Η αξιοποίηση του Ελληνικού και το εξώδικο των Δήμων
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού. Σύμφωνα με το υπουργείο, το νομοθέτημα δίνει «ουσιαστική αξία» στο ακίνητο του πρώην αεροδρομίου, ενώ θέτει αναγκαίους περιορισμούς, «ώστε να εξασφαλιστεί ότι η επένδυση πέρα από την οικονομική και αναπτυξιακή της διάσταση, θα αποδώσει στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής χώρους αναψυχής και κοινωνικών εξυπηρετήσεων».
Με τις διατάξεις του ν/σ καθορίζονται η δόμηση, οι επιτρεπόμενες χρήσεις και η δημιουργία «Μητροπολιτικού Πάρκου Αναψυχής» ενώ ενσωματώνεται στην προς αξιοποίηση έκταση και η παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά. Το «πάρκο πρασίνου και αναψυχής» που θα δημιουργηθεί στο τμήμα του πρώην αεροδρομίου, θα έχει επιφάνεια έκτασης τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων, και θα περιλαμβάνει χρήσεις πρασίνου, ελεύθερων χώρων, αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων αστικών υποδομών. Οι δημόσιοι ανοιχτοί πράσινοι χώροι θα καταλαμβάνουν το 40% της έκτασης, οι ιδιωτικοί ανοιχτοί πράσινοι χώροι το 20 %, τα κτίρια 20% και οι δρόμοι επίσης 20%.
Οι Δήμοι Σπάτων – Αρτέμιδος, Κορωπίου, Παιανίας και Μαρκοπούλου διατηρούν στο ακέραιο το κατοχυρωμένο με νόμο του κράτους (Ν.2338/1995) δικαίωμά τους να συμμετάσχουν με ποσοστό 10%, συνολικά όλοι οι Δήμοι, στην επιχειρούμενη διαδικασία αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.
Συγκεκριμένα, ο νόμος αναφέρει πως το 10% των εσόδων του «Διαχειριστικού Φορέα Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου Λεκανοπεδίου Αθηνών» που είχε συσταθεί, θα κατανεμηθούν αναλόγως στους παραπάνω Δήμους ως αντισταθμιστικά οφέλη για τη δημιουργία υποδομών και δικτύων ποιότητας ζωής, λόγω της λειτουργίας του «Ελ. Βενιζέλου».
Όμως το «κράτος» άλλαξε γνώμη και επιχειρεί να ανατρέψει το παραπάνω δικαίωμα. Οι Δήμοι των Μεσογείων δηλώνουν πως δεν θα επιτρέψουν την αυθαίρετη και αντισυνταγματική κατάργηση των προβλεπόμενων στο νόμο αντισταθμιστικών οφελών τους από την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και τονίζουν ότι θα αποκρούσουν με κάθε νόμιμο μέσο την απόπειρα υφαρπαγής της περιουσίας τους. Έτσι έστειλαν εξώδικο, το οποίο παραθέτουμε για να καταλάβετε τι συμβαίνει …
ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ
ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Των
1. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στο Κορωπί Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
2. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στο Μαρκόπουλο Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
3. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ – ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στην Παιανία Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
4. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στα Σπάτα Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
Προς
1. Την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και με διακριτικό τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα και εκπροσωπείται νόμιμα.
2. Την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα, επί των οδών Κολοκοτρώνη αριθμ. 1 και Σταδίου και εκπροσωπείται νόμιμα.
3. Τον Υπουργό Οικονομικών, νομίμως εκπροσωπουμένου.
4. Τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, νομίμως εκπροσωπουμένου.
Αθήνα, 22 Φεβρουαρίου 2012
Με την από 08.12.2011 η δεύτερη εκ των ως άνω ανωνύμων εταιρειών με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» εξέδωσε «Πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας “ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.” μέσω αγοράς υφισταμένων μετοχών και/ή ανάληψης νέων μετοχών στο κεφάλαιο της Ελληνικό Α.Ε.». Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο (άρθρο 42 παρ. 3α του ν. 3943/2011), ως εταιρικός σκοπός της Ελληνικό Α.Ε. ορίζεται η διαχείριση και αξιοποίηση της έκτασης του πρώην διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στο Ελληνικό, η οποία περιλαμβάνει διάφορα οικόπεδα με συνολική έκταση περίπου πέντε εκατομμυρίων διακοσίων πενήντα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων(5.250.000 τ.μ.).
Με το άρθρο ένατο του ν. 2338/1995 («Κύρωση Σύμβασης Ανάπτυξης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα, ίδρυση της εταιρίας "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.", έγκριση περιβαλλοντικών όρων και άλλες διατάξεις») προβλέφθηκαν τα εξής: «1. Μετά την έναρξη της λειτουργίας του νέου διεθνούς αερολιμένα της Αθήνας στα Σπάτα, ο αερολιμένας του Ελληνικού παύει να λειτουργεί και ο χώρος που καταλαμβάνει προορίζεται κυρίως για τη δημιουργία μητροπολιτικής ζώνης πρασίνου. Η ανάπτυξη και αξιοποίηση του χώρου αυτού εντάσσεται στον ευρύτερο χωροταξικό, οικιστικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό της περιοχής, με βάση ολοκληρωμένη μελέτη που εκπονείται από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και εγκρίνεται κατά την κείμενη νομοθεσία. 2. Ιδρύεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με έδρα την Αθήνα και επωνυμία "Διαχειριστικός Φορέας Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου Λεκανοπεδίου Αθηνών". Το νομικό αυτό πρόσωπο λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος κατά τους κανόνες του ιδιωτικού δικαίου και της ιδιωτικής οικονομίας, δεν υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και δεν εφαρμόζονται σ’ αυτό οι διατάξεις που διέπουν τις εταιρείες που άμεσα ή έμμεσα ανήκουν στο Δημόσιο. 3. Σκοπός του "Φορέα" είναι η προστασία, η συντήρηση, η διαχείριση και η με κάθε τρόπο αξιοποίηση του πιο πάνω χώρου και η εκπόνηση σχετικών μελετών. 4. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ρυθμίζονται οι ειδικότεροι σκοποί του "Φορέα", οι τρόποι και τα μέσα εκπλήρωσής τους, οι πόροι του, τα όργανα διοίκησής του, η συγκρότηση και οι αρμοδιότητες των οργάνων αυτών, τα θέματα του προσωπικού του, καθώς και κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια. Ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) των εσόδων του Διαχειριστικού Φορέα που ιδρύεται με το άρθρο αυτό, διατίθεται για τη δημιουργία σύγχρονης υποδομής και δικτύων ποιότητας ζωής, καθώς και για την παροχή αντισταθμιστικών οφελών στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων με αιχμή τα Σπάτα στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου χωροταξικού οικιστικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού της περιοχής» (η υπογράμμιση είναι δική μας).
Καθίσταται σαφές ότι με την ανωτέρω διάταξη, θεμελιώθηκε υπέρ των Δήμων των Μεσογείων -στους οποίους επιφυλάσσεται από το Σύνταγμα (άρθρο 102) και τον νόμο η αρμοδιότητα για την κατασκευή και τη λειτουργία υποδομών και δικτύων ποιότητας ζωής των κατοίκων στη διοικητική τους περιφέρεια- δικαίωμα επί συγκεκριμένου ποσοστού (τουλάχιστον 10%) από τα έσοδα αξιοποίησης της εκτάσεως του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού. Πρόκειται για μορφή οικονομικού αντισταθμίσματος, ιδιαίτερα συνηθισμένου στο σύνολο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έναντι των δραστικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών που επάγεται η εγκατάσταση και η λειτουργία στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων ενός από τα μεγαλύτερα Αεροδρόμια της Ευρώπης, καθώς και ως αντάλλαγμα για τις δεσμεύσεις δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων προκειμένου να εξυπηρετηθούν ανάγκες του εν λόγω Αεροδρομίου. Η ως άνω ρύθμιση θεσπίζει, επομένως, συγκεκριμένη και λεπτομερώς καθορισμένη «παροχή αντισταθμιστικών οφελών» υπέρ των Δήμων των Μεσογείων, προκειμένου να κατασκευάσουν αυτοί υποδομές και δίκτυα ποιότητας ζωής στις διοικητικές περιφέρειες της ευθύνης τους. Όπως είναι, εξάλλου, γνωστό, το εν λόγω οικονομικό αντάλλαγμα για τις δραστικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες του νέου διεθνούς αεροδρομίου αποτέλεσε το καθοριστικό στοιχείο προκειμένου οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι δημότες των Μεσογείων να αποδεχθούν το εν λόγω κολοσσιαίο, τουλάχιστον για τα δεδομένα της χώρας μας, έργο.
Η ως άνω πρόβλεψη του άρθρου ένατου του ν. 2338/1995 θεμελιώνει, σε νομικό επίπεδο, υπέρ των Δήμων των Μεσογείων νόμιμη προσδοκία δικαιώματος περιουσιακής φύσεως, η οποία προστατεύεται, κατά την ορθότερη άποψη, τόσο Συνταγματικά (άρθρο 17 Συντ.), όσο και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (άρθρο 1 ΠΠ, όπως έχει ιδίως αυτό ερμηνευθεί από τη συναφή νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων). Πρόκειται σαφώς για ένα δικαίωμα περιουσιακής φύσεως, το οποίο θεμελιώνεται υπέρ των Δήμων μας απευθείας στον νόμο. Τυχόν περιορισμός ή, πολύ περισσότερο, κατάργηση του εν λόγω θεμελιωμένου δικαιώματος θα αντέκειτο ευθέως στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ. Κατά μείζονα λόγο, θα αντέβαινε στους υπερκείμενους αυτούς κανόνες δικαίου τυχόν αυθαίρετη κατάργησή του. Πέραν τούτων, ο περιορισμός του δικαιώματος αυτού θα προσέκρουε σε βασικές αρχές του περιβαλλοντικού Συντάγματος (ιδίως άρθρο 24 Συντ.) και του ενωσιακού δικαίου (ιδίως άρθρο 191 ΣΛΕΕ), ενόψει του περιβαλλοντικού, προεχόντως, χαρακτήρα του εν λόγω αντισταθμίσματος.
Με το άρθρο 42 του ν. 3943/2011 «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στελέχωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών» (ΦΕΚ τ. Α΄ αριθμ. 66/31.03.2011), με το οποίο συστάθηκε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., επιχειρήθηκε, σιωπηρώς αλλά σαφώς, η κατάργηση των αντισταθμιστικών οφελών υπέρ των Δήμων των Μεσογείων, που κατοχυρώθηκαν αρχικώς με τον ν. 2338/1995. Πρόκειται, δίχως αμφιβολία, για παντελώς αυθαίρετη κατάργηση ενός συνταγματικά θεμελιωμένου περιουσιακού δικαιώματος των Δήμων μας.
Ενόψει τούτων έχουμε ασκήσει ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας την από 08.07.2011 αίτηση ακυρώσεως κατά της απόρριψης αιτήματός μας προς τα αρμόδια όργανα της Διοίκησης για να μας αποδοθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στο ποσοστό τουλάχιστον 10% από τα συνολικά έσοδα που έχουν εισπραχθεί έως σήμερα από την κάθε είδους και μορφής αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου ένατου του ν. 2338/1995. Η συζήτηση της ανωτέρω αιτήσεως ακυρώσεως εκκρεμεί εισέτι ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Επιπλέον, έχουμε λάβει αποφάσεις των Δημοτικών μας Συμβουλίων να προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια για τη διεκδίκηση των ως άνω αναφερομένων αντισταθμιστικών ωφελημάτων που θα προέλθουν στο μέλλον από την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.
Ενόψει της προαναφερόμενης από 08.12.2011 προσκλήσεως για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος όσον αφορά την απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., σας καλούμε:
1. Να μας ενημερώνετε για κάθε εξέλιξη που αφορά τη διαδικασία μεταβίβασης μέρους του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., αφού είμαστε, κατά τα ανωτέρω, δικαιούχοι ποσοστού 10% επί του συνόλου των προγενέστερων και των μελλοντικών εσόδων που θα προκύψουν για την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. ή οιονδήποτε άλλο φορέα από την πάσης μορφής αξιοποίηση του χώρου του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.
2. Να προβείτε σε ρητή αναφορά περί του ως άνω δικαιώματός μας σε κάθε νέα προκήρυξη που θα αφορά εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση της υπόψη εκτάσεως.
3. Να απέχετε από κάθε ενέργεια, η οποία θα αμφισβητούσε, άμεσα ή έμμεσα, το εν λόγω ενεργό περιουσιακό δικαίωμα των Δήμων μας.
Σας επισημαίνουμε, τέλος, ότι αταλάντευτη και ανυποχώρητη βούληση των Δήμων μας είναι, να προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια και προς κάθε κατεύθυνση προκειμένου να προασπίσουμε το συγκεκριμένο περιουσιακό μας στοιχείο, το οποίο θα βελτιώσει δραστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων των Μεσογείων, τα συμφέροντα των οποίων είμαστε συνταγματικά, ηθικά και πολιτικά ταγμένοι να υπερασπιζόμαστε.
Αρμόδιος δικαστικός επιμελητής εντέλλεται να επιδώσει την παρούσα εξώδικη δήλωση – πρόσκληση στα πρόσωπα που απευθύνεται, προς γνώση τους και για κάθε νόμιμη συνέπεια.
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΔΡ.Ν. – ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΠΑΡ’ ΑΡΕΙΩ ΠΑΓΩ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΙΩΑΚΕΙΜ 30-32
ΑΘΗΝΑ, τηλ. 210-7222007
http://www.mesogianews.gr/news/5985/I_axiopoiisi_tou_Ellinikou_kai_to_exodiko_ton_Dimon.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.