φώτο από koutroulis-spyros.blogspot.com |
Διαβάστε το άρθρο και στην συνέχεια τα σχόλια
Δημοσιεύτηκε στην KAΘHMEPINH.gr Ιστορία και Ουτοπία
Τα εκπαιδευτικά βιβλία της Ιστορίας σκοπό έχουν να δημιουργούν πρότυπα αξιομίμητα από τους νέους ανθρώπους, ώστε αυτοί να ασκούνται στη φιλοπατρία, την αλληλεγγύη και γενικά την αρετή.
Καλό είναι όμως να μην συγχέουμε την εκπαίδευση των νέων με την επιστήμη της Ιστορίας. Οσοι προτιμούν την ασφάλεια του παιδικού λίκνου από την περιπέτεια της ωρίμανσης, θα παραμείνουν προσκολλημένοι στις παιδικές τους γνώσεις και αν βρεθούν αντιμέτωποι με τα πορίσματα της Ιστορίας, θα τα απορρίψουν χωρίς πολλή σκέψη.
Οι περισσότεροι απογοητευμένοι από την τηλεοπτική σειρά του ΣΚΑΙ για το «1821», ανήκουν σε εκείνους οι οποίοι συντηρούν ευλαβικά στη μνήμη τους τα μαθήματα του σχολείου για το μεγάλο γεγονός. Οσοι αντίθετα ασχολήθηκαν με τις ποικίλες μαρτυρίες του Αγώνα, τείνουν να θεωρούν τη σειρά σωστή ενημέρωση πάνω στις πηγές που είδαν έκτοτε το φως της δημοσιότητας. Η Παλιγγενεσία των Ελλήνων συγκεντρώνει περισσότερες μαρτυρίες από ό,τι ολόκληρη η υπόλοιπη Ιστορία της Ελλάδος του 19ου αιώνα. Ελάχιστοι, δυστυχώς, από τους διαμαρτυρόμενους για την εκπομπή έχουν εγκύψει στην ανάγνωση ευπρόσιτων έργων όπως των Κασομούλη, Φωτάκου, Μακρυγιάννη, Τερτσέτη, Σπ. Τρικούπη, Κανέλλου Δεληγιάννη, Παλαιών Πατρών Γερμανού, Γενναίου Κολοκοτρώνη και τόσων άλλων. Αν το είχαν επιχειρήσει θα διαπίστωναν ότι πολλοί από τους μύθους που υιοθετούν οι ανώριμοι ενήλικες είναι εξαιρετικά ευάλωτοι:
α) Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ήταν αδύνατο να βρίσκεται ταυτόχρονα στην Πάτρα, όπου σήκωσε την σημαία της Επανάστασης και στα Καλάβρυτα, με διαφορά ολίγων ημερών (δεν υπήρχε τότε ο οδοντωτός σιδηρόδρομος).
β) Πώς είναι δυνατό να απαγορεύονταν τα σχολεία στους «απίστους» και να έχει γεμίσει η Ελλάδα σχολεία κατά τις παραμονές της Επανάστασης; Η προσήλωση των ενηλίκων στην παιδική ουτοπία, δεν είναι μόνο αντιδεοντολογική για την επιστήμη της Ιστορίας, αλλά καθυστερεί και την ωρίμανση της κοινωνίας γενικότερα.
Η πρόσφατη επικριτική ανακοίνωση ακαδημαϊκών της Αθήνας είναι διατυπωμένη σε προβληματική γλώσσα που δηλώνει εσωτερικές διαφωνίες: «Προκειμένου να επιχειρηθεί η συνολική επιστημονική θεώρηση του αγώνα, θα όφειλαν (;) να υπογραμμιστούν όσοι παράγοντες συνετέλεσαν κυρίως, σε συνάρτηση και με τον γεωγραφικό χώρο (;) στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας των Ελλήνων…». Περισσότερο στρωτή είναι η ακόλουθη φράση: «Είναι απαράδεκτη η σύνδεση της έννοιας του έθνους με την έννοια του κράτους, η πρώτη ουδόλως προϋποθέτει στην ελληνική περίπτωση, την ύπαρξη της δεύτερης». Αν οι έγκριτοι ακαδημαϊκοί (οι οποίοι φαίνεται να αγνοούν την έννοια του έθνους-κράτους το οποίο γεννήθηκε το 1821) μας υποδείξουν το σημείο της τηλεοπτικής σειράς ή των βιβλίων του ΣΚΑΪ για το 1821, όπου λέγεται ότι η έννοια του έθνους προϋποθέτει την ύπαρξη του κράτους, θα κερδίσουν χρυσό ρολόι έκαστος.
Οι κ.κ. Θεοδωράκης, Π. Κρητικός, Παπαθεμελής, Κανέλλη, Καργάκος και οι ακαδημαϊκοί, μεταξύ άλλων, έχουν βέβαια κάθε δικαίωμα να εκφράζουν τη δικιά τους αντίληψη για το «1821», αλλά θα έπρεπε ως δημοκράτες να μην αρνούνται το δικαίωμα αυτό και σε έγκυρους ιστορικούς. Αλλωστε, η παρακολούθηση των εκπομπών δεν είναι υποχρεωτική και μάλιστα τόσο αργά τη νύχτα. Ο κ. Καργάκος δήλωσε σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό (η οποία φυλάσσεται στο Διαδίκτυο) ότι δεν σκόπευε να αναλώσει τον πολύτιμο χρόνο του για να παρακολουθήσει την επίμαχη σειρά, όμως διέθεσε κάμποση ώρα σε ενδελεχή επικριτικό σχολιασμό του θεάματος που αγνοούσε. Τα παραλειπόμενα της σειράς περιλαμβάνουν πολλά διασκεδαστικά επεισόδια. Ενα τέτοιο μου περιέγραψε γνωστός που συνταξίδευε από τη Θεσσαλονίκη σε τρένο με στρατιωτικό, ο οποίος σχολίαζε δυσμενώς τη σειρά και τον γράφοντα. «Φαίνεται ότι είναι Τούρκος από τα μάγουλά του», κατέληξε για την μετριότητά μου. Ε, λοιπόν τον προκαλώ να μου αποκαλύψει μέσω «Καθημερινής» το πώς έφτασε στο βαθυστόχαστο αυτό συμπέρασμα που θα ταράξει την σχολή των φυσιογνωμιστών (καημένε Λομπρόζο), ή αλλιώς θα αποκαλύψω στους αναγνώστες το κάθε άλλο παρά ελληνικό του όνομα. Αυτά παθαίνουν όσοι αρνούνται να ωριμάσουν.
* Ο κ. Θάνος Βερέμης είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
2 Responses to Ιστορία και Ουτοπία
1. Δ. Αλευρομάγειρος says:
April 25, 2011 at 5:56 pm
Μέρες που είναι δεν είχα σκοπό να ασχοληθώ πάλι με τα εγωπαθή παραληρήματα του " έγκριτου ή ακόμη και του μοναδικού Ιστορικού" όπως αυτοτιτλοφορείται αυτός ο κύριος.
Επειδή δεν είμαι Ιστορικός δεν θα ασχοληθώ με το"ιστορικό μεγαλούργημα αυτού του κυρίου".
Το έκαναν άλλωστε κορυφαίοι και αναγνωρισμένοι Ιστορικοί του σήμερα και του χθες.
Θα σχολιάσω μόνον το ύφος και το ήθος του κειμένου του παραληρούντος "ιστορικού"
Αν ζούσε ο Γ.Α.Β. ή η Ελένη Βλάχου [με τους οποίους είχαμε ιδεολογικές διαφορές αλλά στήριζαν με ευπρέπεια τις απόψεις τους}το κείμενο αυτό δεν θα τολμούσε να γραφεί ποτέ στην Καθημερινή.
Διαβάστε το γιά του λόγου το αληθές.
Reply
2. Φανούλα Αργυρού says:
April 26, 2011 at 8:56 am
Ευχαριστώ τον καθηγητή κ. Ε. Μπίλλη από την Αθήνα για τα πιο κάτω κείμενα, που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο με χιλιάδες παραλήπτες, από αξιόλογους καθηγητές (καμία σχέση με τους πλαστογράφους του ξενοκίνητου και ξενοπληρωμένου CDRSEE) σχετικά με τον κ. Θάνο Βερέμη. Φ.Α.
ΠΕΡΙ ΒΕΡΕΜΗ
1. Τομές 15.2.11 2/2 - «1821»: Εθνική απονεύρωση. Ο Καθηγητής Νεοκλής Σαρρής για το Βερέμη.
2. THE MASSACRE OF CHIOS
WHERE'S THE EXAGGERATION?
By SOFIA KONTOGEORGE KOSTOS
As part of an agenda to erase and manipulate historic truth on behalf of the Center for Democratic Reconciliation for Southeast Europe (CDRSEE): Thanos Veremis, professor of modern history at the University of Athens; Dimitris Kastritsis, lecturer in Hellenic Studies and History; Ms. Christina Koulouri, chair of the History Education Committee must be looking at some other painting, when he claimed that French Artist Eugene Delacroix's painting of The Massacre of Chios (1824) at the Louvre Museum in Paris is an exaggeration of the artist's mind.
Actually, the The Massacre of Chios does not show the 50,000 butchered fathers and husbands; it does not reveal the women and children being enslaved, raped, and murdered; it does not depict the Island of Chios reduced to ashes. And certainly . . . we don't hear their screams and cries!
The following editorial was excerpted from a long report in The Times of London, 11 September 1822. The FULL report can be seen in my forthcoming book, Before the Silence: Archival News Reports of the Christian Holocaust That Begs To Be Remembered. Researched and Presented by Sofia Kontogeorge Kostos, Foreword by Dennis R. Papazian, Ph.D.
THE TIMES, LONDON,
Wednesday, September 11, 1822
EDITORIALS, P. 2 Issue 11661
Many details of the horrible barbarities committed by the
Turks at Scio [Chios] have already been laid before the public.
We refer to a paragraph in the German papers, where will
be found, in few words, the amount and effect of those bar-
barities. A population of 120,000 souls has been reduced to
to about 900! and of them a considerable portion were dying
every day of pestilence produced by multitudes of un-
buried corpses. The most beautiful and flourishing island
of the Archipelago is a desert. The most civilized, cul-
tivated, and interesting people, the flower of Greece have
been the greater part, exterminated-the residue expatriated,
or sold for slaves by the unbelieving butchers of their kin-
dred. Yet acts like these were palliated, and by English-
men: these acts were all but justified in Parliament, as
being provoked, or at least irritated by the Greeks. When
did the Greeks deliberately and indiscriminately massacre
the male inhabitants of an entire province? When did the
Greeks carry off tens of thousands of defenceless wo-
men and innocent children, to glut their base avarice,
or other execrable passions? Will the destruction of
a faithless garrison, after a storm which its treachery
had invited, be alleged as an equivalent for laying
Scio [Chios] in ashes, and burying fifty thousand fathers, and
husbands in the ruins of their own peaceful habita-
tions? The subject will not bear to be softened-nor to be
thought of: but we have reasonable fear that the dispo-
sition which could look with calmness, nay with approba-
tion, at such horrors has not been confined to their de-
fenders in the British Parliament. So far as can be judged
from late advices, a spirit, which practically speaking, is
one of direct alliance and co-operation which the destroyers
of the Sciot [Chiote] race, now actuates the counsels of more than
one Christian Sovereign. We subjoin a letter from Smyrna,
containing intelligence that the Austrian Government
has enjoined its naval commanders in the Archipelago
to resist and violate the maritime blockade which the
Greeks have established before certain of the Turkish
harbours. Now, legitimate Powers, who stand upon law,
ought to pay some respect to the recognized law of na-
tions. Here were Greeks, at open war for their exist-
ence, besieging some of the maritime fortresses of their ene-
mies, and investing others by sea and land. . . .
***
Transcribed for educational and archival purposes only. -SKK
3. Softening of "bad Turks" image in school textbooks sparks outcry in Greece
Softening of "bad Turks" image in school textbooks sparks outcry in Greece
http://www.turks.us/article~story~20070408214852358.htm
Sunday, April 08 2007 @ 09:48 PM Central Daylight Time
Moves to prepare 6th grade Greek history textbooks which present a more positive image of Turks than in the past have caused controversy in Greece.
Speaking about the preparations underway to make additions and/or extractions from the current textbooks, Greek National Education Council President Professor Veremis said "I do not understand why we have always portrayed Turks as monsters. Why do we not explain our own excesses in Anatolia?"
The Greek government has in fact taken a step backwards, due to sharp public reaction, to its original plans to "soften" the image of Turks presented in elementary school textbooks. National Education Minister Marieatta Yianaku has said that experts will examine the books, and will make additions or extractions if deemed necessary. Professor Veremis, a well-known Greek intellectual, talked more about the portrayal of Turks as what he characterized as "monsters," noting "If all Turks were monsters, monsters kill eachother. And the Ottoman empire lived on for hundreds of years." Veremis also cast light on Greek failure to discuss their own warfare, talking about the Greek invasion of Tripoli and how the city was reduced to rubble "There are monsters everywhere. Are we forgetting what we did? Why don't we talk about the excesses we carried out in Asia Minor?"
4. ΒΕΡΕΜΗΣ «ΨΕΥΔΟΜΕΝΟΣ»
From: Nbiska@aol.com
This is an enquiry e-mail via http://www.hellotia.com from:
Thanos Veremis
Dear Ms Biska,
I was disturbed to read in the release of the Pan-Macedonian Association (I addressed the Boston chapter in 2001) that according to some memorandum I appear to be the "protergatis" of the publications of the "Center for Friendship in Southeastern Europe" (or whatever its title is in English). The allegation is not only totally untrue, it is libelous. In the same spirit the author of this memorandum adopted the slander of the yellow press concerning my views on the Fate of the Asia Minor Greeks. "Eleos".
Do check your sources before you come to conclusions, or the Pan-Macedonian Association may loose its hard earned credibility.
Regards
Thanos Veremis
5. Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ
From: Nina Gatzoulis [mailto:ninagatz@comcast.net]
Sent: Τρίτη, 7 Οκτωβρίου 2008 7:56 πμ
To:
Subject: CDRSEE
Dear Dr. Veremis,
My name is Nina Gatzoulis and I am the President of the Pan-Macedonian Association USA. Yes, indeed we met back in 2001 and I had brought with me the four books of the Joint History Project which I showed you and asked you if you know about them. In the beginning you didn't remember the product of the CDRSEE, but then all of a sudden you said "I yes, now I remember about these books.Costas Caras a true patriot, isn't he?" you asked, and I almost replied with a rude remark about Mr. Carras, but I checked myself.
If you still don't remember about the Center of Democracy and Reconciliation of South East Europe (according to your statement), let me just remind you of a few things, accompanied with some photos: As you very well know Horizons is the CDRSEE's newsletter (issue nr. 8, Summer 2003): http://www.cdsee.org/pdf/b_horiz8.pdf Please go to pages 10 and 24, where you will find two photos (one in each respective pages) of yourself with Svetlana Broz and Elsa Ballauri, while underneath the photo on page 24 we can read the following: Elsa Ballauri and Thanos Veremis led the Working Group on Education and Youth!
Now perhaps you remember your colleague Nikola Jordanovski's remarks of the Oxford Symposium on (Trans)nationalism in South East Europe 17-19 June 2005, where you were the keynote speaker: http://www.sant.ox.ac.uk/ext/seesox/OST_files/11(2).pdf
".Nikola Jordanovski's Reflections upon the Southeast European Joint History Project exposed the obstacles encountered during the effort to revisit national historiographies through writing common Balkan history by a multi-national expert team" pg 3.
If you still don't remember anything about the "Center for Friendship in Southeastern Europe" (or whatever its title is in English), let me just help you with the following URL:
http://www.cdsee.org/jhp/news_131106.html
Costa Carras (CDRSEE Board Member responsible for the JHP) and Christina Koulouri (Academic Supervisor and Editor) headed up a panel of exceptional diversity and intellect, all of whom spoke eloquently about the importance of the History Workbooks to Greece and the region.
The panel comprised Mr Nikos Georgiadis, MP (Nea Dimokratia), Dr Marilena Koppa, Assistant Professor, Panteion University of Athens and member of the National Council of Pasok, Professor Antonis Liakos, University of Athens and Professor Thanos Veremis, University of Athens.
I hope I refreshed your memory,
Nina Gatzoulis
Supreme President of the
Pan-Macedonian Association (USA)
E-mail: ninagatz@comcast.net
Tel: 603-742-0466
FAX (603) 617-2977.
Web: http://www.macedonia.info/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.