης» για το ζήτημα αυτό. Σημειώνεται βεβαίως ότι με τη παρ. 2 του άρθρου 1 του 1ου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ τα Κράτη μέλη καταρχήν διατηρούν το δικαίωμα να φορολογούν κατά βούληση τους πολίτες τους, χωρίς αυτό να μπορεί να θεωρηθεί ως παραβίαση της παρ. 1 του ίδιου άρθρου.
10. Σε κάθε περίπτωση, κάθε ιδιοκτήτης που πληροφορείται τη νέα εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ και ενδιαφέρεται να ασκήσει δικαστική προσφυγή θα πρέπει να απευθύνεται στο δικηγόρο του, ο οποίος και θα αξιολογήσει τις πιθανότητες επιτυχίας της. τους, για να λάβουν ενημερωτικό σημείωμα για τους βασικούς ισχυρισμούς των δικογράφων τους, μόνον αφού αξιολογηθεί θετικά η περίπτωσή τους.

newsbomb



Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.

Χειρουργικό Ιατρείο

Χειρουργικό Ιατρείο