Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

ΜΠΑΣΙΑΚΟΣ: ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Ο Βουλευτής Βοιωτίας (ΝΔ) και Αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής Βαγγέλης Μπασιάκος παρουσιάζοντας τη θέση της ΝΔ στα θέματα της Οδικής Ασφάλειας επισήμανε μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής παρέχει τη δυνατότητα συλλογής κρίσιμων στοιχείων και ανταλλαγής απόψεων, με κύριο σκοπό την αποτελεσματική δράση του θεσμικού αυτού οργάνου και όχι απλά τη διεξαγωγή θεωρητικών συζητήσεων, ώστε τυπικά να δικαιολογηθεί ο λόγος ύπαρξής του.
Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα κορυφαίο ζήτημα κάθε πολιτείας που έχει δομηθεί ορθά, προκειμένου να προστατεύεται η ασφαλής οδήγηση των οχημάτων, καθώς και η μετακίνηση των πεζών με ασφάλεια. Η πρόληψη είναι σαφέστατα καλύτερη από τη θεραπεία ενός προβλήματος. Και οι δύο όμως προσεγγίσεις είναι εξίσου κρίσιμες και επιβάλλεται να είναι και εξίσου αποδοτικές. Ερευνούμε λοιπόν βασικές παραμέτρους του μεγάλου αυτού ζητήματος, λαμβάνοντας υπόψη και τις δραστηριότητες, καθώς και τα συμπεράσματα των αντίστοιχων θεσμικών οργάνων που έχουν συσταθεί για την οδική ασφάλεια. Είναι, επίσης, απαραίτητο να βρεθούν και να κατηγοριοποιηθούν όλες οι αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων - και να επικαιροποιείται συχνά αυτή η κατηγοριοποίηση - για να μπορέσουμε να τις αντιμετωπίσουμε δραστικά και στοχευμένα. Ας μην ξεχνάμε, πάντως, ότι μια στιγμιαία αμέλεια, υπερβολή ή λάθος, οδηγού ή πεζού μπορεί να προκαλέσει τραγικά αποτελέσματα, με μακροπρόθεσμες δυσμενέστατες συνέπειες.

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Η μείωση στα επίπεδα αστυνόμευσης για τροχαίες παραβάσεις, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, οι παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη, stop και προτεραιότητας, το παράνομο-αντικανονικό προσπέρασμα, η κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών, η απόσπαση προσοχής του οδηγού (π.χ. από τη χρήση κινητών τηλεφώνων, ή από μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες στο οδικό δίκτυο), η μη χρήση ζώνης ασφαλείας στα οχήματα, καθώς και κράνους στα δίκυκλα, η μη τήρηση απόστασης ασφαλείας, οι αντικανονικοί ελιγμοί (κυρίως από μοτοσικλέτες), καθώς και η σωματική κόπωση του οδηγού που επηρεάζει τα αντανακλαστικά του, εξακολουθούν να είναι οι κύριες αιτίες θανάτου και σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη. Για την Ελλάδα, στις παραπάνω σημαντικές πρακτικές αιτίες των ατυχημάτων/δυστυχημάτων, θα πρέπει να προσθέσουμε και την ποιότητα του οδικού δικτύου (επικλινές, πολλές απότομες στροφές, ολισθηρότητα, κακή συντήρηση κλπ.), τις παραβάσεις σε ελέγχους ΚΤΕΟ, τη γενικευμένη επιθετική οδήγηση, καθώς και τη μη πιστή τήρηση των προβλεπόμενων προδιαγραφών για έκδοση άδειας οδήγησης. Επίσης, το συχνό φαινόμενο της ενοχλητικής συμπεριφοράς επιβατών μέσα στο αυτοκίνητο, που δυσχεραίνει τον οδηγό, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφάλεια των ίδιων των επιβατών, καθώς και των υπολοίπων οδηγών και πεζών. Ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία πρέπει να μειωθεί, όχι γιατί μειώθηκαν τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, λόγω οικονομικής κρίσης και στενότητας, αλλά γιατί θεραπεύονται οι αιτίες που προκαλούν τα ατυχήματα αυτά.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, το οικονομικό και κοινωνικό κόστος των τροχαίων στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, ανέρχεται σε 1,2% περίπου του αντίστοιχου ΑΕΠ. Το κόστος αυτό για τη χώρα μας εκτιμάται, από τους συγκοινωνιολόγους, ότι για το έτος 2011 κυμάνθηκε μεταξύ 1,9 δις € (καλύτερο σενάριο) και 3,0 δις € (χειρότερο σενάριο), δηλαδή μεταξύ 1,1% και 1,7% του ΑΕΠ. Χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία, η Δανία, η Νορβηγία κλπ., βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Για τη χώρα μας, ενδεικτικά για τον μήνα Απρίλιο 2016, τα οδικά τροχαία δυστυχήματα σημείωσαν μεγάλη αύξηση 12,3%, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., σε σχέση με τον Απρίλιο του 2015.

ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Προς το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων, πέραν της συμπεριφοράς του οδηγού, η κατάσταση του οδικού δικτύου και οι αναγκαίες επεμβάσεις στο οδόστρωμα συνιστούν σημαντικά εργαλεία. Η ποιότητα του οδικού δικτύου είναι ένα καθοριστικό προαπαιτούμενο. Σχετικά προβλήματα στο οδικό δίκτυο υπάρχουν σε όλες τις περιοχές της χώρας. Ιδιαίτερα, τέτοια προβλήματα έχω αντιμετωπίσει και εγώ επανειλημμένα στον τόπο καταγωγής μου και εκλογική περιφέρεια μου, τη Βοιωτία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εκτροπή του κυκλοφοριακού φόρτου από το εθνικό δίκτυο στο δευτερεύον-παράπλευρο οδικό δίκτυο. Ο λόγος; Εν μέσω της δεινής οικονομικής κατάστασης, τα διόδια είναι πολύ ακριβά, γεγονός που υποχρεώνει τον οδηγό να χρησιμοποιεί το δευτερεύον δίκτυο, το οποίο δυστυχώς είναι χωρίς αντίστοιχες προδιαγραφές, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφάλεια της κίνησης των οχημάτων και των κατοίκων, καθώς οχήματα, νταλίκες κλπ. – ακόμη και από τρίτες χώρες, εκτός Ε.Ε., που σημαίνει χωρίς τον απαιτούμενο έλεγχο – διέρχονται μέσα από κατοικημένες περιοχές, χωριά, Τοπικές Κοινότητες με οδικό δίκτυο τις περισσότερες φορές στενό και επικλινές. Το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι άλλο από τα πάρα πολλά, αναλογικά, ατυχήματα! Πρέπει να δράσουμε αποτελεσματικά για τη μείωση των διοδίων, ώστε να αποτραπεί η εκτροπή αυτή και να μειωθεί ο μεγάλος φόρτος του δευτερεύοντος οδικού δικτύου.
Έτσι, η ποιότητα του οδικού δικτύου, καθώς και η συντήρηση και κατασκευή των οδικών υποδομών πρέπει να βρίσκονται ανάμεσα στις βασικές μας προτεραιότητες. Η σωστή συντήρηση των οχημάτων, των δικύκλων και των μοτοσικλετών, ο έλεγχος που θα διασφαλίζει την κατάλληλη ψυχολογική και σωματική κατάσταση του οδηγού, η αυστηροποίηση ελέγχων για παράνομο παρκάρισμα σε περιοχές που εμποδίζεται η ομαλή ροή των οχημάτων, καθώς και η γενικότερη εντατικοποίηση της αστυνόμευσης για τις επικίνδυνες παραβάσεις, η αναπροσαρμογή των ορίων ταχύτητας στο οδικό δίκτυο, με βάση τις σημερινές προδιαγραφές του, ο ριζικός επανασχεδιασμός της οδικής υποδομής, η έγκαιρη και επικαιροποιημένη προσαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η ενίσχυση της Τροχαίας με μέσα σύγχρονης τεχνολογίας για τον έλεγχο της ταχύτητας των οχημάτων, αλλά και με το αναγκαίο προσωπικό για να ασκείται έλεγχος και να επιβάλλονται αυστηρότερες ποινές στις παραβάσεις. Παραμένει βεβαίως η νομική διερεύνηση για την ποινική υπόσταση του εγκλήματος σε εξαιρετικά οριακές περιπτώσεις π.χ. θανατηφόρα που η συμπεριφορά του οδηγού κινείται στην «ομιχλώδη» περιοχή μεταξύ αμέλειας και ενδεχόμενου δόλου. Ακόμη, δε, ο συστηματικός καθαρισμός των πινακίδων σήμανσης, η πρόσβαση και είσοδος στο οδικό δίκτυο (π.χ. round-about), η εξασφάλιση της απρόσκοπτης διακίνησης ποδηλάτων και ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ), καθώς και ο έλεγχος τήρησης των κανόνων από κάθε αρμόδιο όργανο, αποτελούν εξίσου κρίσιμες παραμέτρους. Η αξιοποίηση και χρήση νέων τεχνολογιών (π.χ. τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και αυτόνομης κίνησης οχημάτων, ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και cruise control, που προσαρμόζουν αυτόματα την ταχύτητα κίνησης στην κυκλοφορία) ιδίως για τη διάγνωση, τον έλεγχο και την αποτροπή συγκρούσεων οχημάτων με άλλα οχήματα, πεζούς, καθώς και διάφορα αντικείμενα, αποτελούν, επίσης, σημαντικό αρωγό στην προσπάθεια αυτή. Η συνεργασία και ενεργοποίηση των αρμόδιων φορέων, όπως των Υπουργείων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Εσωτερικών (για τον τομέα της Δημοσίας Τάξης και της Προστασίας του Πολίτη), Παιδείας, Οικονομίας, Ανάπτυξης κλπ., των τοπικών Δήμων και Κοινοτήτων και των Περιφερειακών Αρχών αποτελεί μια βασική συνιστώσα της αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού.
Όσον αφορά την ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας στο ευρύτερο εκπαιδευτικό μας σύστημα, αυτό είναι σαφέστατα ένα πολύ σημαντικό και κρίσιμο ζήτημα. Είναι αναγκαία η εκπαίδευση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών για την ασφαλή μετακίνηση και την προστασία τους στους δρόμους. Στο πλαίσιο αυτό, πρωτοβουλίες, όπως το Στρατηγικό Σχέδιο για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας 2010 - 2019, που εκπονήθηκε από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Καθηγητής κ. Γ.Καννελλαϊδης), επιβάλλεται να αξιοποιηθούν, να επικαιροποιηθούν, ώστε να υλοποιηθούν οι βέλτιστες παρεμβάσεις τους. Οφείλουμε να σταματήσουμε τις απώλειες τόσων ανθρώπινων ζωών, μεταξύ άλλων, και για να μειώσουμε το κόστος που αυτό το φαινόμενο επιφέρει στο δημογραφικό μας κεφάλαιο, αλλά και στην παραγωγική διαδικασία, δεδομένου ότι πολλά από τα θύματα βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία.
Οι κάθε είδους πρωτοβουλίες μας θεωρώ ότι θα πρέπει να στραφούν και προς την κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κυρίως, για την ενημέρωσή μας πάνω στα δεδομένα, στατιστικά στοιχεία, πρακτικές, μεθόδους και γενικότερα στη διαχείριση θεμάτων οδικής ασφάλειας στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε., καθώς και στους αρμόδιους οργανισμούς τους. Πρέπει να συγκροτήσουμε διμερείς ή άλλες επαφές με μεμονωμένα κράτη-μέλη, με αντίστοιχα όργανα της Ε.Ε., με Ευρωβουλευτές και με κάθε φορέα του εξωτερικού, που θα μπορούσε να συνδράμει στο έργο μας και να μας προτείνει αντίστοιχες προσεγγίσεις, που επιτυχώς έχουν εφαρμοστεί σε άλλες χώρες. Η διοργάνωση κοινών σεμιναρίων ή διασκέψεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το σκοπό αυτό αποτελεί, επίσης, ένα σημαντικό εργαλείο δράσης.

Θέλω και πάλι να τονίσω ότι πρέπει να δράσουμε άμεσα και συντονισμένα, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα, σε εσωτερικό και διεθνές επίπεδο, επιστήμης, εμπειρίας, μελετών, στατιστικών στοιχείων και να μην μένουμε μόνο σε ευχολόγια και θεωρίες. Η επιτυχία του έργου της παρούσας Επιτροπής εξαρτάται από το πόσο αποτελεσματικοί μπορούμε να γίνουμε, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Προς το συμφέρον του πολίτη, της κοινωνίας μας και της Πολιτείας.»




Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.

Χειρουργικό Ιατρείο

Χειρουργικό Ιατρείο