Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

Προστατέψτε τους Έλληνες Μικροζυθοποιούς από την παραπληροφόρηση των καταναλωτών που γίνεται από την μπύρα Fix

Αξιότιμε κ. Γιώργο Σταθάκη,  Υπουργέ Ανάπτυξης,

Αξιότιμε κ. Δημήτρη Κυριτσάκη, Πρόεδρε της Επιτροπής Ανταγωνισμού,

Αξιότιμες Κυρίες,  Αξιότιμοι  Κύριοι ,Μέλη της οικογένειας των Ελλήνων Ζυθοποιών,

Από το υπ΄αριθμ. 2 συνημμένο άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 27 Αυγούστου 2011 στο blog Πινάκιο αντιγράφουμε:




Σάββατο, 27 Αυγούστου 2011
ΦΙΞ: Η μπύρα των Ελλήνων

" Το ΠΙΝΑΚΙΟ φιλοξενεί ένα αφιέρωμα στη ΦΙΞ την πρώτη ελληνική μπύρα.

Τα κείμενα που μας έστειλαν δεν τα αλλοιώσαμε στο παραμικρό γιατί κρύβουν ιστορικές αλήθειες, που ήταν στο σκοτάδι εδώ και δεκάδες χρόνια.

Ποιος έφτιαξε και γιατί τι ΦΙΞ, που ήταν τα πρώτα της εργαστήρια, πότε και πως σερβιρίστηκε παγωμένη όταν στην Ελλάδα δεν υπήρχαν ψυγεία, για το1965 που η τότε Κυβέρνηση έσπασε το μονοπώλειο της ως την εποχή του Χήτου και των αδελφών Γκρεκη σήμερα.

Να σημειώσω ότι το κείμενο δεν είναι διαφημιστικό, αλλά κυρίως ιστορικό που σκιαγραφεί μια πτυχή της ελληνικής κοινωνίας και η λογική της αναζήτησης του θέματος, είναι η προβολή των ελληνικών προϊόντων.

Ποιός ήταν ο συντάκτης του παραπάνω κειμένου και μετά την εντολή ποιού ή ποιών  στάλθηκε  σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με στόχο την παραπληροφόρηση του ελληνικού καταναλωτικού κοινού ?  Ποιός  ή ποιοί   είχαν  ίδιο συμφέρον από την παραπάνω παραπληροφόρηση?

Οι Έλληνες φίλοι  του ζύθου - μπύρας  από το 2009  δυστυχώς έχουν γίνει και γίνονται μέχρι και σήμερα θύματα   μιας πρωτοφανούς  ωμής και βίαιης παραπληροφόρησης, ως προς την δημιουργία  και ιστορική διαδρομή του κλάδου της Ελληνικής Ζυθοποιίας. Παραπληροφόρησης που γίνεται με αποκλειστικό κίνητρο το κέρδος  εκ μέρους των πραπληροφορούντων ( παράνομη απόσπαση - προσέλκυση  πελατείας για το προϊόν τους επικαλούμενοι γιαυτό ιδιότητες και χαρακτηριστικά που δεν  έχουν καμιά σχέση με την ιστορική πραγματικότητα, με ψεύδη απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των άλλων ζυθοποιών κλπ ).


Είναι κρίμα ο κλάδος της ζυθοποιίας της χώρας μας   που διεκδικεί την προτίμηση των καταναλωτών για τα προϊόντα του έναντι των άλλων οινοπνευματωδών ποτών και ο οποίος πραγματοποιεί ετησίως ένα σημαντικότατο κύκλο εργασιών ανερχόμενο στα 500 εκατ. ευρώ περίπου να μην ενεργοποιείται στο βαθμό που θα έπρεπε για την αντικειμενική ενημέρωση των καταναλωτών για την ιστορία του προϊόντος που παράγει.

Αλλά και τα  θεσμικά όργανα της πολιτείας όπως π.χ.  η Επιτροπή Ανταγωνισμού τι έχει κάνει για την προστασία των καταναλωτών και των έντιμων Ζυθοποιών από την εν λόγω παραπληροφόρηση μέχρι σήμερα?

ΟΙ Έλληνες καταναλωτές ζύθου - μπύρας δικαιούνται  και πρέπει να μάθουν την αληθινή και πολύ ενδιαφέρουσα  ιστορία του κλάδου της Ελληνικής ζυθοποιίας .

Κύριε Γιώργο Σταθάκη, Υπουργέ Ανάπτυξης,

Σας καλώ, όπως στο πλαίσιο των εξαγγελιών και δεσμεύσεων της νέας κυβέρνησης για την εξυγίανση της αγοράς  να αναλάβετε  την πρωτοβουλία, ώστε η  Επιτροπή Ανταγωνισμού σε συνεργασία με την   Ένωση  Ζυθοποιών Ελλάδος  και το Σύνδεσμο των Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος σε πνεύμα  ειλικρίνειας και αντικειμενικότητας να εξετάσουν όλες τις παραμέτρους του εν λόγω προβλήματος  προκειμένου να λάβει τέλος αυτή η απαράδεκτη κατάσταση.

Όπως γνωρίζετε πολλοί Έλληνες Μικροζυθοποιοί , περισσότεροι από είκοσι, οι οποίοι και με την οικονομική βοήθεια και στήριξη της πολιτείας εισήλθαν και δραστηριοποιούνται στον κλάδο της Ελληνικής ζυθοποιίας παράγοντας προϊόντα εξαιρετικής ποιότητος ζημιώνονται καθημερινά από την πιο πάνω περιγραφείσα κατάσταση και επομένως  θα πρέπει να προστατευθούν από τον ανέντιμο ανταγωνισμό των παραγωγών εκείνων που επικαλούνται ιδιότητες και χαρακτηριστικά για το προϊόν τους που δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα.

Εκτιμώ επίσης  ότι με τις  ιστορικές ανακρίβειες, διαστρεβλώνεται επίσης  και το δημιουργικό έργο  και η προσφορά στην κοινωνία και την οικονομία της χώρας, ανθρώπων που υπηρέτησαν με αξιοπρέπεια και ευσυνειδησία  τον κλάδο και ιδιαίτερα το έργο αυτών  που δε βρίσκονται πλέον στη ζωή προκειμένου να υπερασπισθούν το έργο και την  προσφορά  τους, πέρα από τα προβλήματα που δημιουργούνται και τον αντίκτυπο που έχουν στον ανταγωνισμό μεταξύ των παραγωγών του κλάδου (Αθέμιτος ανταγωνισμός - Παραπλανητική και αθέμιτη διαφήμιση. Προσέλκυση πελατών με αθέμιτες μεθόδους, με μέσα ή μεθόδους που αντίκεινται στα χρηστά ήθη κλπ)  όπως προανέφερα .

Ως δισέγγονος του πρώτου Έλληνα ζυθοποιού - ζυθοπώλη που άνοιξε το 1876 το πρώτο στην τότε Ελληνική επικράτεια ζυθοποιείο - ζυθοπωλείο στην Πάτρα, εγγονός του πρώτου Έλληνα διπλωματούχου ζυθοποιού,  ιδρυτού της Ελληνικής Σχολής Ζυθοποιών,  αλλά και γιός ζυθοποιού αγωνίζομαι  προκειμένου κάποιοι να αναγκασθούν να σεβασθούν την ιστορία και την κουλτούρα του ελληνικού ζύθου.  Την ιστορία του ελληνικού "υγρού άρτου"  όπως  έλεγαν  οι παλαιότεροι, του ζύθου, του αγαπημένου από τους Έλληνες και τις Ελληνίδες λαϊκού ποτού.


Ο υπογράφων με τεκμηριωμένα στοιχεία και γεγονότα, όσον αφορά στην  δημιουργία και ιστορική διαδρομή του κλάδου της ελληνικής ζυθοποιίας   παραμένει στη διάθεσή  σας αλλά και όλων  εκείνων που ενδιαφέρονται πραγματικά για την εξυγίανσή του.

Με εκτίμηση

 Παναγής Μάμος

Συνημμένα:

1. Αντίκρουση του άρθρου κ. Παναγιώτη Χριστόπουλου στο Newsbomb.gr με τίτλο Fix: Όνομα βαρύ σαν (ελληνική) Ιστορία!

2. Αντίκρουση άρθρου ανώνυμου συντάκτη στο  Πινάκιο  με τίτλο ΦΙΞ: Η μπύρα των Ελλήνων

FIX: ΟΝΟΜΑ ΒΑΡΥ, ΣΑΝ (ΕΛΛΗΝΙΚΗ) ΙΣΤΟΡΙΑ!

Δημιουργήθηκε από έναν Γερμανό πριν 162 χρόνια, έγινε μονοπώλιο, κατέρρευσε και διαπρέπει σήμερα χάρη σε τρεις διορατικούς Έλληνες
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο
Όταν πριν από δύο χρόνια «ξαναγύρισε η Fix», ξαναγύρισαν μαζί της και ιστορικές αναμνήσεις για τους περισσότερους Έλληνες.
Μπορεί οι νεώτερες γενιές, όσες μεγάλωσαν στην δεκαετία του '80 και μετά, να μην καταλάβαιναν προς τι ο τόσος ενθουσιασμός από τον Παύλο Χαϊκάλη, τον Πέτρο Φιλιππίδη και τον Σάκη Μπουλά σ' εκείνη την πρώτη διαφήμιση της μπίρας, αλλά για τους πιο παλιούς ήταν αλλιώς. Η Fix, μέχρι το 1982, όταν και έκλεισαν τα εργοστάσιά της και σταμάτησε η παραγωγή της, ήταν η «ελληνική μπίρα». Ως το 1965, μάλιστα, απολάμβανε καθεστώς μονοπωλίου –ήταν η μοναδική μπίρα που υπήρχε στην Ελλάδα!
Όπως καταλαβαίνει κανείς, η ιστορία της φίρμας είναι τεράστια. Και τα σημάδια της σ' αυτόν τον τόπο ουκ ολίγα. Φέρτε, για παράδειγμα, στο νου σας το εργοστάσιο στην Λ. Συγγρού, που δίνει πια και το όνομά του στον τοπικό σταθμό του μετρό. Το όνομα Fix, αν και γερμανικό, είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με την ελληνική ιστορία μετά την απελευθέρωση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία! Η πορεία του στην Ελλάδα ξεκινάει από το 1850. Και από το 2009, χάρη στην «Ολυμπιακή Ζυθοποιία», μια 100% ελληνική επιχείρηση που ίδρυσαν ο Γιάννης Χήτος και οι Ηλίας και Γιώργος Γκρέκης, αναβιώνει σε ένα ταξίδι συναρπαστικό, που μας διδάσκει δεκάδες μαθήματα για την ελληνική επιχειρηματικότητα.
Μέσα σε ελάχιστο χρόνο, η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» κατόρθωσε να ανεβεί στην τρίτη θέση ανάμεσα στις ζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Ούσα η πρώτη ανάμεσα στις αμιγώς ελληνικές και έχοντας να αναμετρηθεί με μεγαθήρια (την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» που ανήκει στον όμιλο της ολλανδικής Heineken και τη «Μύθος Ζυθοποιία» που ανήκει στον όμιλο της δανέζικης Carlsberg) αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την στήλη μας «Ψωνίζω Ελληνικά». Η ιστορία των 162 χρόνων που κουβαλάει το βαρύ όνομα Fix, πολλαπλασιάζει αυτό το ενδιαφέρον. Το παρελθόν και το μέλλον συνδυάζονται σε μια συναρπαστική ιστορία...
Οι Βαυαροί στην Ελλάδα
Μαζί με τη βασιλεία και τον Όθωνα, η Ελλάδα, ένα κράτος σε νηπιακό στάδιο καιταχέως αναπτυσσόμενο, αποκτά και τους πρώτους μετανάστες της. Πολλοί Βαυαροί –κυρίως αξιωματικοί του στρατού- ακολουθούν τον Όθωνα στην Αθήνα, απολαμβάνοντας, όπως είναι λογικό, ιδιαίτερα προνόμια. Αλλά και δυσκολευόμενοι να εγκλιματιστούν στις παράξενες συνθήκες ενός κράτους που μόλιςαρχίζει να οργανώνεται από ένα λαό που πέρασε 400 χρόνια σκλαβιάς...
Ο Ιωάννης Φιξ ταξιδεύει στην Ελλάδα για να βρει τον πατέρα του, αλλά δεν προλαβαίνει. Στη Μαγκουφάνα, την σημερινή Πεύκη, σε ένα επεισόδιο, ο Βαυαρός αξιωματικός-πατέρας του Ιωάννη θα πέσει νεκρός από δυο πιστολιές. Ο Ιωάννης, παραδόξως, αποφασίζει να μείνει σ' αυτήν την άγνωστη χώρα. Σκέφτεται επιχειρηματικά: Οι Βαυαροί δεν μπορούν να απολαύσουν το αγαπημένο τους ποτό, αφού ο ζύθος είναι κάτι άγνωστο στην Ελλάδα. Στήνει ένα μικρό ζυθοποιείο στο Ηράκλειο Αττικής και ετοιμάζει την πρώτη μπίρα που φτιάχτηκε ποτέ στη χώρα μας!
Όπως ήταν λογικό, το προϊόν του είχε τεράστια απήχηση στους Βαυαρούς, ενώ άρχισαν να το απολαμβάνουν και οι Έλληνες. Το 1964 ο Ιωάννης Φιξ μεταστεγάζει τη μπιραρία του στο Κολωνάκι, για να βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο της Αθήνας. Η επιτυχία είναι τεράστια. Έξι χρόνια αργότερα, θα ανοίξει μια μεγαλύτερη μπιραρία στις πλαγιές του Αρδηττού, απέναντι από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Θα της δώσει το όνομα μιας γαλλικής πόλης, της Μετς, όπου οι Γερμανοί πέτυχαν μια σημαντικότατη και ιστορική νίκη στον γαλλοπρωσικό πόλεμο εκείνης της χρονιάς! Από τότε, η γειτονιά αυτή της Αθήνας κουβαλάει το όνομα της μπιραρίας του Ιωάννη Φιξ...
Η γέννηση μιας βιομηχανίας
Από την επίσημη ίδρυση της εταιρείας του, το 1864, ο Ιωάννης Φιξ πήρε από τον βασιλιά Όθωνα ένα τεράστιο δώρο: Το μονοπώλιο της παραγωγής μπίρας για έναν ολόκληρο αιώνα! Ωστόσο αυτό δεν σήμαινε πως ο Βαυαρός επιχειρηματίας σταμάτησε να προσπαθεί να κάνει το προϊόν του ποιοτικότερο. Το 1893 ανοίγει το νέο του μαγαζί στην περιοχή του Συγγρού και από μικρό ζυθοποιείο το μετατρέπει σταδιακά σε μεγάλο, ατμοκίνητο εργοστάσιο. Φέρνει τα πιο προηγμένα μηχανήματα από την πατρίδα του και η μπίρα Fix γίνεται όλο και καλύτερη. Το 1900 έρχεται και το πρώτο μεγάλο της βραβείο, «χρυσό» στην έκθεση του Μιλάνου.
Η επόμενη γενιά της οικογένειας Φιξ είναι ο πρωτότοκος γιος του Ιωάννη, Κάρολος, και οι δύο γιοι εκείνου, Γιάννης και Αντώνης, που στα επόμενα χρόνια και μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο θα οδηγήσουν την επιχείρηση σε μια εντυπωσιακή, ακόμη και για τα δεδομένα της αναπτυσσόμενης Ελλάδας, εξέλιξη. Οι καινοτομίες δεν σταματούν ποτέ, μαζί τους έρχονται και τα βραβεία.
Το 1920 η Fix είναι η πρώτη επιχείρηση στην Ελλάδα που δημιουργεί τεχνητό πάγο (ο Κάρολος Φιξ έφερε ψυκτικά μηχανήματα με το που πληροφορήθηκε την ύπαρξή τους!), ενώ μέσα στα επόμενα χρόνια θα δημιουργήσει και βυνοποιείο, για να εκμεταλλεύεται την ελληνική παραγωγή κριθαριού και να μη φέρνει έτοιμη βύνη από έξω, αλλά και υπερσύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους. Όσο η επικοινωνία εξελίσσεται, γίνεται και μια από τις πρώτες και πιο ενεργές επιχειρήσεις στον τομέα της διαφήμισης. Παρ' ότι μονοπώλιο, το brand της υπάρχει παντού!
Ακόμη πιο δυνατό σύμβολο για τη μάρκα είναι το νέο της εργοστάσιο –ή μάλλον η ανακαίνιση του ιστορικού της εργοστασίου στην Συγγρού. Ο Τάκης Ζενέτος, σπουδαίος αρχιτέκτονας της εποχής, αναλαμβάνει τον επανασχεδιάσμό του το 1957. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η Αθήνα υποδέχεται ένα κτήριο – έμβλημα του μοντέρνου design!
Tέλος εποχής και αρχή μιας καινούργιας
Η δεκαετία του '60, όμως, φέρνει την αρχή του τέλους για την αυτοκρατορία της Fix στην Ελλάδα. Ο Πέτρος Γαρουφαλιάς, πολιτικός της Ένωσης Κέντρου παντρεύεται τη χήρα του Ιωάννη Φίξ και ταυτίζει το όνομά του με την εταιρεία. Όταν θα συμμετάσχει στην κυβέρνηση αποστασίας, το 1965, η Fix ξαφνικά αποκτά κακό όνομα. Γίνεται η μπίρα του «προδότη». Και πλέον, οι Έλληνες έχουν εναλλακτική λύση, αφού ελάχιστους μήνες πριν, η κυβέρνηση Παπανδρέου, έδωσε το πράσινο φως για την είσοδο της ολλανδικής Amstel στην ελληνική αγορά. Το μονοπώλιο της Fix, άλλωστε, είχε λήξει από το 1963.
Οι κακοί συνειρμοί που προκαλεί το όνομα Fix και ο έντονος ανταγωνισμός που έρχεται από τις φίρμες του εξωτερικού, οδηγούν σε μαρασμό την επιχείρηση. Το 1982 η Fix καταρρέει υπό το βάρος των χρεών και το εμπορικό της σήμα περνάει στην Εθνική Τράπεζα. Για 13 ολόκληρα χρόνια η φίρμα δεν υπάρχει πουθενά. Ακόμη, όμως, και όταν η εταιρεία «Δ. Κουρτάκης» (της γνωστής ρετσίνας) αγοράζει τα δικαιώματα για τη χρήση του εμπορικού σήματος το 1995, όμως δεν καταφέρνει να δώσει στη Fix την παλιά της αίγλη. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η οικογένεια Φιξ αποχώρησε μεν από την ζυθοποιία, αλλά με έδρα την Ελβετία, συνέχισε τις επιχειρήσεις της, στις επενδύσεις αυτήν τη φορά. Το όνομα Φιξ ξανακούστηκε έντονα πριν από λίγα χρόνια, όταν η κατάρρευση της διαβόητης «πυραμίδας του Μέιντοφ» κόστισε στην επιχείρηση του Καρόλου Ιωάννη Φιξ περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια!
Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία
Το 2009, τρεις Έλληνες επιχειρηματίες, ο Γιάννης Χήτος (γνωστός από τη μεγάλη του επιτυχία με το νερό «Ζαγόρι») και οι Ηλίας και Γιώργος Γκρέκης εξαγόρασαν την εταιρεία «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» στην οποία είχε μεταβιβαστεί το εμπορικό σήμα της Fix από την «Δ. Κουρτάκης». Το Μάρτιο του 2010 οι τρεις άντρες ολοκληρώνουν μια τεράστια επένδυση ύψους 16 εκατ. ευρώ, με όραμά τους την αναβίωση του πιο ιστορικού brand μπίρας στην Ελλάδα.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα υπερσύγχρονο ζυθοποιείο, έκτασης 7.500 τ.μ., στην περιοχή της Ριτσώνας, στην Εύβοια. Το εργοστάσιο είναι εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα, ενώ οι παραγωγικές διαδικασίες στο σύνολό τους συνάδουν με μηχανισμούς απόλυτα φιλικούς προς το περιβάλλον. Τον Απρίλιο του 2010 η Fix επιστρέφει στην ελληνική αγορά και το αποτέλεσμα –χάρη και στην εντυπωσιακή διαφημιστική καμπάνια- είναι θεαματικό: Σε διάστημα έξι μόλις μηνών το brand κατακτά μερίδιο της τάξης του 3%!
Μέχρι το τέλος εκείνου του χρόνου, η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» επενδύει 15 εκατομμύρια ευρώ ακόμη, αφού η ζήτηση έχει ήδη ξεπεράσει την παραγωγή. Από το Μάρτιο του 2011, όταν και ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στο εργοστάσιο, η παραγωγή τετραπλασιάστηκε και φτάνει πλέον τα 500.000 εκατόλιτρα ετησίως.
Παράλληλα, τον Οκτώβριο του 2011, η εταιρεία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, αποδεικνύοντας από πολύ νωρίς ότι επενδύει υπεύθυνα και στην πρώτη ύλη: Ξεκίνησε την υλοποίηση του προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού, δημιουργώντας τον πρώτο της πειραματικό αγρό, έκτασης 200.000 τ.μ., στην περιοχή της Θήβας. Βασική επιδίωξη είναι η χρήση ελληνικού κριθαριού στην παραγωγή των προϊόντων της, ενισχύοντας στην πράξη την εθνική οικονομία και τους τοπικούς παραγωγούς. Ο πρώτος θερισμός έγινε φέτος και είχε σαν αποτέλεσμα την παραγωγή 100.000 κιλών ελληνικού κριθαριού εξαιρετικής ποιότητας.
Η Fix σήμερα
Το 2011 η Fix, που αυτήν την στιγμή απασχολεί περίπου 180 Έλληνες υπαλλήλους στις εγκαταστάσεις της στην Ριτσώνα (χωρίς να υπολογίζουμε τους συνεργαζόμενους παραγωγούς) έφτασε να κατέχει το 7% της αγοράς μπίρας στην Ελλάδα, νούμερο υπερδιπλάσιο από αυτό της πρώτης της χρονιάς και πραγματικά εντυπωσιακό, αν σκεφτεί κανείς τον έντονο ανταγωνισμό που έχει από τις πολυεθνικές. Με την έναρξη του τρέχοντος έτους, η εταιρεία ξεκίνησε και την εξαγωγική της δραστηριότητα σε Γερμανία, Ιταλία, Αγγλία, Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Σουηδία, Φιλανδία, Αυστρία, Ελβετία, Αλβανία, Αυστραλία και Παναμά, ενώ η παρουσία της προγραμματίζεται και σε άλλες χώρες στο άμεσο μέλλον.
Ταυτόχρονα, τον Φεβρουάριο του 2012, λανσάρισε στην ελληνική αγορά το νέο της σήμα, τη Fix Dark που δημιούργησε ουσιαστικά μια εντελώς νέα κατηγορία ως προς τις εναλλακτικές επιλογές στην εγχώρια αγορά της μαύρης μπίρας. Με αυτά τα νέα δεδομένα, η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» προσδοκά πως στο τέλος του 2012 θα κατέχει πλέον το 10% της αγοράς. Ναι, είναι αλήθεια: Ξαναγύρισε η Fix...


Read more: http://www.newsbomb.gr/pswnizw-ellhnika/story/241710/fix-onoma-vary--san-elliniki-istoria#ixzz3QUCygG4w


ΦΙΞ: Η μπύρα των Ελλήνων

Καλοκαιρινές ζεστές βραδιές στην Ελλάδα όπου και να είσαι είτε στο καλύτερο παραλιακό μαγαζί, είτε στην παραλία, ή ακόμη στη βεράντα του σπιτιού σου, μια κρύα μπύρα τραβιέται… Αναμφισβήτητα η μπύρα έχει μπει στη φιλοσοφία του Έλληνα παρότι οι ρίζες της δεν είναι ελληνικές.
Αυτός που την έφερε και έκανε σκοπό της ζωής του, της καθιέρωσης της, δεν ήταν άλλος από τον Γιάννη Φιξ
Ο Ιωάννης Γεωργ. Φούξ και μετέπειτα Φίξ δέν ήταν ο πρώτος γερμανός που έφτιαξε μπύρα στην Ελλάδα. Προηγήθηκαν αυτού πολύ πριν  ο Μέλχερ κλπ
Όσο ίδιος αλλά και η οικογένεια του κατόρθωσαν να εισχωρήσουν» την μπύρα στην ελληνική οικογένεια και στην καθημερινότητα της. Ωστόσο η μπύρα ΦΙΞ για λόγους ακόμη και πολιτικής σκοπιμότητας σταμάτησε να παράγεται,(η χρεοκοπία είχε πολιτική σκοπιμότητα;)  αφήνοντας εκκρεμή πολλά ερωτήματα.
Σήμερα εδώ και λίγους μήνες ο Γιάννη Χήτος και οι αδελφολι Γιώργος και Ηλίας Γκρέκης έφεραν ξανά στα τραπέζια μας την πρώτη ελληνική μπύρα η οποία έλειπε για σχεδόν 20 χρόνια

Ψευδέστατος ισχυρισμός, η Fix δέν ήταν η πρώτη Ελληνική μπύρα, δηλαδή η μπύρα που πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελληνική αγορά.
.
Η ΦΙΞ είναι ξανά στα σπίτια μας. Το ΠΙΝΑΚΙΟ φιλοξενεί ένα αφιέρωμα στη ΦΙΞ την πρώτη ελληνική μπύρα. Τα κείμενα που μας έστειλαν δεν τα αλλοιώσαμε στο παραμικρό γιατί κρύβουν ιστορικές αλήθειες, που ήταν στο σκοτάδι εδώ και δεκάδες χρόνια. Ποιος έφτιαξε και γιατί τι ΦΙΞ, που ήταν τα πρώτα της εργαστήρια, πότε και πως σερβιρίστηκε παγωμένη όταν στην Ελλάδα δεν υπήρχαν ψυγεία, για το1965 που η τότε Κυβέρνηση έσπασε το μονοπώλειο της ως την εποχή του Χήτου και των αδελφών Γκρεκη σήμερα.
Να σημειώσω ότι το κείμενο δεν είναι διαφημιστικό, αλλά κυρίως ιστορικό που σκιαγραφεί μια πτυχή της ελληνικής κοινωνίας και η λογική της αναζήτησης του θέματος, είναι η προβολή των ελληνικών προϊόντων.

Ποιός ήταν ο συντάκτης του παραπάνω κειμένου και μετά την εντο-λή ποιού ή ποιών  στάλθηκε  σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με στόχο την παραπληροφόρηση του ελληνικού καταναλωτικού κοινού ?  Ποιός  ή ποιοί   είχαν  ίδιο συμφέρον από την παραπάνω παραπλη-ροφόρηση?

Από το Μόναχο… στο Κολωνάκι

Η μοίρα των ανθρώπων τις περισσότερες φορές τους παίζει παράξενα παιχνίδια και τους αλλάζει ολότελα τη ζωή. Άλλα έχεις στο νου σου να κάνεις και άλλα γίνονται παρ’ όλες τις προσπάθειες. Το 1850, ο Γιάννης Φιξ από το Μόναχο, ήρθε να συναντήσει τον πατέρα του, που ήταν μηχανικός μεταλλείων, στο λιγνιτωρυχείο της Κύμης. Έφτασε στον Πειραιά με μια γενοβέζικη σκούνα, ύστερα από μερικές ημέρες ταλαιπωρίας στη θάλασσα, που τον έκαναν να μετανιώσει για την απόφαση του τουριστικού του ταξιδιού. Η πρώτη εντύπωση από το λιμάνι των Αθηνών, ήταν μια σειρά γαϊδουράκια που περίμεναν υπομονετικά για να ανεβάσουν τους ταξιδιώτες στην Αθήνα. Την εποχή εκείνη, τα λεωφορεία, ακόμη και τα ποδήλατα, ήταν άγνωστα στον τόπο μας. Ο νεαρός Γιάννης εγκαταστάθηκε σε ένα σαμάρι με τις αποσκευές του και ξεκίνησε για το πατρικό του σπίτι, που βρισκόταν στο Π. Ηράκλειο. Κόντευε μεσημέρι όταν πλησίαζε στη Μαγκουφάνα, όταν ξαφνικά εκεί κοντά ακούστηκαν δυο πιστολιές. Ο νεαρός Γιάννης ξαφνιάζεται, όμως ο αγωγιάτης ήταν συνηθισμένος σε αυτά και τον καθησύχασε. Ωστόσο, στη στροφή του δρόμου βρίσκεται ξαπλωμένος ένας άνθρωπος.

Ο Γιάννης Φιξ αναγνωρίζει νεκρό τον πατέρα του, ο φόνος του οποίου ήταν έργο κάποιου από τους ληστές της περιοχής. Ο νεαρός στην αρχή τρομοκρατήθηκε. Αναπολεί για μια στιγμή το Μόναχο, σκέφτηκε τη μικρή πατρική περιουσία και αποφασίζει να μείνει εδώ που πέθανε ο πατέρας του. Σκέφτηκε να κάνει διάφορες επιχειρήσεις.

Ο τόπος έχει λίγα χρόνια απελευθερωθεί από τους Τούρκους και ο Όθωνας μόλις έχει εκλεγεί βασιλιάς της Ελλάδας. Οι αρκετοί Βαυαροί αξιωματικοί, που είχαν έρθει στο καινούριο βασίλειο, του έδωσαν την ιδέα. Κανένας Έλληνας εκείνης της εποχής, δεν ήξερε να φτιάχνει μπύρα. Τα χρόνια της τουρκοκρα-τίας, τους είχαν κάνει να την ξεχάσουν. Πήρε την απόφασή του, έστησε το μικρό του εργαστήρι στο κοντινό προάστιο του Κολωνακίου και άρχισε να φτιάχνει μπύρα.

Πράγματι, η παρουσία και πορεία του Ιωάννη Γεωργ. Φούξ μετέπειτα Φιξ στην Ελλάδα ξεκινάει το 1850. Από το 1850 έως το 1862 εργάσθηκε στην Βασιλική Αυλή ως οικονόμος (κηπουρός στον κήπο της Αμαλίας). Μετά την εκδίωξη του Όθωνα εργάστηκε στο ζυθοποιείο - ζυθοπωλείο του Μέλχερ (Melcher). Στο ζυθοποιείο αυτό έμαθε από τον Μέλχερ την τέχνη της ζυθοποιίας. Το 1866, μετά τον θάνατο του Mέλχερ, αγόρασε το ζυθοποιείο του από τους κληρονόμους  του.  'Ηδη, απο το 1840, διάφοροι γερμανοί είχαν φτιάξει ζυθοποιεία - ζυθοπωλεία στην Αθήνα. Επομένως ο ισχυρισμός  ότι ο Ιωάννης Φίξ έφτιαξε πρώτος μπύρα στην Ελλάδα είναι εκ προθέσεως παραποίηση, διαστρέβλωση  της ιστορικής πραγματικότητας  με προφανή  σκοπό και επιδίωξη.

 Είχε ανάγκη από βοηθούς, όμως δεν είχε χρήματα. Η λύση ήταν να παντρευτεί, για να έχει και γυναίκα και βοηθό. Σε λίγα χρόνια ήρθαν και τα παιδιά και το πρώτο ήταν αγόρι, ένας ακόμα βοηθός. Τα χρόνια περνάνε γρήγορα και ο Γιάννης Φίξ είναι πια γέρος.

Με ποιό δικαίωμα ο ανώνυμος συντάκτης ευτελίζει τον Ιωάννη Φίξ γράφοντας τέτοιες αναλήθειες?

 Ευτυχώς τα παιδιά είναι καλοί δουλευτές και ο μεγάλος, ο Κάρολος, κρατά το μαγαζί όταν πέθανε ο πατέρας του.

Πρωτότοκος γιός του Ιωάννη Γεωργ. Φίξ δεν ήταν ο Κάρολος αλλά ο Λουδοβίκος ο επονομαζόμενος ο αδικηθείς.

 Η πελατεία όλο και μεγαλώνει. Ο χώρος δε φτάνει πια και ο Κάρολος Φιξ αποφασίζει να μεταφέρει το σπίτι του και το μαγαζί του στην εξοχική τότε λεωφόρο Συγγρού.

Ψευδέστατος ισχυρισμός
ΕΤΟΣ 1880

- Ο  Ιωάννης  Γεωργ. Φίξ  αγοράζει  ένα μεγάλο κτήμα στην θέση Γαργαρέτα επί της οδού Φαλήρου και αργότερα Συγγρού όπου κτίζει  και εξοπλίζει με τον απαραίτητο  εξοπλισμό  που  εισήγαγε από την Γερμανία ένα  νέο μεγάλο και σύγχρονο  για την εποχή του  ζυθοποιείο - ζυθοπωλείο. 

 Η πελατεία του τον ακολουθεί (τον Ιωάννη Γεωργ. Φίξ), γιατί η μπύρα του είναι εξαιρετική. Η μικρή χειροκίνητη βιοτεχνία από μέρα σε μέρα μεγαλώνει και σε λίγα χρόνια γίνεται ατμοκίνητο εργοστάσιο. Η παραγωγή της μπύρας έχει ανάγκη χαμηλής θερμοκρασίας και το μόνο μέσο της εποχής, είναι το χιόνι που φέρνουν οι αγωγιάτες με ζώα από την Πάρνηθα.
Και η ΦΙΞ «πάγωσε»

Ο Κάρολος Φιξ πληροφορείται ότι στην Ευρώπη αρχίζει η παραγωγή τεχνητού ψύχους. Δε χάνει καιρό, μαζεύει τις οικονομίες του, και εφοδιάζει το μικρό του εργοστάσιο με ψυκτικά μηχανήματα. Έτσι, έφερε στην Ελλάδα και τον τεχνητό πάγο.

Ψευδέστατος ισχυρισμός  το ότι έφερε στην Ελλάδα και τον τεχνητό πάγο.

Ο Κάρολος Φιξ πέθανε το 1922, αφήνοντας το εργοστάσιό του στους δύο γιους του, το Γιάννη και τον Αντώνη, που από μικρούς τους είχε στρώσει στη δουλειά. Τα δύο αδέλφια δούλεψαν φιλότιμα και μεγάλωσαν την επιχείρηση.

Συγχώνευσαν τις μικρές ζυθοβιομηχανίες και ίδρυσαν βυνοποιείο για την παρασκευή της βύνης, ώστε η μπύρα να γίνεται από ελληνικό κριθάρι, και τεράστιους ψυκτικούς χώρους για τη διατήρηση του πλεονάσματος της γεωργικής παραγωγής.

ΕΤΟΣ 1922
- 1η Φεβρουαρίου 1922:   Πεθαίνει  στο Baden της Αυστρίας ο Κάρολος Ιωαν. Φίξ  αφήνοντας ως διαδόχους του και συνεχιστές  στην επιχείρησή του τους δύο γιούς του, τον Ιωάννη Καρ. Φίξ  και τον Αντώνη Καρ. Φίξ δικηγόρο. Από αυτούς ο Ιωάννης Καρ. Φίξ είχε υπό την άμεση εποπτεία του τον τεχνικό τομέα της επιχείρησης , ενώ ο Αντώνης Καρ. Φίξ τον εμπορικό και οικονομικό τομέα (στρατηγικό σχεδιασμό, χάραξη, εφαρμογή της εμπορικής πολιτικής).  Ήταν κυρίως αυτός που μετά τον θάνατο του πατέρα των κατηύθυνε  και διοικούσε την επιχείρηση.
Στο έργο τους, οι ως άνω,  συνεπικουρούντο,  όπως και ο πατέρας τους   από τον Ιάκωβο (Ζάκ) Σκάσση, αδελφό της μητέρας των, που συνέχισε να κατέχει την θέση του Γενικού Διευθυντή της επιχείρησης,  ως  συνεργάτης  της απολύτου εμπιστοσύνης των. Την νομική υποστήριξη  της επιχείρησης είχε αναλάβει ο γαμπρός του θείου των Θωμά Σκάσση (γιατρός και βουλευτής), Ευάγγελος Ρέλλιας, ο οποίος είχε παντρευτεί την κόρη του Θωμά Σκάσση Αλίκη εξαδέλφη των Ιωαννου και Αντωνίου Φίξ.
Με την ανάληψη της διοίκησης της εταιρείας, σε πλήρη σύμπνοια,  έβαλαν σαν πρώτη προτεραιότητά τους την επίτευξη του στόχου και  επιδίωξη του πατέρα τους, επιδίωξη που ανέλαβε να φέρει εις πέρας  ο Αντώνης  Ιωαν. Φίξ σε συνεργασία με τον Ιάκωβο Σκάσση. Αυτή  δεν ήταν  άλλη από το να οδηγήσουν και εξαναγκάσουν τα ζυθοποιία που έκαναν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά ζύθου απο το 1903 και μετά να συνεργασθούν  μαζί τους αποδεχόμενα τους όρους συνεργασίας  που αυτοί θα τους υπαγόρευαν. Έτσι θα επετύγχαναν την εκ νέου  μονοπώληση της αγοράς και την επίευξη  και πάλι υπερκερδών .
Τα ζυθοποιεία αυτά ήταν:  Το Ζυθοποιείο και Παγοποιείο των  Μ. & E. Κλω-ναρίδη O.Ε. στην οδό Πατησίων στην Αθήνα που ιδρύθηκε το 1903.  Το Ζυ-θοποιείο και Παγοποιείο του Πέτρου Μάμου στην Πάτρα που άρχισε την λειτουργία του το Νοέμβριο του 1909, αποτέλεσμα της  συνεργασίας του Πέτρου Μάμου με τον οίκο Άμβουργερ.   Τα  "Ηνωμένα Ζυθοποιία Όλυμπος - Νάουσα Α.Ε." στη Θεσσαλονίκη. Τα εν λόγω ζυθοποιία  και πρίν την συνέ-νωσή τους,  ως ανεξάρτητες μονάδες,  μετά την απελευθέρωση της Θεσ-σαλονίκης το 1912,  διεκδικούσαν  ήδη,  από το 1915,  με αξιώσεις μερίδιο της ελληνικής αγοράς ζύθου.
Ο στόχος, τόσο του Καρόλου Ιωαν. Φίξ, όσο και των γιών του  Ιωάννη και Αντώνη ήταν προφανής, να ξαναεπανέλθουν στην εκ νέου μονοπώληση  εκ μέρους των της ελληνικής αγοράς ζύθου, όπως την είχαν κατά την περίοδο 1882 - 1903.   Χρονική περίοδο  μεγαλύτερη της εικοσαετίας στη διάρκεια της οποίας μονοπωλούσαν κυριολεκτικά την αγορά ελλείψει αξιόλογου ανταγωνιστή που θα διεκδικούσε με αξιώσεις ικανοποιητικό μερίδιο στην τότε αγορά του ζύθου. 
Τον στόχο τους πέτυχαν μέσω:
1. Της διαχρονικής διαπλοκής  των Φίξ με την εκτελεστική και πολιτική εξου-σία της Ελλάδος . Διαπλοκή που τους είχε εξασφαλίσει:
    α. Καθεστώς ευνοιοκρατίας (υψηλότατη δασμολογική προστασία με απο-τέλεσμα την έμεση κατ΄αυτόν τον τρόπο  απαγόρευση εισαγωγών ζύ-θου ακόμα και όταν κυριολεκτικά ο Φίξ  μονοπωλούσε την αγορά, σκα-νδαλώδεις δανειοδοτήσεις από τις υπό κρατικό έλεγχο τράπεζες, δανει-σμός με εξευτελιστικά χαμηλότοκα επιτόκια, δασμολογικές απαλλαγές ).
   β.Την αναγκαία ασπίδα προστασίας στις παντός είδους παραβατικές πρά-ξεις τους  από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητος (μηδενικός ή πλημμελής έλεγχός τους από τις αρμόδιες αγορανομικές   και τελωνιακές  αρχές, φοροδιαφυγή, φοροαποφυγή, αισχροκέρδια κλπ). O πλημμελής έλεγχος από τις αρμόδιες προς τούτο  αρχές του κράτους της τήρησης της ισχύουσας νομοθεσίας σχετικά με την ζυθοποιία από τις ζυθοποιίες δημιουργούσε συνθήκες άνισου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων που τηρούσαν την νομοθέσία και εκείνων που κατά σύστημα παρανομούσαν.  
2. Της καταχρηστικής εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας θέσης (καταστρα-τήγηση αρχών υγιούς ανταγωνισμού) που είχε την εποχή εκείνη η εται-ρεία Κάρολος Φίξ  έναντι των άλλων Ζυθοποιείων και κυρίως των μικρό-τερων.  Ζυθοποιεία  ευρισκόμενα το καθένα τους  σε διαφορετική φάση εισόδου, ανάπτυξης  και εδραίωσής  του στην αγορά έχοντας απέναντί τους, ως ανταγωνιστή τους,  μία επιχείρηση που από το 1880 λειτου-ργούσε στην ελληνική  αγορά χωρίς ουσιαστικά  άλλο ανταγωνιστή  μο-νοπωλώντας την.  Μία  αγορά με ελλιπέστατο έως ανύπαρκτο  νομοθε-τικό πλαίσιο, ως προς:
    -  Τις τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές του προϊόντος.
    -  Τον έλεγχο εκ μέρους της πολιτείας  της τήρησης από τα ζυθοποιεία της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας περί ζυθοποιίας  .
    -  Τον έλεγχο της ομαλής λειτουργίας  του ανταγωνισμού και της αγοράς,
    με ότι αυτό συνεπάγονταν, τόσο ως προς την ποιότητα του παραγομένου  και προσφερομένου στον καταναλωτή ζύθου, όσο και ως προς την τιμή που κατέβαλε ο καταναλωτής  ζυθοπότης  για την αγορά του.
 Μέσα σαυτό το μεγάλο χρονικό διάστημα (πέραν της εικοσαετίας) που ουσιαστικά μονοπωλούσαν την αγορά  είχαν  συσσωρεύσει τεράστια  υπερκέρδη και πλούτο,  σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι σε θέση, με βάση την χρηματοοικονομική τους ισχύ και την διαπλοκή τους με την εκάστοτε πολιτική και εκτελεστική εξουσία,  να παραβαίνουν προκλητικά  τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού. Ήταν σίγουροι ότι οι ανταγωνιστές δεν θα μπορούσαν να τους ακολουθήσουν και να αντέξουν στον πόλεμο αυτό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Γνώριζαν ότι και οι έστω προσωρινές και για αυτούς ζημιές, λόγω αυτής της πολιτικής των,  προκειμένου να οδηγήσουν τους ανταγωνιστές τους στην οικονομική καταστροφή,  μετά την εξαφάνιση των και την εκ νέου επάνοδο στην μονοπώληση της αγοράς εκ μέρους των τα κέρδη τους θα ήταν και πάλι υπερπολλαπλάσια .
Ακολουθούσαν και εφάρμοζαν πρακτικές, όπως μεταξύ άλλων:
-   Η προσφορά προϊόντος σε τεχνητά χαμηλή τιμή, τιμή την οποία δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν οι άλλοι  μικρότεροι νεοεισερχόμενοι στην αγορά παραγωγοί με αποτέλεσμα την απώλεια των  πελατών τους (σε πολλές περιπτώσεις η πώληση σε χαμηλότερη τιμή οφείλονταν και στην μη τήρηση της νομοθεσίας, ως προς τις υποχρεωτικές τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές του πωλούμενου από τα ζυθοποιεία ζύθου).
-  Η προσφορά ειδικών εκπτώσεων αλλά και χρημάτων  σε πελάτες ζυθο-πώλες που αγόραζαν  και πωλούσαν αποκλειστικά και μόνο τα προϊόν-τα τους.
    -   Άρνηση στο να προμηθεύσουν ζυθοπώλες  που προσέφεραν και προϊόντα των ανταγωνιστών τους.
 -  Προωθητικές ενέργειες οι οποίες λειτουργούσαν ως εκπτώσεις πίστεως με στόχο την απόσπαση χονδρεμπόρων ζύθου και ζυθοπωλών από ανταγωνιστικά ζυθοποιεία, ώστε αυτοί να διακινούν μόνον τα προϊόντα της Φίξ κλπ κλπ.
Η Φίξ  δέν  ίδρυσε ποτέ  βυνοποιείο,  όπως  ισχυρίζεται ο συντάκτης.  Την βύνη την εισήγαγε πάντοτε από το εξωτερικό. Πολύ αργότερα το 1926  απέκτησε βυνοποιείο όταν  οι Εταιρείες "Κάρολος Φίξ" και "Γ.Κ. Δρακούλης & Σια" (διάδοχος εταιρεία της Μ. & E Κλωναρίδης Α.Ε. Εργοστάσια Ζυθοποιίας και Παγοποιίας)  συνεπτύχθηκαν εις μίαν και μόνην υπό την κοινήν  επωνυ-μίαν "Κάρολος Φίξ".  Η πρώην ζυθοποιεία Κλωναρίδου   ήταν η μόνη που διέθετε βυνοποιείο, έως τότε,  στην νότια Ελλάδα.

Ο πόλεμος και η κατοχή υποχρέωσαν τη ζυθοβιομηχανία Φιξ να ανακόψει το ρυθμό της 
προόδου της. Μια σειρά από καταστροφές μηχανημάτων και κτιριακών εγκαταστάσεων, ήταν μεγάλα πλήγματα.

Ψευδέστατος ισχυρισμός. Όλα τα εργοστάσια της Φίξ, ζυθοποιεία στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη αλλά και τα παγοποιεία της,  λειτούργησαν χωρίς προβλήμα-τα καθόλη την διάρκεια της γερμανο-ιταλικής κατοχής. Τόσο οι δυνάστες όσο και οι μαυραγορίτες μπύρα Φίξ έπιναν.  Καθόλη την διάρκεια της κατοχής η Α.Ε. Κάρολος Φίξ ήταν κερδοφόρα.

 Όταν όμως ο πόλεμος πέρασε, αναδιοργανώθηκε πάνω σε νέες βάσεις. Εφοδίασε τα εργοστάσιά της με τα πιο τέλεια αυτόματα μηχανήματα παραγωγής και εμφιαλώσεως και πρόσθεσε στην παραγωγή καινούρια προϊόντα, όπως οι χυμοί και τα αναψυκτικά, αξιοποιώντας τα αδιάθετα περισσεύματα της γεωργικής παραγωγής. Εισήγαγε την καλλιέργεια του λυκίσκου, του φυτού που δίνει το άρωμα και τη γεύση στη μπύρα, στις ορεινές περιοχές της Ελλάδας, δημιουργώντας μια καινούρια πηγή αγροτικού εισοδήματος.
Τα εργοστάσια «Κάρολος Φιξ» δίνουν δουλειά σε χιλιάδες εργατικά και αγροτικά χέρια, ενώ αποτελούν γερά ακρογωνιαία λιθάρια στο οικοδόμημα της βιομηχανικής περιόδου.

Η αρχή του τέλους της αυτοκρατορίας Φιξ

Λίγα χρόνια αργότερα θα έρθει η αρχή του τέλους της αυτοκρατορίας Φιξ όταν το όνομα της οικογένειας ενεπλάκη με τις πολιτικές αντιπαραθέσεις της εποχής. Ο Πέτρος Γαρουφαλιάς πολιτικός της Ένωσης Κέντρου και μετέπειτα μέλος της κυβέρνησης της αποστασίας παντρεύεται τη χήρα του Ιωάννη Φίξ και ταυτίζει το όνομά του με την φίρμα της διάσημης μπίρας. Το 1965 η κυβέρνηση Παπανδρέου δίνει τη σύμφωνη γνώμη της για την είσοδο της ολλανδικής Amstel στην ελληνική αγορά και η εταιρεία Φιξ χάνει το μονοπώλιο «εισβάλλοντας» στην αγορά των αεριούχων ποτών

Πάλι αναφορά στο ανύπαρκτο  μονοπώλιο . Δυστυχώς άλλο ήταν το μονοπώλιο της Φίξ. Η διαχρονική διαπλοκή της με την εκά-στοτε πολιτική και εκτελεστική εξουσία της χώρας Πρίν το 1965  λειτουργούσαν στην ελληνική αγορά και η ΑΛΦΑ - Ελληνική Ζυθοποιία Α.Ε. και η  ΜΑΜΟΣ Α.Ε ενώ πολυ πρίν το 1965 είχε εγκριθεί και η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Α.Ε. - Amstel .

 Λίγους μήνες αργότερα η επωνυμία Φιξ ταυτίζεται με τους αποστάτες λόγω της συμμετοχής του Γαρουφαλιά στην κυβέρνηση της αποστασίας και αρχίζει το τέλος μιας λαμπρής ιστορίας.

Ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε.  Σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή τα φορτώνουμε όλα στο Γαρουφαλιά και καθαρίσαμε. Πάνω απo όλα ο εξαγνισμός του σήματος  Fix. Καμιά αναφορά στα πραγματικά αίτια που οδήγησαν στην κατάρρευση, όπως η κακοδιοίκηση, η τεχνολογική απαξίωση του παραγωγικού εξοπλισμού με αποτέλεσμα την συνεχή υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας των εργοστασίων, την επί χρόνια ασταθή έως κακή  ποιότητα  του παραγομένου ζύθου σε σύγκριση  με την ποιότητα του ζύθου των  άλλων ζυθοποιείων κλπ , κλπ   με  τελικό αποτέλεσμα το πάπλωμα -  τεράστια χρέη ύψους 10 δισ. δρχ  να τα πληρώσει  τελικά ο έλληνας φορολογούμενος.)
Η Φίξ δέν απέκτησε ξαφνικά κακό όνομα όπως αναφέρει πιο πάνω ο συντάκτης. Κακό όνομα είχε από το 1899 όταν ο Κάρολος Ιωαν. Φίξ κατηγορήθηκε  για λαθρε-μπόριο ζύθου.  Στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ στις 24.2.1899 και 14.4. 1899 αναφέρεται ότι  ο Αστυνόμος του  Α΄ Τμήματος  Μανούσος Δερλερές απεκάλυψε  " ότι οι λέβητες του ζυθοποιείου του Καρόλου Φίξ ειργάζοντο άνευ της νομίμου αδείας  δια την οποίαν ως γνωστόν δια να εκδοθή  πρέπει να δοθή ανάλογον χρηματικόν ποσόν εις το Δημόσιον Ταμείον. Εκ των προανακρίσεων προέκυψεν, ότι από τριών ετών ο Φίξ εδήλου ότι παρασκευ-άζει μίαν μόνον καζανιάν ζύθου κατά εικοσιτετράωρον, παρήγε κατά την νύκτα και ετέραν τοιαύτην, ζημιών ούτω το Δημόσιον  900 δραχ. καθ’ εκάστην, επί τρία ολόκληρα έτη.        Ο καταχραστής κατηγγέλθη – χθές εις την Εφορείαν παρ’ ής θα τιμωρηθή δια του οκταπλού προστίμου και εις την Εισαγγελίαν, παρ ής θα καταδιωχθή ποινικώς. Τούτα κατά την επίσημον έκθεσιν της Αστυνομίας. " Για το θέμα της λαθρεμπορίας υπάρχει επίσης αναφορά στις 24.2.1899 και 14.4.1899  και στην εφημερίδα Ακρόπολις.  Για αυτή του την αποκάλυψη ο Αστυνόμος του  Α΄ Τμήματος  Μανούσος Δερλερές στη συνέχεια συκοφαντήθηκε, δυσφημήθηκε, υπέστη παντός είδους κακόβουλες και ανυπόστατες  κατηγορίες. Εσύρετο στα δικαστήρια  (Αστυνο-μική Δίκη,  Χρηματισμός Αστυνομικών από τον Κάρολο  Φίξ) συνεχώς αθωούμενος. 
Δεν έκλεισαν τα εργοστάσια της Φίξ.  Η Φίξ χρεοκόπησε αφήνοντας πίσω της τεράστια χρέη, 10 δισεκατομμύρια δρχ, στις ελληνικές κρατικές τράπεζες, όπως στην Εθνική Τράπεζα κλπ που ενέκριναν - έδιναν με εξωτραπεζικά κριτήρια δάνεια σε διαπλεκόμενους μεγαλοεπιχειρηματίες.  Χρέη που τελικά πλήρωσε ο έλληνας φορολογούμενος.  Όταν λοιπόν  χρεοκόπησε η Φιξ ,το 1982 ,  δεν ήταν η μόνη  "ελληνική μπύρα"  που  κυκλοφορούσε στην ελληνική αγορά. Την ίδια περίοδο στην ελληνική αγορά κυκλοφορούσε  η ΑΛΦΑ, ιδιοκτησίας επίσης  του Καρόλου Ιωαν. Φίξ, αλλά και οι άλλες μπύρες που παρασκευάζονταν στην Ελλάδα με ελληνικά κεφάλαια, όπως η Loewenbraeu, από την Ζυθοποιία Ελλάδος Α.Ε.  - Κουμάνταρος, η Carlsberg, από τις  Ελληνικές Βιομηχανίες Ζύθου Α.Ε. - Κατσιάπης,  η Henninger  από την Henninger Hellas  A.E . στην οποία συμμετείχε ως μέτοχος και το  Ελληνικό  Δημόσιο, μέσω των τότε κρατικών επενδυτικών τραπεζών ΕΤΒΑ και ΕΤΕΒΑ .  Επίσης  η Αθηναϊκή  Ζυθοποιία  Α.Ε. - ΑΜΣΤΕΛ  την πρωτοβουλία ίδρυσης της οποίας  είχαν έλληνες επιχειρηματίες).

Οριστικό κλείσιμο το 1982

Ο έντονος ανταγωνισμός των επόμενων ετών από τις νέες μπίρες που κυκλοφορούσαν στην αγορά και η άσχημη φήμη που είχε αποκτήσει από τα χρόνια της αποστασίας οδήγησαν στην κατάρρευση της εταιρείας Φιξ το 1982 οπότε και πέρασε το εμπορικό σήμα στην Εθνική Τράπεζα λόγω χρεών.
Τον Ιούνιο του 1995 πωλήθηκαν τα εμπορικά σήματα στην εταιρεία Δ. Κουρτάκης Α.Ε. έναντι του ποσού των 120 εκατ. δρχ και πλέον 1,5% επί του τζίρου από την κυκλοφορία της μπύρας, δημιουργώντας ελπίδες για την αναγέννηση της διάσημης φίρμας. Τότε αποφάσισαν να λανσάρουν την επωνυμία Φίξ στις αγορές του εξωτερικού ο Ελληνοκαναδός Αντρέας Πέτρου με την «μπίρα Fix, την εθνική μπύρα Ελλάδος» στον Καναδά και ο Άρης Ζήσης που κατέθεσε το σήμα «Fix 1864 Special» στις αρμόδιες αμερικανικές αρχές. Ακολούθησαν πολυετείς δικαστικές διαμάχες για την κατοχή της επωνυμίας ενώ το 1997 ο Κάρολος Ι. Φιξ κυκλοφόρησε την μπίρα «Karolos I. Fix» που συσκευάστηκε στην Ολλανδία με αποκλειστική διακίνηση μέσω των σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος. Η μπίρα ΦΙΞ τελικά κυκλοφόρησε από τον Βασίλη Κουρτάκη και την εταιρεία «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» χωρίς μεγάλη επιτυχία.

Αναληθής - κακοήθης ισχυρισμός. Ο Βασίλης Κουρτάκης επαναλανσάροντας την Fix Hellas, γνώριζε πολύ καλά ότι η επανακυκλοφορία της Fix Hellas στην αγορά θα αποτελούσε το πέμπτο  κατά σειράν εθνικό σήμα (national brand) που θα κυκλοφορούσε σ’αυτήν. Είχε προηγηθεί η κυκλοφορία της  "Μύθος" , της Pils Hellas, της Βεργίνας και της "A".
Για το λόγο αυτό και  γνωρίζοντας  την επικινδυνότητα του εγχειρήματος  που  ήταν επιβαρυμένο  επιπρόσθετα λόγω και του παρελθόντος του σήματος Φίξ  αποφάσισε εξαρχής να κάνει πολύ προσεκτικά βήματα προκειμένου να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σαυτό. 
Δεν αναφέρθηκε ποτέ  στο παρελθόν του σήματος, γύρισε πραγματικά  σελίδα, προσπαθώντας  με βάση την ποιότητα να αποκαταστήσει και πάλι την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σαυτό, πράγμα που πέτυχε σε βαθμό τέτοιο  που να υπάρξουν ενδιαφερόμενοι να συνεχίσουν την προσπάθεια εξαγοράζοντας από το Βασίλη Κουρτάκη την Ολυμπιακή Ζυθοποιία Α.Ε. και τα δικαιώματά της επί του σήματος. 

«Η νέα σελίδα της Ιστορίας»

Την 1η Ιανουαρίου του 2010, η εταιρεία Ελληνικές Μικροζυθοποιίες Α.Ε. προχώρησε σε αλλαγή της εταιρικής της επωνυμίας σε Ολυμπιακή Ζυθοποιία Α.Ε., σε συνέχεια της εξαγοράς – το Φεβρουάριο του 2009 – και μετέπειτα απορρόφησης της «παλαιάς» Ολυμπιακής Ζυθοποιίας Α.Ε., πρώην συμφερόντων του κ. Β. Κουρτάκη.

Από  το σημείο αυτό αρχίζει η ηθελημένη βάναυση  παραχάραξη της ιστορίας της Ελληνικής ζυθοποιίας και ειδικότερα όσον αφορά την διαδρομή της ζυθοποιίας  Φίξ σαυτή.

Στο τιμόνι της νέας πλέον Ολυμπιακής Ζυθοποιίας βρίσκονται τρεις Έλληνες επιχειρηματίες, οι οποίοι εκτός από την εμπειρία και τη γνώση τους για την αγορά, χαρακτηρίζονται και απ’ το μεράκι τους για αυτό που κάνουν. Και δεν είναι άλλοι από τους κ. Γιάννη Χήτο και αδελφούς Γιώργο και Ηλία Γκρέκη.
Οι τρεις τους, το Μάρτιο του 2010, ολοκλήρωσαν τη μεγάλη επένδυση εκσυγχρονισμού του εργοστασίου της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, στη Ριτσώνα, Ευβοίας, ύψους 16 εκατ. ευρώ περίπου. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης αυτής, που είχε ως αποτέλεσμα ένα υπερσύγχρονο ζυθοποιείο, το σύνολο των κεφαλαίων που χρησιμοποιήθηκαν, από την ίδρυσή της, ξεπέρασε τα 30 εκατ. ευρώ.
Στο εργοστάσιο της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, που εκτείνεται σε χώρο 7.500 τ.μ., εντός οικοπέδου 25 στρεμμάτων, εμφιαλώθηκε το Μάρτιο του 2010 η πρώτη φιάλη της ιστορικότερης ελληνικής μπύρας, με αποτέλεσμα η Fix Hellas να κάνει το επίσημο επαναλανσάρισμά της στην ελληνική αγορά τον Απρίλιο του 2010.
Η μεγάλη «άΦΙξη» είναι πλέον γεγονός και η «παλιά αγαπημένη» είναι ξανά στη διάθεση των καταναλωτών σε συσκευασίες επιστρεφόμενων μπουκαλιών των 500 & 330 ml., αλουμινένιων κουτιών των 500 & 330 ml., σε βαρέλι των 30 lt., καθώς και σε «παραδοσιακό» one way μπουκάλι των 330 ml.
Ο αρχικός στόχος που είχε θέσει η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, με την επανακυκλοφορία της Fix Hellas, ήταν η επίτευξη μεριδίου 5%, σε βάθος πενταετίας. Ωστόσο, η ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού, από τους πρώτους κιόλας μήνες, οδήγησε την εταιρεία σε κατάκτηση μεριδίου της τάξεως του 3%, σε διάστημα λίγων μόνο μηνών. Χαρακτηριστικό ήταν μάλιστα το γεγονός, ότι κατά τη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού, η ζήτηση ήταν τόσο μεγάλη, που η παραγωγή του εργοστασίου κατάφερε να καλύψει μόλις το 20% της συνολικής ζήτησης, για τη συγκεκριμένη περίοδο.
Με την εξαιρετική αυτή επίδοση, έχοντας ξεπεράσει και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία έκλεισε ην πρώτη της χρονιά, σημειώνοντας τζίρο της τάξεως των 11,6 εκατ. ευρώ.
Έτσι, από το φθινόπωρο του 2010, η διοίκηση της εταιρείας ξεκινά με εντατικούς ρυθμούς την υλοποίηση μιας νέας επένδυσης επέκτασης των εγκαταστάσεών της, με βασικό στόχο να ανταποκριθεί πλήρως στη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση το 2011. Ήταν μια γενναία επιχειρηματική απόφαση, εν μέσω της παρατεταμένης κρίσης που διανύει η χώρα μας, καθώς η συγκεκριμένη επένδυση δεν εντάχθηκε στο πλαίσιο κάποιου αναπτυξιακού Νόμου, αλλά βασίστηκε σε ίδια κεφάλαια. Το ύψος της νέας αυτής επένδυσης - που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2010 - ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ περίπου, εκ των οποίων τα 15 εκατ. ευρώ διατέθηκαν για την επέκταση των εγκαταστάσεων του ζυθοποιείου, και τα 10 εκατ. ευρώ για τον πάγιο εξοπλισμό ανάπτυξης των πωλήσεών της εταιρείας, στα τελικά σημεία κατανάλωσης.
Με την ολοκλήρωση αυτής της επένδυσης, η παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου τετραπλασιάστηκε, συγκριτικά με τη δυνατότητα παραγωγής του το 2010, που αντιστοιχούσε σε περίπου 120.000 εκατόλιτρα. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία και οι μέτοχοί της, λοιπόν, χρηματοδότησαν αυτό το μεγάλο εγχείρημα, ακριβώς επειδή πιστεύουν απόλυτα στην επιτυχία της Fix Hellas στην ελληνική αγορά, στο άμεσο προσεχές διάστημα.
Τα άκρως ικανοποιητικά αποτελέσματα είχαν απήχηση και στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού της επιχείρησης, σημειώνοντας σημαντική αύξηση των θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ξεκίνησε τη λειτουργία της απασχολώντας 30 εργαζόμενους, ενώ σήμερα το προσωπικό της εταιρείας έχει ξεπεράσει τους 150 εργαζόμενους.

Για το 2011, τα πλάνα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας προσανατολίζονται στην επίτευξη ενός φιλόδοξου στόχου, που είναι ο τριπλασιασμός σχεδόν του μεριδίου που είχε κατακτήσει η Fix Hellas κατά την πρώτη χρονιά κυκλοφορίας της. Η διοίκηση και τα στελέχη της εταιρείας, λοιπόν, φιλοδοξούν και θα προσπαθήσουν με όλες τους τις δυνάμεις, να πετύχουν μερίδιο αγοράς γύρω στο 10%, για το 2011. Παράλληλα, από το φθινόπωρο της τρέχουσας χρονιάς, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία θα στραφεί και σε εξαγωγές του προϊόντος της.

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

6 σχόλια:

  1. καλημερα σας, μενω αφωνος....για αυτο και με την πρωτη ευκαιρια ξεπουληθηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το μεγαλυτερο ψεμα ηταν το ελληνικο κριθαρι, περα απο αυτα που αναγραφονται πανω, διοτι δεν λες μια μπυρα ελληνικη οταν την παραγεις με κριθαρι σκοπιων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα ηθελα να δω τωρα τους σερβιτορους αυτο το καλοκαιρι που με προετρεπαν να πιω φιξ μια και ειναι ελληνικη ..τωρα τι θα λενε αραγε ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. δεν θα σου λενε ..διοτι θα δεις οτι θα σταμνατησουν να αγοραζουν φιξ αφου τους δουλευε κανονικα

      Διαγραφή
  4. η μονη εταιρεια που παραγει μπτρες με ελληνικο κριθαρι ειναι η αμστελ ειτε μας αρεσει ειτε οχι ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αληθεια ειναι αυτο φιλε ...φιλοι μου αγροτες αισθανονται ασφαλεις για την σοδεια τους με τετοια συβολαια

      Διαγραφή

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.

Χειρουργικό Ιατρείο

Χειρουργικό Ιατρείο