Του Γιώργου Ε. Χρυσικού*
Το ζήτημα της αύξησης- σοκ των διοδίων που φθάνει έως και το 60% στην Εθνική Οδό Αθηνών- Λαμίας, προκαλεί ακόμη και τον πιο καλόπιστο υπερασπιστή της επιβολής τους. Και αυτό διότι σε περίοδο βαθιάς ύφεσης, την ώρα που οι έλληνες φορολογούμενοι έχουν «στεγνώσει» εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είναι απαράδεκτο να αυξάνονται τόσο υπέρμετρα οι τιμές των διοδίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οδηγοί από την Αθήνα προς Λαμία θα πρέπει να πληρώσουν: στα διόδια Αφιδνών από 2,10 στα 3,35 ευρώ, στη Θήβα από 2,55 ευρώ στα 4,05 και στην Τραγάνα από 2,45 ευρώ στα 3,95 ευρώ, στα διόδια της Αγ. Τριάδας η τιμή παραμένει αμετάβλητη στα 1,65 ευρώ. Η διαδρομή Αθήνα-Λαμία και πίσω, κοστίζει πλέον 26 ευρώ αντί των 14,2 που κόστιζε.
Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι η «Νέα Οδός», η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του δρόμου Αντίρριο- Γιάννενα, έχει λάβει ως προίκα τα διόδια της διαδρομής Αθήνας- Σκάρφεια και Σχηματάρι –Χαλκίδα. Δηλαδή οι οδηγοί της Αθηνών –Λαμίας θα χρηματοδοτούν την κατασκευή οδικών έργων σε μια διαδρομή που σπάνια θα διανύσουν!
Τα εξωφρενικά της τροποποιούμενης σύμβασης συνεχίζονται: το δημόσιο, μπαίνει ως εγγυητής των μελλοντικών εσόδων των εργολάβων, παραχωρώντας μέρος των δικών του εσόδων από τις εισπράξεις των διοδίων για να καλυφθούν τα κέρδη τους, εφόσον οι διελεύσεις είναι λιγότερες των προβλεπομένων! «Βρέξει χιονίσει» δηλαδή, ο εργολάβος κερδίζει.
Μάλιστα τα έσοδα των εργολάβων που καλύπτει το γαλαντόμο δημόσιο παραχωρώντας δικά του δικαιώματα είσπραξης διοδίων είναι μόλις… 7,5 δισεκατομμύρια! Επιπλέον τα έσοδα της «Νέας Οδού» από την είσπραξη διοδίων στο τμήμα Αντίρριο- Ιωάννινα , Αθήνα -Μαλιακός και Σχηματάρι-Χαλκίδα ανέρχονται στο ποσό των 57 εκατ. ευρώ και όλα αυτά με μηδέν επιχειρηματικό ρίσκο.
Η «Νέα Οδός» στήνει νέους σταθμούς διοδίων πλευρικούς και μετωπικούς κατά μήκος της Αθηνών-Λαμίας, ενώ ταυτόχρονα δεν συμμορφώνεται με τη συμβατική της υποχρέωση να συντηρεί επαρκώς το παράπλευρο οδικό δίκτυο όπου οι οδηγοί δεν θα καταβάλλουν διόδια. Ειδικά στο τμήμα από τη γέφυρα της Χαλκίδας έως στο 90ο χιλιόμετρο και στη συνέχεια έως την Τραγάνα, ο παράδρομος σε πολλά σημεία είναι επικίνδυνος λόγω φθορών, εξαιτίας της συχνής διέλευσης βαρέων οχημάτων.
Στις 10-12-2013 κατά τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή της τροποποιούμενης σύμβασης για τα διόδια, ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ο Μ. Χρυσοχοίδης δήλωνε ότι οι τιμές των διοδίων και η χρήση τους θα επιβάλλονται αναλογικά με τη χρήση του δρόμου, «δεν θα γίνει απολύτως τίποτα πριν λύσουμε αυτά τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών και το θέμα των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. Δεν θα γίνει τίποτα, λοιπόν, εάν πρώτα δεν λυθούν αυτά τα ζητήματα. Είναι δική μου απόφαση και θα εφαρμοστεί. Από εκεί και πέρα, οποιοσδήποτε λέει οτιδήποτε άλλο, δεν κάνει τίποτε άλλο, παρά σπέκουλα». Δυστυχώς ο Μ. Χρυσοχοίδης όχι μόνο δεν επέβαλλε την αναλογικότητα, αλλά δέχθηκε αδιαμαρτύρητα τις εξωφρενικές αυξήσεις που αποφάσισαν οι εργολάβοι.
Ως δικαιολογία επικαλέστηκε οτι οι αυξήσεις στα διόδια προβλέφθηκαν σε παλαιότερη σύμβαση που υπογράφηκε το 2007. «Μιλάμε για τις συμβάσεις του 2007. Αυτές αλλάζουν ως προς ένα και μόνο ζήτημα. Σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο χρηματοδοτούνται οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Δεν ακουμπάμε καθόλου τα διόδια, καθόλου τους όρους, παρά μόνο το χρηματοδοτικό μοντέλο».
Τότε ποια διαπραγμάτευση έγινε; Γιατί δεν άλλαξαν οι όροι υπέρ των ελλήνων φορολογουμένων; Γιατί το μόνο που ένοιαζε την κυβέρνηση ήταν η αλλαγή του χρηματοδοτικού μοντέλου; Γιατί σε μια περίοδο που οι έλληνες φτωχοποιούνται συνεχώς θα πρέπει να πληρώνουν «βαπορίσιο» κάθε χιλιόμετρο που διανύουν; Τι νόημα έχει η πληρωμή των υψηλών (σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη) τελών κυκλοφορίας ;
Για μια ακόμη φορά η συγκυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ τιμωρεί τους φορολογούμενους προκειμένου να ευνοηθούν οι εργολάβοι , διαπραγματεύεται μόνο για να διασφαλίσει τα έσοδα των παραχωρησιούχων και όχι για να προασπίσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των πολιτών.
*Ο Γιώργος Ε. Χρυσικός είναι πολιτευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο νομό Βοιωτίας.
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post
Το ζήτημα της αύξησης- σοκ των διοδίων που φθάνει έως και το 60% στην Εθνική Οδό Αθηνών- Λαμίας, προκαλεί ακόμη και τον πιο καλόπιστο υπερασπιστή της επιβολής τους. Και αυτό διότι σε περίοδο βαθιάς ύφεσης, την ώρα που οι έλληνες φορολογούμενοι έχουν «στεγνώσει» εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είναι απαράδεκτο να αυξάνονται τόσο υπέρμετρα οι τιμές των διοδίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οδηγοί από την Αθήνα προς Λαμία θα πρέπει να πληρώσουν: στα διόδια Αφιδνών από 2,10 στα 3,35 ευρώ, στη Θήβα από 2,55 ευρώ στα 4,05 και στην Τραγάνα από 2,45 ευρώ στα 3,95 ευρώ, στα διόδια της Αγ. Τριάδας η τιμή παραμένει αμετάβλητη στα 1,65 ευρώ. Η διαδρομή Αθήνα-Λαμία και πίσω, κοστίζει πλέον 26 ευρώ αντί των 14,2 που κόστιζε.
Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι η «Νέα Οδός», η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του δρόμου Αντίρριο- Γιάννενα, έχει λάβει ως προίκα τα διόδια της διαδρομής Αθήνας- Σκάρφεια και Σχηματάρι –Χαλκίδα. Δηλαδή οι οδηγοί της Αθηνών –Λαμίας θα χρηματοδοτούν την κατασκευή οδικών έργων σε μια διαδρομή που σπάνια θα διανύσουν!
Τα εξωφρενικά της τροποποιούμενης σύμβασης συνεχίζονται: το δημόσιο, μπαίνει ως εγγυητής των μελλοντικών εσόδων των εργολάβων, παραχωρώντας μέρος των δικών του εσόδων από τις εισπράξεις των διοδίων για να καλυφθούν τα κέρδη τους, εφόσον οι διελεύσεις είναι λιγότερες των προβλεπομένων! «Βρέξει χιονίσει» δηλαδή, ο εργολάβος κερδίζει.
Μάλιστα τα έσοδα των εργολάβων που καλύπτει το γαλαντόμο δημόσιο παραχωρώντας δικά του δικαιώματα είσπραξης διοδίων είναι μόλις… 7,5 δισεκατομμύρια! Επιπλέον τα έσοδα της «Νέας Οδού» από την είσπραξη διοδίων στο τμήμα Αντίρριο- Ιωάννινα , Αθήνα -Μαλιακός και Σχηματάρι-Χαλκίδα ανέρχονται στο ποσό των 57 εκατ. ευρώ και όλα αυτά με μηδέν επιχειρηματικό ρίσκο.
Η «Νέα Οδός» στήνει νέους σταθμούς διοδίων πλευρικούς και μετωπικούς κατά μήκος της Αθηνών-Λαμίας, ενώ ταυτόχρονα δεν συμμορφώνεται με τη συμβατική της υποχρέωση να συντηρεί επαρκώς το παράπλευρο οδικό δίκτυο όπου οι οδηγοί δεν θα καταβάλλουν διόδια. Ειδικά στο τμήμα από τη γέφυρα της Χαλκίδας έως στο 90ο χιλιόμετρο και στη συνέχεια έως την Τραγάνα, ο παράδρομος σε πολλά σημεία είναι επικίνδυνος λόγω φθορών, εξαιτίας της συχνής διέλευσης βαρέων οχημάτων.
Στις 10-12-2013 κατά τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή της τροποποιούμενης σύμβασης για τα διόδια, ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ο Μ. Χρυσοχοίδης δήλωνε ότι οι τιμές των διοδίων και η χρήση τους θα επιβάλλονται αναλογικά με τη χρήση του δρόμου, «δεν θα γίνει απολύτως τίποτα πριν λύσουμε αυτά τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών και το θέμα των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. Δεν θα γίνει τίποτα, λοιπόν, εάν πρώτα δεν λυθούν αυτά τα ζητήματα. Είναι δική μου απόφαση και θα εφαρμοστεί. Από εκεί και πέρα, οποιοσδήποτε λέει οτιδήποτε άλλο, δεν κάνει τίποτε άλλο, παρά σπέκουλα». Δυστυχώς ο Μ. Χρυσοχοίδης όχι μόνο δεν επέβαλλε την αναλογικότητα, αλλά δέχθηκε αδιαμαρτύρητα τις εξωφρενικές αυξήσεις που αποφάσισαν οι εργολάβοι.
Ως δικαιολογία επικαλέστηκε οτι οι αυξήσεις στα διόδια προβλέφθηκαν σε παλαιότερη σύμβαση που υπογράφηκε το 2007. «Μιλάμε για τις συμβάσεις του 2007. Αυτές αλλάζουν ως προς ένα και μόνο ζήτημα. Σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο χρηματοδοτούνται οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Δεν ακουμπάμε καθόλου τα διόδια, καθόλου τους όρους, παρά μόνο το χρηματοδοτικό μοντέλο».
Τότε ποια διαπραγμάτευση έγινε; Γιατί δεν άλλαξαν οι όροι υπέρ των ελλήνων φορολογουμένων; Γιατί το μόνο που ένοιαζε την κυβέρνηση ήταν η αλλαγή του χρηματοδοτικού μοντέλου; Γιατί σε μια περίοδο που οι έλληνες φτωχοποιούνται συνεχώς θα πρέπει να πληρώνουν «βαπορίσιο» κάθε χιλιόμετρο που διανύουν; Τι νόημα έχει η πληρωμή των υψηλών (σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη) τελών κυκλοφορίας ;
Για μια ακόμη φορά η συγκυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ τιμωρεί τους φορολογούμενους προκειμένου να ευνοηθούν οι εργολάβοι , διαπραγματεύεται μόνο για να διασφαλίσει τα έσοδα των παραχωρησιούχων και όχι για να προασπίσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των πολιτών.
*Ο Γιώργος Ε. Χρυσικός είναι πολιτευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο νομό Βοιωτίας.
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.