Από όποια πλευρά και εξετάσει κανείς το συγκεκριμένο θέμα, καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα: Η Ελλάδα έχει γίνει ένα μεγάλο πράσινο μπορντέλο. Και πώς αλλιώς μπορεί να χαρακτηρισθεί η άνεση με την οποία ο Διοικητής της ΕΥΠ (Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών) κατέθεσε (κατ’ άλλους κατέδωσε) όλες τις κρίσιμες πληροφορίες για την υπηρεσία στην οποία τοποθετήθηκε ως υπεύθυνος; Δεν γνωρίζει ο Διοικητής της ΕΥΠ πως η μεταφορά ευαίσθητων πληροφοριών είναι παράνομη; Δεν έχει κάνει άραγε μαθήματα περί Πληροφοριών και τι σημαίνει διασπορά πληροφοριών και δη εθνικά κρίσιμων και ευαίσθητων; Είτε, δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο (και αποτελεί κίνδυνο για πλήθος ανθρώπων που εκτίθενται με κίνδυνο της ίδιας τους της ζωής), είτε γνώριζε πάρα πολύ καλά τι σήμαινε η μετάδοση ευαίσθητων πληροφοριών σε διπλωμάτη ξένης χώρας.
Και όπως καταγγέλλει και ο Νάκος κατηγορούνται συνδικαλιστές που δεν έστησαν κ@λο με απίθανες κατηγορίες για δήθεν κατασκοπεία (κατοχή απορρήτων κλειδωμένα στο γραφείο τους, αποστολή e-mail από κοινούς στη χρήση υπολογιστές και άλλα τέτοια φαιδρά) και γενικά απ´ ότι φαίνεται ο κος Μπίκας τά ‘χει κάνει μαντάρα... Τώρα, πως θα χαρακτήριζε ο ίδιος τις αποκαλύψεις του σε ξένο διπλωμάτη για το ποιόν του προσωπικού του; Δεν έχει διαπράξει παράβαση του καθήκοντος εχεμύθειας (άρθρο 14 του ν. 3649/2008), δεν παραβίασε μυστικά της Πολιτείας (άρθρο 146 ΠΚ), δεν διέπραξε Κατασκοπεία (άρθρο 148 ΠΚ); Αν όχι τότε τη έκανε; Κουβεντούλα - κουτσομπολιό και χαριτωμενιές με έναν ξένο πρέσβη;
Ένα ερώτημα στους σημερινούς διοικούντες την ΕΥΠ. Πως τόσα χρόνια οι προηγούμενοι Διοικητές της Κοραντής, Αποστολίδης και Σταυρακάκης τα πήγαιναν μια χαρά με πράσινους και γαλάζιους συνδικαλιστές χωρίς να ακουστεί το παραμικρό και υπήρχε εργασιακή ειρήνη; Μήπως εσείς οι σημερινοί αναλάβατε με εντολή να διαλύσετε το μαγαζί, για λόγους που δεν είναι δύσκολο να εξηγηθούν ή τα κάνατε μπάχαλο λόγω ασχετοσύνης;
Εν πάσει περιπτώσει, το όλο θέμα αναδείχθηκε από τα περίφημα Wikileaks και ίσως θα πρέπει να υπάρξει (τουλάχιστον) παραίτηση εκ μέρους του κ. Μπίκα. Κι αυτό, γιατί δεν νοείται να διαρρέονται (αποδεδειγμένα και όχι με εικασίες) πληροφορίες που άπτονται της Εθνικής Ασφάλειας της χώρας και ο υπεύθυνος να συνεχίζει να παρίσταται και να προΐσταται σε μία υπηρεσία και σε υπαλλήλους τους οποίους έχει εκθέσει (ανεπανόρθωτα ίσως) σε τεράστιους κινδύνους.
Το τηλεγράφημα – φωτιά που καίει τον κ. Μπίκα (διοικητή της ΕΥΠ)
Ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Νάκου προς τον κ. Παπουτσή
Δηλώσεις του βουλευτή της Ν.Δ. κ. Νάκου
Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Προστασίας του Πολίτη της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτή Μαγνησίας, κ. Θανάση Νάκου, μετά την κατάθεση Ερώτησης στη Βουλή, σχετικά με τις αποκαλύψεις του Wikileaks για δηλώσεις του διοικητή της ΕΥΠ, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Μόλις προχθές καταθέσαμε στη Βουλή ερώτηση προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, σχετικά με φαινόμενα κομματισμού και αναξιοκρατίας στην ΕΥΠ, τα οποία διαπιστώνουμε καθημερινά. Ωστόσο, ούτε εμείς δεν περιμέναμε ότι ο ίδιος ο –διορισμένος από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ– διοικητής της ΕΥΠ, θα αποτελούσε τον αψευδέστερο μάρτυρα των όσων καταγγέλλουμε στην ερώτησή μας, με τα όσα φέρεται να έχει πει, ήδη από το Φεβρουάριο του 2010, στον τότε πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, σύμφωνα με τις νέες αποκαλύψεις του ιστότοπου WikiLeaks.
Δυστυχώς, όμως, πέρα από την επιβεβαίωση των καταγγελιών μας, οι «διαρροές» του WikiLeaks εγείρουν πολύ σοβαρότερα θέματα σχετικά με τη δημόσια και την εθνική ασφάλεια. Διότι ο διοικητής της ΕΥΠ κ. Κωνσταντίνος Μπίκας, πέρα από το γεγονός ότι φέρεται να δήλωσε στον Αμερικανό πρέσβη πως ο στόχος του να αυξήσει την παραγωγικότητα της ΕΥΠ είναι δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς πρόκειται για «έντονα συνδικαλιστικοποιημένη υπηρεσία (…) όπου οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι ΠΑΣΟΚ», κάνει και σειρά άλλων αναφορών –προς έναν αξιωματούχο ξένης χώρας μάλιστα– οι οποίες δημιουργούν σοβαρότατα ερωτηματικά.
Συγκεκριμένα, φέρεται να είπε στον κ. Σπέκχαρντ ότι «έχει προσδιορίσει τμήματα που θα πρέπει να καταργηθούν, αλλά αποδεικνύεται δύσκολο να βρεθούν νέες θέσεις για το προσωπικό», ενώ «ήταν επικριτικός για το μεγάλο αριθμό στρατιωτικών υπαλλήλων που υπηρετούν στην υπηρεσία, (…) που συχνά δεν έχουν τις απαιτούμενες ικανότητες» και «επέκρινε τη Διεύθυνση Ανάλυσης Πληροφοριών της ΕΥΠ (…), της οποίας το μοντέλο μπορεί να είναι κατάλληλο για μυστικές υπηρεσίες που δουλεύουν για πολιτικούς με παγκόσμιες ανησυχίες, αλλά είναι ακατάλληλο για τους Έλληνες αξιωματούχους, που το ενδιαφέρον τους για διπλωματικά και δημόσιας ασφάλειας ζητήματα επικεντρώνονται σε μία χούφτα θέματα περιφερειακής πολιτικής».
Μείζον θέμα εγείρει και το γεγονός ότι, σε ερώτηση του Αμερικανού πρέσβη, σχετικά με τις εξαγγελθείσες από τον τότε αρμόδιο υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη μεταρρυθμίσεις στην ΕΥΠ, ο κ. Μπίκας απάντησε τότε, τέσσερις και πλέον μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, πως «το σχέδιο νόμου δεν ήταν ακόμα έτοιμο, αφού ο ίδιος ακόμα μελετούσε την υπηρεσία του»! Κάτι που, προφανώς, εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα, δύο χρόνια μετά την τοποθέτησή του στην Υπηρεσία, καθώς καμία πρωτοβουλία για την ανασυγκρότηση της ΕΥΠ δεν έχει αναληφθεί, επιβεβαιώνοντας το τελικό σχόλιο του κ. Σπέκχαρντ, ότι «ο διοικητής της ΕΥΠ ακόμη μάθαινε τα κατατόπια της υπηρεσίας στην οποία προΐσταται... »
Στη σημερινή πρωτόγνωρη συγκυρία για τη χώρα, και υπό το βάρος εξελίξεων και αποκαλύψεων που προκαλούν αίσθηση, τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα όσα φέρεται να έχει πει –πάντα σύμφωνα με το WikiLeaks– για την ΕΥΠ στον πρέσβη των ΗΠΑ και ο κ. Χρυσοχοϊδης, αποτελούν κόλαφο για την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αλλά και για την κυβέρνηση συνολικά.
Αυτό που ζητάμε είναι πειστικές εξηγήσεις τώρα! Στα θέματα της δημόσιας και της εθνικής ασφάλειας δεν χωράνε υπεκφυγές και μισόλογα!»
Ας Μιλήσουμε Επιτέλους
Και όπως καταγγέλλει και ο Νάκος κατηγορούνται συνδικαλιστές που δεν έστησαν κ@λο με απίθανες κατηγορίες για δήθεν κατασκοπεία (κατοχή απορρήτων κλειδωμένα στο γραφείο τους, αποστολή e-mail από κοινούς στη χρήση υπολογιστές και άλλα τέτοια φαιδρά) και γενικά απ´ ότι φαίνεται ο κος Μπίκας τά ‘χει κάνει μαντάρα... Τώρα, πως θα χαρακτήριζε ο ίδιος τις αποκαλύψεις του σε ξένο διπλωμάτη για το ποιόν του προσωπικού του; Δεν έχει διαπράξει παράβαση του καθήκοντος εχεμύθειας (άρθρο 14 του ν. 3649/2008), δεν παραβίασε μυστικά της Πολιτείας (άρθρο 146 ΠΚ), δεν διέπραξε Κατασκοπεία (άρθρο 148 ΠΚ); Αν όχι τότε τη έκανε; Κουβεντούλα - κουτσομπολιό και χαριτωμενιές με έναν ξένο πρέσβη;
Ένα ερώτημα στους σημερινούς διοικούντες την ΕΥΠ. Πως τόσα χρόνια οι προηγούμενοι Διοικητές της Κοραντής, Αποστολίδης και Σταυρακάκης τα πήγαιναν μια χαρά με πράσινους και γαλάζιους συνδικαλιστές χωρίς να ακουστεί το παραμικρό και υπήρχε εργασιακή ειρήνη; Μήπως εσείς οι σημερινοί αναλάβατε με εντολή να διαλύσετε το μαγαζί, για λόγους που δεν είναι δύσκολο να εξηγηθούν ή τα κάνατε μπάχαλο λόγω ασχετοσύνης;
Εν πάσει περιπτώσει, το όλο θέμα αναδείχθηκε από τα περίφημα Wikileaks και ίσως θα πρέπει να υπάρξει (τουλάχιστον) παραίτηση εκ μέρους του κ. Μπίκα. Κι αυτό, γιατί δεν νοείται να διαρρέονται (αποδεδειγμένα και όχι με εικασίες) πληροφορίες που άπτονται της Εθνικής Ασφάλειας της χώρας και ο υπεύθυνος να συνεχίζει να παρίσταται και να προΐσταται σε μία υπηρεσία και σε υπαλλήλους τους οποίους έχει εκθέσει (ανεπανόρθωτα ίσως) σε τεράστιους κινδύνους.
Το τηλεγράφημα – φωτιά που καίει τον κ. Μπίκα (διοικητή της ΕΥΠ)
1. (C/NF) SUMMARY: During a one-hour meeting on February 8, EYP Director General Bikas told Ambassador Speckhard that he accepted the ambassador's proposal for regular dialogue between the embassy and the leadership of EYP and the HNP on counterterrorism.
Bikas commented briefly on the challenges that he faces in transforming EYP to make it more relevant and productive, particularly in how it allocates resources to analysis and technical collection.
END SUMMARY.
MΕΤΑΦΡΑΣΗ
Κατά τη διάρκεια μίας ωριαίας συνάντησης στις 8 Φεβρουαρίου, ο Διοικητής της ΕΥΠ Μπίκας είπε στον Πρέσβη Σπέκχαρντ ότι δέχεται την πρόταση του Πρέσβη για τακτικό διάλογο ανάμεσα στην πρεσβεία και στην ηγεσία της ΕΥΠ και της ΕΛ.ΑΣ. για θέματα αντιτρομοκρατίας. Ο Μπίκας σχολίασε συντόμως τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μεταμορφώνοντας την ΕΥΠ προκειμένου να γίνει πιο σχετική και παραγωγική, ιδιαίτερα στο πως να κατανέμει πόρους στην ανάλυση και στην συλλογή με τεχνικά μέσα.
2. (C/NF) On February 8, 2010, the ambassador met for an hour with the director general of the Greek National Intelligence Service (EUP), Ambassador Konstantinos Bikas, in the latter's office at the headquarters of the Ministry of Citizen Protection (MCP). This was the final in a series of four meetings by the ambassador to hear from senior Greek officials about the ongoing reorganization of Greece's security, intelligence, and law enforcement agencies under the umbrella of the MCP, which was formed in October 2009. The ambassador's meeting with the commandant of the Hellenic Coast Guard (HCG) on January 20 was reported in Ref A. His meeting with Hellenic National Police (HNP) chief Eleftherios Oikonomou on January 21 was reported in Ref B.
His meeting on January 22 with Minister of Citizen Protection Michalis Chrysochoidis was reported in Ref C. This was not the ambassador's first meeting with Bikas, who had attended the ambassador's introductory call on Chrysochoidis on November 12, 2009 (Ref D). However, this was his first private extended conversation with Bikas, who was appointed in October 2009. The ambassador was accompanied by the RAS chief, while Bikas was unaccompanied.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Στις 8 Φεβρουαρίου του 2010 ο Πρέσβης συναντήθηκε για μία ώρα με τον Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, Πρέσβη Κωνσταντίνο Μπήκα, στο γραφείο του τελευταίου, στα κεντρικά γραφεία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Αυτή ήταν η τελική από μία σειρά τεσσάρων συναντήσεων όπου ο Πρέσβης άκουσε από ανώτερους Έλληνες αξιωματούχους για την εν εξελίξει αναδιοργάνωση της Ελληνικού δόγματος ασφάλειας, πληροφοριών και διωκτικών υπηρεσιών υπό την ομπρέλα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2009. Η συνάντηση του πρέσβη με τον Διοικητή της Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.) στις 20 Ιανουαρίου αναφέρθηκε στην Αναφορά Α. Η συνάντησή του με τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Ελευθέριο Οικονόμου στις 21 Ιανουαρίου αναφέρθηκε στην Αναφορά Β. Η συνάντησή του στις 22 Ιανουαρίου με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη αναφέρθηκε στην Αναφορά Γ. Αυτή δεν ήταν η πρώτη συνάντηση του πρέσβη με τον Μπίκα, που ακολούθησε του αρχικού καλέσματος του πρέσβη στο Χρυσοχοΐδη στις 12 Νοεμβρίου του 2009, Αναφορά Δ. Παρόλα αυτά αυτή ήταν η πρώτη ιδιωτική εκτεταμένη συζήτηση με το Μπίκα, που είχε διοριστεί τον Οκτώβριο του 2009. Ο πρέσβης συνοδευόταν από τον αρχηγό της RAS, ενώ ο Μπίκας ήταν ασυνόδευτος.
3. (C/NF) Bikas greeted the ambassador warmly and ushered him into his office. After an exchange of pleasantries, ambassador queried Bikas on how he was faring in reorganizing EYP, adding that on January 22 he had seen Chrysochoidis, who had been harshly critical of EYP and had announced that it would be thoroughly restructured. The ambassador pointed out that Chrysochoidis had urged him to meet with Bikas to learn of the plans for himself.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο Μπίκας χαιρέτησε θερμά το Πρέσβη και τον οδήγησε στο γραφείο του. Μετά από ανταλλαγή φιλοφρονήσεων, ο πρέσβης ρώτησε τον Μπίκα πως τα πάει με την αναδιοργάνωση της ΕΥΠ , προσθέτοντας ότι στις 22 Ιανουαρίου είχε δει τον Χρυσοχοΐδη, ο οποίος ήταν αυστηρά επικριτικός απέναντι στην ΕΥΠ και του είχε ανακοινώσει ότι θα αναδομηθεί πλήρως. Ο πρέσβης σημείωσε ότι ο Χρυσοχοΐδης τον πίεσε να συναντηθεί με τον Μπίκα για να μάθει ο ίδιος περισσότερα για τα σχέδια.
4. (C/NF) Bikas acknowledged that Chrysochoidis had briefed him on his meeting with the ambassador. He said that Chrysochoidis accepted the ambassador's proposal for a local counterterrorist working group involving EYP, HNP, and the embassy. He promised to speak with Police Chief Oikonomou in the near future and then to contact the embassy to arrange a meeting for them with the RAS chief and the Legatt. Bikas commented that he enjoyed very good chemistry with Oikonomou. They recently made trips to Rome and Paris together as part of a determined effort to foster HNP-EYP interagency cooperation.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο Μπίκας παραδέχτηκε ότι ο Χρυσοχοΐδης τον ενημέρωσε για τη συνάντησή του με τον πρέσβη. Είπε ότι ο Χρυσοχοΐδης απεδέχθη την πρόταση του πρέσβη για μία εγχώρια κοινή ομάδα εργασίας αντιμετώπισης της τρομοκρατίας που θα περιλαμβάνει την ΕΥΠ την Ελληνική Αστυνομία και την πρεσβεία. Υποσχέθηκε να μιλήσει με τον Αρχηγό της Αστυνομίας Οικονόμου στο άμεσο μέλλον και μετά να επικοινωνήσει με την πρεσβεία και να κανονίσει ραντεβού με τον επικεφαλή της RAS και τον Σύνδεσμο. O Μπίκας σχολίασε ότι έχει καλή χημεία με τον Οικονόμου. Πρόσφατα έκαναν μαζί ταξίδια στη Ρώμη και το Παρίσι με σκοπό την αποφασιστική προσπάθεια ενδυνάμωσης της ενδοϋπηρεσιακής συνεργασίας μεταξύ Αστυνομίας και ΕΥΠ.
5. (C/NF) Bikas said that his main goal was to increase EYP's productivity and relevance, but that this was a tall order in a heavily unionized agency, especially one in which most employees belonged to PASOK. He had identified units that should be abolished however, it was proving difficult to find positions elsewhere in the government for the staff. He was critical of the large number of military officers serving in EYP for tours of five years and more. It was understandable that it was attractive for them to work in EYP, since their pay was much higher and their benefits greater while on detail. However, they often did not bring any needed intelligence skills. Bikas said that he wanted to bring military officers to EYP selectively for three-year tours.
He also criticized EYP's analytical department, saying that years ago EYP had made the decision to adopt the model of CIA and the British SIS in terms of analytical resources. While that model might be appropriate for intelligence services working for policymakers with global concerns, it was inappropriate for senior Greek decision makers, whose diplomatic and security questions focused on a handful of key regional issues. As a result, EYP needed to draw back its thinly spread analytical resources, which were not producing analysis of any use to already well- informed policymakers, and concentrate them on key areas in which they could bring omething new in the way of information and perspectives. BIkas added that he also was carefully reviewing all of EYP's technical collection programs and capabilities.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο Μπίκας είπε ότι ο βασικός του στόχος είναι να αυξήσει την παραγωγικότητα και τη προσαρμοστικότητα της ΕΥΠ αλλά αυτός ήταν δύσκολος στόχος σε μία υπηρεσία με έντονο συνδικαλισμό και ειδικά σε μία υπηρεσία όπου οι περισσότεροι υπάλληλοι ανήκαν στο ΠΑΣΟΚ. Είχε προσδιορίσει μονάδες/τομείς που θα έπρεπε παρόλα αυτά να έχουν καταργηθεί, αλλά απεδείχθη δύσκολο να βρεθούν άλλες θέσεις στη κυβέρνηση για το προσωπικό. Ήταν επικριτικός για το μεγάλο αριθμό αξιωματικών που υπηρετούν στην υπηρεσία για χρονικό διάστημα πέντε ετών και περισσότερο. Ήταν κατανοητό ότι ήταν πιο ελκυστικό γι΄ αυτούς να δουλεύουν στην ΕΥΠ, από τη στιγμή που ο μισθός τους ήταν καλύτερος και τα προνόμια περισσότερα. Όμως πολλάκις δεν είχαν τα απαιτούμενα προσόντα για τη συλλογή πληροφοριών. Ο Μπίκας είπε ότι θέλει να φέρει αξιωματικούς στην ΕΥΠ, επιλεκτικά, για χρονικό διάστημα τριών ετών. Άσκησε κριτική επίσης στη Διεύθυνση ανάλυσης πληροφοριών της ΕΥΠ, λέγοντας ότι πολλά χρόνια πριν η ΕΥΠ πήρε την απόφαση να υιοθετήσει το μοντέλο της CIA και της Βρετανικής SIS σε ότι αφορά τον τρόπο ανάλυσης πληροφοριών. Ανέφερε ότι ενώ αυτό το μοντέλο μπορεί να είναι σωστό για υπηρεσίες πληροφοριών που δουλεύουν για όσους χαράζουν πολιτικές παγκοσμίου ενδιαφέροντος, δεν είναι κατάλληλο για τους Έλληνες πολιτικούς που αποφασίζουν κυρίως επί θεμάτων, εστιαζόμενοι κυρίως σε διπλωματικά θέματα και την ασφάλεια και επικεντρώνονται σε ένα μικρό αριθμό συγκεκριμένων περιφερειακών θεμάτων. Ως αποτέλεσμα η ΕΥΠ είχε ανάγκη να επαναπροσδιορίσει τις λιγοστές και διασπασμένες αναλυτικές της δυνάμεις, οι οποίες δεν παρήγαγαν ανάλυση καμιάς χρήσης στους ήδη καλά πληροφορημένους χαράκτες της πολιτικής και να τις συγκεντρώσει σε περιοχές κλειδιά, όπου θα μπορούσαν να φέρουν κάτι καινούργιο στο τρόπο πληροφόρησης και διασταύρωσης πληροφοριών. Ο Μπίκας πρόσθεσε ότι επανεξετάζει προσεκτικά όλα τα προγράμματα που αφορούν την υλικοτεχνική υποδομή και τις δυνατότητες της ΕΥΠ στους τομείς της συλλογής πληροφοριών.
4. (C/NF) The ambassador asked if Bikas was preparing a draft law on reorganizing EYP, as Chrysochoidis had indicated. Bikas said that draft legislation was not yet in the works, since he was still studying his agency. He remarked that on February 9 he and Chrysochoidis were scheduled to speak at the parliament on EYP, with special focus on the Vodafone scandal. (Comment: This was a reference to a phone-tapping scandal that embroiled EYP and the former Ministry o f Public Order in the aftermath of the 2004 Summer Olympic Games.) To prepare, he was studying statistics on EYP's size, budget, technical resources, etc. In other words, he was still learning about EYP and so was not ready yet to advocate publicly formal changes.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο Πρέσβης ρώτησε εάν ο Μπίκας ετοίμαζε ένα σχέδιο νόμου με τα πιο σημαντικά σημεία αναδιοργάνωσης της ΕΥΠ, όπως είχε προτείνει ο Χρυσοχοΐδης. Ο Μπίκας είπε ότι σχέδιο νομοθεσίας δεν ήταν ακόμη στα σκαριά, εφόσον μελετούσε ακόμη την υπηρεσία του. Επεσήμανε ότι στις 9 Φεβρουαρίου αυτός και ο Χρυσοχοΐδης είχαν προγραμματίσει να γίνει ομιλία στο Κοινοβούλιο γύρω από το θέμα της ΕΥΠ, με ειδική αναφορά στο σκάνδαλο της Vodafone. (Σχόλιο: Αυτή ήταν μία αναφορά σε ένα σκάνδαλο τηλεφωνικών υποκλοπών που ενέπλεκε την ΕΥΠ και το προηγούμενο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης ως συνέπεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004). Για να προετοιμαστεί μελετούσε στατιστικές για το μέγεθος, τον προϋπολογισμό, την υλικοτεχνική υποδομή της ΕΥΠ κλπ. Με άλλα λόγια μάθαινε ακόμα για την ΕΥΠ και δεν ήταν έτοιμος να υποστηρίξει δημοσίως επίσημες αλλαγές.
5. (C/NF) Bikas briefly sketched out EYP's efforts against terrorism. On the one hand, it was trying to become the lead agency in Greece for driving operations against domestic terrorism, both from the right and from the left. On the other hand, it was continuing to deploy resources against the growing threat of transnational terrorists using Greece as a base or a transit point.
Bikas said that here too EYP was in the middle of programmatic restructuring to increase interagency cooperation and to eliminate previous ineffective approaches. He added that one of the reasons that he and Oikonomou had visited France and Italy was to learn how the internal security services were dealing with both problems.
Bikas highlighted the way in which the French had developed both operational and intellectual approaches to domestic unrest, for example using temporary barriers to channel demonstrators away from potential flashpoints, thus allowing them to have their public say but also keeping the lid of outbreaks of violence. Bikas touched briefly on the need for reforms in Greece's anti-terrorist laws ,noting instances in which courts had thwarted counterterrorist efforts by freeing detained suspects (e.g., accepting defense argument that fingerprints on movable items in anarchists' safehouses were not admissible as evidence of participation in the group's activities).
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο Μπίκας εν συντομία σκιαγράφησε τις προσπάθειες της ΕΥΠ εναντίον της τρομοκρατίας. Από την μια μεριά προσπαθούσε να γίνει η υπηρεσία που θα είχε τον πρώτο λόγο στην Ελλάδα για επιχειρήσεις εναντίον της εγχώριας τρομοκρατίας, και της δεξιάς και της αριστεράς. Από την άλλη μεριά συνέχισε να συμβάλλει χρησιμοποιώντας πόρους εναντίον της αυξανόμενης απειλής των διεθνών τρομοκρατών, που χρησιμοποιούν την Ελλάδα ως βάση ή ως σημείο διέλευσης. Ο Μπίκας είπε ότι κι εδώ η ΕΥΠ ήταν στο μέσον μίας προγραμματισμένης αναδόμησης προκειμένου να αυξηθεί η διαδραστική συνεργασία και να μειωθούν οι προηγούμενες αναποτελεσματικές προσεγγίσεις. Πρόσθεσε ότι ένας από τους λόγους που επισκέφθηκε ο ίδιος μαζί με τον Οικονόμου τη Γαλλία και την Ιταλία ήταν για να μάθουν το πως οι εκεί υπηρεσίες ασφαλείας αντιμετώπιζαν αυτά τα προβλήματα. Ο Μπίκας επεσήμανε τον τρόπο με τον οποίο οι Γάλλοι έχουν αναπτύξει επιχειρησιακές και πληροφοριακές προσεγγίσεις στην αντιμετώπιση της εγχώριας αντίδρασης, για παράδειγμα χρησιμοποιώντας προσωρινούς φράχτες που θα καθοδηγούν τους διαδηλωτές μακριά από πιθανούς στόχους, επιτρέποντάς τους παρ’ αυτά να έχουν δημόσιο λέγειν αλλά κρατώντας πάντα τον έλεγχο πιθανών ξεσπασμάτων βίας. Ο Μπίκας ανέφερε συντόμως την ανάγκη αναπροσαρμογής των αντιτρομοκρατικών νόμων στην Ελλάδα, αναφέροντας περιπτώσεις όπου τα δικαστήρια έχουν μπλοκάρει αντιτρομοκρατικές προσπάθειες ελευθερώνοντας υπό κράτηση υπόπτους (αποδεχόμενα το υπερασπιστικό επιχείρημα ότι τα δαχτυλικά αποτυπώματα σε κινούμενα αντικείμενα στα κρησφύγετα των αναρχικών δεν γίνονται αποδεκτά ως αποδεικτικά στοιχεία συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες).
6. (C/NF) The meeting ended with the ambassador's expression of the U.S. side's readiness to assist EYP and the HNP in their counterterrorist efforts and of his appreciation that both Bikas and Oikonomou had accepted his proposal for increased communications between the embassy and the leadership of the MCP's key anti-crime and counterterrorist agencies.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Η συνάντηση έληξε με την ανακοίνωση από τον Πρέσβη της Αμερικανικής ετοιμότητας να βοηθήσει την ΕΥΠ και την Αστυνομία στις προσπάθειές τους έναντι της τρομοκρατίας και εξέφρασε την ευχαρίστησή του για το ότι και ο Μπίκας και ο Οικονόμου δέχτηκαν τη πρότασή του για αυξανόμενη επικοινωνία μεταξύ της Πρεσβείας και της ηγεσίες των υπηρεσιών κλειδιών (αντιτρομοκρατικών και υπηρεσιών εναντίον του εγκλήματος) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
7. (C/NF) COMMENT: While the new Director General came off as smooth, intellectual and engaging, unlike the Minister of Citizen Protection he did not project a sense of urgency or a "strong command" approach to his mission. Although the GoG has instituted some new initiatives, such as the new emphasis on counterterrorism, the sense we had was that those were under the direction of the new Minister, and the Director General was still learning the ropes in his relatively quiet office.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ενώ ο νέος Διοικητής φάνηκε άνετος, έξυπνος και γοητευτικός, σε αντίθεση με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη δεν προέβαλλε την αίσθηση του κατ’ επείγοντος ή της «υπό αυστηρής εντολής» προσέγγισης της αποστολής του. Παρόλο που ο GoG εγκαθίδρυσε κάποιες καινούργιες πρωτοβουλίες, όπως τη νέα έμφαση στην αντιτρομοκρατία, η αίσθηση που είχαμε ήταν ότι αυτές οι πρωτοβουλίες ήταν υπό την καθοδήγηση του καινούργιου Υπουργού και ο νέος Διοικητής ακόμα προσπαθούσε να μάθει τη «δουλειά» στο σχετικά ήσυχο γραφείο του.
SPECKHARD
Ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Νάκου προς τον κ. Παπουτσή
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: Τoν κ. Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
ΘΕΜΑ Απαξίωση της ΕΥΠ από τον Διοικητή της.
Πρόσφατα στον ιστότοπο WikiLeaks, εμφανίσθηκαν αναρτήσεις που παρουσιάζουν τηλεγραφήματα του πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα προς τους προϊσταμένους του, τα οποία παρουσιάζουν το περιεχόμενο συναντήσεων που φέρεται να είχε ο Αμερικανός αξιωματούχος κατά την περίοδο Φεβρουαρίου 2010, με τον Διοικητή της ΕΥΠ κ. Κωνσταντίνο Μπίκα.
Σύμφωνα με όσα εμφανίζονται στο διαδίκτυο, ο κ. Μπίκας ανέφερε, ότι «στόχος του είναι να αυξήσει την παραγωγικότητα της ΕΥΠ αλλά αυτός είναι ένας υψηλός στόχος σε μία έντονα συνδικαλιστικοποιημένη υπηρεσία, και ειδικά σε μία υπηρεσία όπου οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι ΠΑΣΟΚ». Επιπλέον ο κ. Μπίκας ήταν ιδιαίτερα επικριτικός και απαξιωτικός για την υπηρεσία εθνικής ασφάλειας, της οποίας προΐσταται παρέχοντας μία σειρά από πληροφορίες για την ΕΥΠ, σε ξένο διπλωματικό υπάλληλο, οι οποίες αφορούσαν τις Διευθύνσεις της Υπηρεσίας που αποδίδουν και ποιες όχι, τη συνεργασία με άλλες υπηρεσίες καθώς και το προσωπικό και τα μειονεκτήματά του.
Σε ερώτηση του Πρέσβη για τις προαναγγελθείεσες από τον κ. Χρυσοχοίδη μεταρρυθμίσεις στην ΕΥΠ, απάντησε πως «το σχέδιο νόμου δεν ήταν ακόμη έτοιμο, αφού ακόμη μελετούσε την υπηρεσία του», δηλαδή τέσσερις μήνες μετά από την τοποθέτησή του ως Διοικητή, όπως δεν είναι έτοιμο ακόμη και σήμερα δύο χρόνια μετά την τοποθέτησή του στην Υπηρεσία, επιβεβαιώνοντας το τελικό σχόλιο του κ. Πρέσβη, ότι «ο διοικητής της ΕΥΠ δεν επιδεικνύει ισχυρή προσήλωση στο καθήκον του (…) και πως ακόμη μαθαίνει τα κατατόπια της υπηρεσίας που προΐσταται».
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
- Συμμερίζεται τα εμφανισθέντα στο διαδίκτυο ως καταγγελθέντα από τον Διοικητή της ΕΥΠ;
- Ποιες πρωτοβουλίες ανέπτυξε ο διοικητής και ποιες ο ίδιος, προκειμένου η ΕΥΠ να υπηρετεί την αποστολή της, να προστατεύει την εθνική ασφάλεια και την Ελλάδα;
Δηλώσεις του βουλευτή της Ν.Δ. κ. Νάκου
Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Προστασίας του Πολίτη της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτή Μαγνησίας, κ. Θανάση Νάκου, μετά την κατάθεση Ερώτησης στη Βουλή, σχετικά με τις αποκαλύψεις του Wikileaks για δηλώσεις του διοικητή της ΕΥΠ, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Μόλις προχθές καταθέσαμε στη Βουλή ερώτηση προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, σχετικά με φαινόμενα κομματισμού και αναξιοκρατίας στην ΕΥΠ, τα οποία διαπιστώνουμε καθημερινά. Ωστόσο, ούτε εμείς δεν περιμέναμε ότι ο ίδιος ο –διορισμένος από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ– διοικητής της ΕΥΠ, θα αποτελούσε τον αψευδέστερο μάρτυρα των όσων καταγγέλλουμε στην ερώτησή μας, με τα όσα φέρεται να έχει πει, ήδη από το Φεβρουάριο του 2010, στον τότε πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, σύμφωνα με τις νέες αποκαλύψεις του ιστότοπου WikiLeaks.
Δυστυχώς, όμως, πέρα από την επιβεβαίωση των καταγγελιών μας, οι «διαρροές» του WikiLeaks εγείρουν πολύ σοβαρότερα θέματα σχετικά με τη δημόσια και την εθνική ασφάλεια. Διότι ο διοικητής της ΕΥΠ κ. Κωνσταντίνος Μπίκας, πέρα από το γεγονός ότι φέρεται να δήλωσε στον Αμερικανό πρέσβη πως ο στόχος του να αυξήσει την παραγωγικότητα της ΕΥΠ είναι δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς πρόκειται για «έντονα συνδικαλιστικοποιημένη υπηρεσία (…) όπου οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι ΠΑΣΟΚ», κάνει και σειρά άλλων αναφορών –προς έναν αξιωματούχο ξένης χώρας μάλιστα– οι οποίες δημιουργούν σοβαρότατα ερωτηματικά.
Συγκεκριμένα, φέρεται να είπε στον κ. Σπέκχαρντ ότι «έχει προσδιορίσει τμήματα που θα πρέπει να καταργηθούν, αλλά αποδεικνύεται δύσκολο να βρεθούν νέες θέσεις για το προσωπικό», ενώ «ήταν επικριτικός για το μεγάλο αριθμό στρατιωτικών υπαλλήλων που υπηρετούν στην υπηρεσία, (…) που συχνά δεν έχουν τις απαιτούμενες ικανότητες» και «επέκρινε τη Διεύθυνση Ανάλυσης Πληροφοριών της ΕΥΠ (…), της οποίας το μοντέλο μπορεί να είναι κατάλληλο για μυστικές υπηρεσίες που δουλεύουν για πολιτικούς με παγκόσμιες ανησυχίες, αλλά είναι ακατάλληλο για τους Έλληνες αξιωματούχους, που το ενδιαφέρον τους για διπλωματικά και δημόσιας ασφάλειας ζητήματα επικεντρώνονται σε μία χούφτα θέματα περιφερειακής πολιτικής».
Μείζον θέμα εγείρει και το γεγονός ότι, σε ερώτηση του Αμερικανού πρέσβη, σχετικά με τις εξαγγελθείσες από τον τότε αρμόδιο υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοϊδη μεταρρυθμίσεις στην ΕΥΠ, ο κ. Μπίκας απάντησε τότε, τέσσερις και πλέον μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, πως «το σχέδιο νόμου δεν ήταν ακόμα έτοιμο, αφού ο ίδιος ακόμα μελετούσε την υπηρεσία του»! Κάτι που, προφανώς, εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα, δύο χρόνια μετά την τοποθέτησή του στην Υπηρεσία, καθώς καμία πρωτοβουλία για την ανασυγκρότηση της ΕΥΠ δεν έχει αναληφθεί, επιβεβαιώνοντας το τελικό σχόλιο του κ. Σπέκχαρντ, ότι «ο διοικητής της ΕΥΠ ακόμη μάθαινε τα κατατόπια της υπηρεσίας στην οποία προΐσταται... »
Στη σημερινή πρωτόγνωρη συγκυρία για τη χώρα, και υπό το βάρος εξελίξεων και αποκαλύψεων που προκαλούν αίσθηση, τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα όσα φέρεται να έχει πει –πάντα σύμφωνα με το WikiLeaks– για την ΕΥΠ στον πρέσβη των ΗΠΑ και ο κ. Χρυσοχοϊδης, αποτελούν κόλαφο για την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αλλά και για την κυβέρνηση συνολικά.
Αυτό που ζητάμε είναι πειστικές εξηγήσεις τώρα! Στα θέματα της δημόσιας και της εθνικής ασφάλειας δεν χωράνε υπεκφυγές και μισόλογα!»
Ας Μιλήσουμε Επιτέλους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.