Οι οδηγοί πληρώνουν διόδια, για ένα έργο, από το οποίο δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα τμήμα του, που θα καθυστερήσει δύο χρόνια επιπλέον!
Έως και 0,60 λεπτά επιπλέον είναι υποχρεωμένοι να δίνουν πλέον οι οδηγοί στα διόδια στην Εθνική Οδό Κορίνθου-Πατρών. Ακόμα μια αύξηση, η οποία πυροδοτεί την ήδη τεταμένη κατάσταση, που βρίσκονται οι πολίτες από τις συνεχείς αυξήσεις σε όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες. Γιατί όμως φαίνεται «προκλητική» αυτή η αύξηση; Η Κορίνθου – Πατρών, αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα, τα οποία όσο περνάει ο καιρός, όχι μόνο δεν λύνονται, αλλά αυξάνονται. Οι δύο λωρίδες έχουν «συμπυκνωθεί» σε μια, οι προστατευτικές μπάρες παραλείπονται στα περισσότερα σημεία της εθνικής, ενώ κατά τη διάρκεια της διαδρομής, δεν υπάρχει συνεχόμενο διαχωριστικό διάζωμα. Πληρώνεται λοιπόν ένα έργο, που, προς το παρόν δεν προσφέρει, και μάλιστα το κόστος για τα 120 χιλιόμετρα της διαδρομής, που μοιάζει με… ειδική του Ράλι Ακρόπολης, να είναι υψηλό. Με λίγα λόγια: Οι οδηγοί πληρώνουν διόδια για ένα έργο, από το οποίο δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα τμήμα του, που θα καθυστερήσει δύο χρόνια επιπλέον! Ίσως να είναι καλό λοιπόν, να δούμε τι πληρώνουμε και γιατί.
Έργα παντού
Το 2008, ύστερα από διαγωνισμό, που διεξάγεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» ανέλαβε να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο για 30χρόνια. Η κοινοπραξία αποτελείται από τις VINCI CONCESSIONS S.A.S. (29,9%), HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH (17%), J&P-ΑΒΑΞ Α.Ε. (17%), ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (17%) , ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (17%) και ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ (2,1%). Ξεκίνησε το 2008 και έπρεπε, βάσει του σχεδίου της, μέσα σε έξι χρόνια να σχεδιάσει, να χρηματοδοτήσει και να κατασκευάσει 365 συνολικά χιλιόμετρα οδικού δικτύου, το οποίο από δρόμο υψηλού κινδύνου (σύμφωνα με την ΕΕ) θα το μετέτρεπε σε δρόμο σύγχρονων προδιαγραφών. Το έργο είναι συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Τα 120 χιλιόμετρα, που περιλαμβάνει το σχέδιο της είναι η Εθνική Οδός Αθηνών-Πατρών, για την οποία έδινε προθεσμία χρόνου παράδοσης 32 μήνες, αφού την παρέλαβε. Χρονικό περιθώριο, που έχει αρχίσει και εξαντλείται, χωρίς σχεδόν καμία αλλαγή στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα έπρεπε να έχει παραδοθεί. Τι έχει παραδοθεί ως τώρα; Τα πρώτα τμήματα του δρόμου από την Κόρινθο έως την Πάτρα θα παραδοθούν τελικά το 2013, αλλά τα έργα καθυστερούν, επειδή δεν έγιναν γρήγορα οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις και γι' αυτό το υπουργείο Υποδομών, ενεργοποίησε τον "ολυμπιακό" νόμο. Όσον αφορά στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος, οι απαλλοτριώσεις κυμαίνονται μόλις στο 60%, ενώ έπρεπε να έχει παραδοθεί το 100% της γης από το κράτος στον παραχωρησιούχο, τον Αύγουστο του 2009. Στο συγκεκριμένο τμήμα, εκκρεμούν όμως 18 ομάδες απαλλοτριώσεων, πολλές από τις οποίες είχαν «κολλήσει» στο Πρωτοδικείο Κορίνθου. Το συγκεκριμένο Πρωτοδικείο έχει δώσει έως και 6 διαδοχικές αναβολές στην εκδίκαση απαλλοτριώσεων, τη στιγμή που, από το νόμο επιτρέπεται μόλις μία.
Η εθνική Αθηνών-Πατρών συνεχίζει να είναι μια από τις πιο επικίνδυνες για τους οδηγούς, αλλά η πληρωμή των διοδίων από τους διερχόμενους συνεχίζεται, ενώ συνεχώς η εταιρία κάνει αυξήσεις στο αντίτιμο. Πλέον, ο κάθε οδηγός για οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος έως 2,20 μέτρα, υποχρεούται να πληρώσει για το σήκωμα της μπάρας 3,10 ευρώ από 2,90, που ίσχυε μέχρι πρότινος, ενώ όποιος κυκλοφορεί με δίκυκλο ή τρίκυκλο πρέπει να δώσει 2,20 αντί για 2 ευρώ. Στους οδηγούς για οχήματα με δύο ή τρεις άξονες, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος πάνω από 2,20 θα κοστίσει 7,90 ευρώ, αύξηση, που αγγίζει τα 0,50 ευρώ και στους ταξιδιώτες με τέσσερις ή περισσότερους άξονες με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος πάνω από 2,20, η νέα τιμή φτάνει τα 11 ευρώ. Από την χρονιά που ξεκίνησε η σύμβαση της συγκεκριμένης εταιρείας, τα διόδια έχουν αυξηθεί, ανά 6 ευρώ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τιμές των διοδίων Πελοποννήσου, όπου τα αυτοκίνητα, μέχρι 2,20 μέτρα, πλήρωναν 2,50 ευρώ. Επίσης, τα δίκυκλα ή τρίκυκλα έδιναν ως αντίτιμο 1 ευρώ μόνο, μέσα σε 3 χρόνια, οι οδηγοί πληρώνουν 1,20 παραπάνω. Το 2008, για τα οχήματα με δύο ή τρεις άξονες, η τιμή ήταν 4,30, ενώ οι οδηγοί οχημάτων με τέσσερις ή περισσότερους άξονες πλήρωναν 5 ευρώ. Συνολικά από την ημέρα που λειτούργησαν τα διόδια, έως σήμερα, έχει γίνει αύξηση ύψους 6 ευρώ.
Προσοχή… κινδυνεύετε
Παρά όμως την επένδυση των πολιτών, αλλά και την επιπλέον χρηματοδότηση από επενδύσεις ιδιωτικών εταιριών, τραπεζικούς δανεισμούς, ακόμα και τη συμμετοχή του ελληνικού Δημόσιου, ανά 5 χιλιόμετρα στην Αθηνών-Πατρών, αντικρίζουμε της τεράστιες κίτρινες ταμπέλες, που αναγράφουν: «Προσοχή, στα επόμενα 2 χλμ. συμβαίνουν θανατηφόρα ατυχήματα». Άνθρωποι, που ταξιδεύουν συχνά σε αυτόν το δρόμο, και άλλοι που αναπόφευκτα τον διασχίζουν, για να πάνε στη δουλειά, συχνά πέφτουν σε μποτιλιάρισμα, αφού από τις δύο λωρίδες που διαθέτει κανονικά δίνεται στην κυκλοφορία μόνο η μία. Ένας στενός δρόμος διαχωρισμένος από το αντίθετο ρεύμα με κώνους ή πλαστικό διαχωριστικό. Είναι από τα πιο κύρια προβλήματα, που εμποδίζουν την ομαλή διέλευση των αυτοκινήτων στον πολυσύχναστο δρόμο. Όμως, υπάρχουν και ελλείψεις, που κάλλιστα μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη σωματική ακεραιότητα των οδηγών και τους συνεπιβάτες τους, όπως οι προστατευτικές μπάρες στα αριστερά και στα δεξιά, αντίστοιχα της εθνικής. Αν και υπάρχουν γκρεμοί ή άλλοι κίνδυνοι, που μπορούν να αποβούν μοιραία για τον οδηγό, αν χάσει την πορεία του οχήματος ή αν συγκρουστεί με ένα άλλο, δεν υπάρχουν σε όλο το οδικό δίκτυο προστατευτικές μπάρες, οι οποίες θα συγκρατήσουν και θα εμποδίσουν τους επιβάτες του αυτοκινήτου, να μην πέσουν από μεγάλο ύψος. Επίσης, πολύ σοβαρό είναι το πρόβλημα έλλειψης διαχωριστικών διαζωμάτων, ανάμεσα στην άνοδο και την κάθοδο. Αν τυχόν οι ρόδες ενός αυτοκινήτου ολισθήσουν πάνω σε νερό βροχής ή λάδια, που συχνά υπάρχουν στους δρόμους της εθνικής οδού και ο οδηγός του οχήματος χάσει τον έλεγχο του τιμονιού και ξεφύγει από την ευθεία πορεία του, θα βρεθεί πολύ εύκολα στο αντίθετο ρεύμα, πράγμα που μπορεί να προκαλέσει τροχαίο δυστύχημα.
Τα τροχαία
Σίγουρα, την κατάσταση εντείνουν τα έργα, που πραγματοποιούνται κατά καιρούς και εμποδίζουν, όχι μόνο την ομαλή κίνηση των αυτοκινήτων, αλλά συνήθως αποβαίνουν μοιραία. Αν συγκρίνουμε τα στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων της περιόδου, Αύγουστος 2007 έως Ιούλιος 2008, πριν και αφού ανέλαβε η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός», παρατηρούμε ότι τα ατυχήματα με τραυματίες μειώθηκαν μέσα σε δύο χρόνια, κατά 35%. Κατά τη διάρκεια του 2ου έτους καταγράφηκαν τροχαία με 66 ανθρώπους, με σοβαρά ή ελαφριά τραύματα, ενώ πριν η εταιρία παραλάβει τον αυτοκινητόδρομο, ο αριθμός ανερχόταν στα 102. Επιπλέον, παρατηρείται μεγάλη μείωση έως και 62% στα θανατηφόρα τροχαία. Για την αντίστοιχη περίοδο, στο τμήμα Ελευσίνας - Κορίνθου-Πατρών, έχασαν τη ζωή του 17 διερχόμενοι, ενώ πριν την έναρξη σύμβασης παραχώρησης είχαν σημειωθεί 45 συνολικά. Για το τμήμα Κορίνθου – Πατρών, τα στοιχεία είναι επίσης πολύ ενθαρρυντικά, αφού στα δύο πρώτα χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης, τραυματίστηκαν σοβαρά ή ελαφριά 37 άτομα, ενώ πριν κατασκευαστεί ο δρόμος, η τροχαία είχε καταγράψει 64, μείωση δηλαδή, έως και 42%. Κατά 68% έχουν μειωθεί τα θανατηφόρα ατυχήματα στην Κορίνθου-Πατρών, όπως προκύπτει από τα στοιχεία και συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του 2ου έτους 10 νεκρούς, ενώ πριν τις κατασκευές από την «Ολυμπία Οδός» είχαμε 31.
ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ
«Η πληρωμή διοδίων είναι δίκαιη»
Από τη μεριά της, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» απαντάει επιχειρηματολογώντας, σε όσους κατηγορούν το έργο, που έχει αρχίσει και θα τελειώσει και σε όσους αρνούνται να πληρώσουν διόδια, ότι στο τμήμα της Κορίνθου- Πατρών, «όπου κάτω από αντίξοες συνθήκες κατασκευής και παράλληλα με λειτουργία πραγματοποιείται μια ιδιαίτερη προσπάθεια στον τομέα της οδικής ασφάλειας, με στόχο να κατασκευαστεί το έργο στο μικρότερο δυνατό χρόνο, με την ελάχιστη δυνατή όχληση και με το μέγιστο δυνατό επίπεδο ασφαλείας». Όπως επισημαίνει η εταιρία στην «PRESS Time», έχουν καθυστερήσει να παραδώσουν τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Πατρών, λόγω των προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις. Όμως, κατασκευάζονται ήδη πάνω από 16 χιλιόμετρα σηράγγων, με πολύ γοργούς ρυθμούς, καθώς δεν έχουν παρατηρηθεί ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Όσον αφορά την ομαλή κίνηση στην εθνική οδό, λόγω των έργων που γίνονται καθημερινά, η «Ολυμπία Οδός» μας απαντάει, ότι γίνονται κάποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο με ασφάλεια για τους διερχόμενους οδηγούς, τους επιβάτες και τους εργαζομένους. Φροντίζει, όπως μας ανέφερε, να μειώνονται οι ταχύτητες σε ασφαλή επίπεδα, να αποτρέπεται το προσπέρασμα, ώστε να αποφεύγονται σοβαρά ατυχήματα και μετωπικές συγκρούσεις. Όπως επίσης, βασικός στόχος είναι να υπάρχουν ομοιόμορφες ρυθμίσεις κατά μήκος της οδού, ώστε ο οδηγός να είναι εξοικειωμένος με αυτό που θα αντιμετωπίσει. Τα στελέχη της εταιρίας επισημαίνουν πως πρόκειται για ένα τιτάνιο έργο πνοής και επισημαίνουν πως «η πληρωμή διοδίων είναι ένα δίκαιο σύστημα χρηματοδότησης του έργου, καθώς αφορά μόνο όσους χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο και θα ωφεληθούν από τη σύγχρονη κατασκευή και τις υπηρεσίες λειτουργίας.
Όσοι χρησιμοποιούν το δρόμο θα δουν τα χρήματά τους να πιάνουν τόπο από την πρώτη μέρα έναρξης των νέων υπηρεσιών λειτουργίας και, καθώς το έργο προχωρά, θα ανακαλύπτουν καθημερινά τα οφέλη ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου».
ΕΣΤΕΙΛΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Παρέμβαση Τατούλη για την ανατίμηση
«Οι Πελοποννήσιοι πολίτες δεν θα μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος των αυξήσεων, οι οποίες παράλληλα θα αποτελούν ανάχωμα στην αναπτυξιακή προοπτική της περιφέρειας μας»
Βλέπει τους κατοίκους της περιφέρειας που διοικεί καθημερινά, να αγωνίζονται για τα προς το ζην και οι συνεχείς αυξήσεις να τους πλήττουν, ολοένα και περισσότερο. Τα καθημερινά παράπονα των πολιτών, οι πρωτοφανείς κινητοποιήσεις κατά των διοδίων φαίνεται πως έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη που, με παρέμβασή του, τάχθηκε υπέρ όσων αγωνίζονται για να πέσουν οι τιμές… σηκώνοντας τις μπάρες.
Την άμεση παρέμβαση των υπουργών, ζητάει ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου και άμεση μείωση των τιμών των διοδίων. «Οι Πελοποννήσιοι πολίτες δεν θα μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος των αυξήσεων, οι οποίες παράλληλα θα αποτελούν ανάχωμα στην αναπτυξιακή προοπτική της περιφέρειας μας», έγραψε στην επιστολή προς τους στους υπουργούς Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, και Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ο Π. Τατούλης. Όπως αναφέρει, πρέπει, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, να γίνει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, οι οποίες οδηγούν στην συνεχή αύξηση των διοδίων στην περιφέρεια που διοικεί. «την κρίσιμη αυτή περίοδο που διανύουμε, κατά κοινή ομολογία, οφείλουμε να επιστρατεύσουμε όλα τα αποθέματα κοινωνικής αλληλεγγύης και να επιδείξουμε τη μεγαλύτερη δυνατή κοινωνική ευθύνη, προκειμένου να εξασφαλίσουμε το ζητούμενο της κοινωνικής συνοχής, της οποίας θα θέσουμε τις νέες βάσεις του αναπτυξιακού μοντέλου, που έχει ανάγκη η χώρα, για να εξέλθει από την κρίση», έλεγε στην επιστολή του: «Ως εκ τούτων, πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στην συνεχιζόμενη αύξηση των διοδίων στις εθνικές οδούς, που αφορούν την Περιφέρεια Πελοποννήσου» αναφέρει παρακάτω. «Προβλέπεται ρητά και στην νομοθετική ρύθμιση», τονίζει στην επιστολή του. Κλείνοντας την επιστολή του, απευθύνεται στους παραλήπτες υπουργούς και όπως πιστεύει, πρέπει να πρυτανεύσει ο ορθολογισμός και η νηφαλιότητα. Δεν πρέπει να αφήσουν περιθώριο στο λαϊκισμό, να σκιάζει περαιτέρω το μέλλον του τόπου μας.
Press Time
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.