– «14ο Διεθνές Πανόραμα»
Φορτισμένο μελαγχολικά το κλίμα, μιας και έληγε το φεστιβάλ και παράλληλα με αίσθηση επιτυχίας έπεσε η αυλαία του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας - «14ο Διεθνές Πανόραμα» το Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2012. Η βραδιά περιλάμβανε την απονομή των βραβείων και των ειδικών διακρίσεων καθώς και του Διαγωνισμού Φωτογραφίας για Πατρινούς φωτογράφους που είχε θέμα "Η δική μου Πάτρα".
Το Κινηματογραφικό Φεστιβάλ που με την παρουσία του στην Πάτρα πλέον δείχνει ότι υπάρχει συνέχεια και συνέπεια στο θεσμό, δίνοντας ένα βήμα έκφρασης σε νέους Έλληνες και ξένους δημιουργούς. Αυτή η προσπάθεια είναι πρωτοπόρα για την πόλη μας αλλά και σε όλη τη Νοτιοδυτική περιφέρεια της χώρας μας.
Η αίθουσα προβολών του ΙΝΤΕΑΛ αποδείχτηκε «ευχάριστα» μικρή για να χωρέσει τόσους πολλούς θεατές και συμμετέχοντες σκηνοθέτες αλλά και τα συναισθήματα τους. Για την απονομή των βραβείων η Οργανωτική Επιτροπή είχε προσκαλέσει -με e-mail- όλους σχεδόν τους πολιτικούς αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων αλλά μόνο από το γραφείο του κ. Αλέξη Τσίπρα υπήρξε απάντηση και παραβρέθηκε ως εκπρόσωπος του η βουλευτή Αχαΐας κ. Μαρία Κανελλοπούλου.
Μόλις τελείωσαν οι κινηματογραφικές προβολές με την τελευταία ενότητα «Εγώ και ο γείτονας μου» στις 8 το βράδυ η Οργανωτική Επιτροπή πρόβαλλε την μικρού μήκους ταινία
«92% Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ!!!» και αμέσως μετά η ομάδα EQUUS παρουσίασε το θεατρικό δρώμενο με τίτλο: "Περιμένοντας το Νόμο". Ένας θεατρικός μονόλογος του Γιώργου Παπαστεφάνου σε σκηνοθεσία του ίδιου με τον Βασίλη Τάσση και μουσική Γιώργου Παπαστεφάνου και Πορφύριου Τάσση.
Τη παρουσίαση της τελετής απονομής βραβείων την έκαναν οι Φιορέλλα Μαστρόκαλου και Θόδωρος Κωνσταντάτος ευχαριστώντας όλους όσους στήριξαν το φεστιβάλ:
τη κ. Μαρία Μπιρμπίλη διευθύντρια παραγωγής και τον Μάριο Πολυζωγόπουλο της MProductions
τον κ. Σταύρο Θεοδωράκη, δημοσιογράφο της εκπομπής «ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ»
την κ. Βάσω Μαργέλου και τον κ. Πανόπουλο Νικόλαο από το Kέντρο Πολιτισμού - Εκδόσεις
«ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ»
τον κ. Χρήστο Συρίμπεη www.mojoradio.gr
τον κ. Μελισσαρόπουλο Γιώργο της Αnimatic Vision www.animatic-vision.gr
τον γραφίστα κ. Δημήτρη Γιαννακούλια www.studioampersand.net
τούς Χορηγούς επικοινωνίας :
και τέλος όλους τους 156 σκηνοθέτες από 45 χώρες και από την Ελλάδα που μας έκαναν την τιμή να συμμετέχουν.
Ακολούθως εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής, ο καλλιτεχνικός υπεύθυνος κ. Χιονίδης Παναγιώτης καλωσόρισε με τη σειρά του το κοινό.
Στη συνέχεια καλέστηκαν τα μέλη της κριτικής επιτροπής του φωτογραφικού διαγωνισμού «Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΑΤΡΑ» κ.κ. Νάνσυ Χριστοπούλου - Χημικό - Συμμετοχές σε θεατρικά δρώμενα, Αντωνία Γρίβα, εικαστικό-εκπαιδευτικό, Αλέξιο Μαντά, φιλόλογο να διαβάσουν το σκεπτικό της απόφασης τους και να απονείμουν τις διακρίσεις που ήταν:
Street Photography - "χωρίς τίτλο" της Κατερίνας Γκάτση
Κοινωνικής φωτογραφίας - "Οι πληγές μας ζωή" της Μαρίας Καντάνη
Φωτογραφία Τοπίου - "Θεατράκι Πάτρας από Χαμηλά" της Μαρίας Ευαγγελία Γιακουμάτου
Ακολούθως τα βραβεία για το φωτογραφικό διαγωνισμό έδωσαν η κ. Βάσω Μαργέλου και ο κ. Πανόπουλος Νικόλαος από το Kέντρο Πολιτισμού - Εκδόσεις «ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ» και ήταν:
1o Βραβείο - Μαρία Κούρτη «Έλα, πάμε να παίξουμε κι εμείς στα στρογγυλά!»
2o Βραβείο - Βασίλης Ζαβέρδας «Αγ. Αικατερίνη, 2010»
3o Βραβείο - Παναγιώτης Ρήγας «Ηλιοβασίλεμα στη βροχή»
Μετά την απονομή των βραβείων του φωτογραφικού διαγωνισμού παρουσιάστηκε το θεατρικό δρώμενο με τίτλο: "Alone with People" Mια χοροθεατρική σύνθεση με Video Art σε σύλληψη και εκτέλεση των Ξένιας Βλάχου-Κογχυλάκη, Νίκου Αθανασόπουλου και Θεοδοσίας Μάργαρη, βασισμένη στο ομώνυμο βίντεο και ιδέα της Φιορέλας Μαστρόκαλου. Φωτισμοί: Γιώργος Φραντζόλας - Video Art Σύλληψη -Σκηνοθεσία - Παραγωγή Φιορέλα Μαστρόκαλου - Βοηθός Σκηνοθέτη Aντιγόνη Παπαστεφάνου - Μοντάζ Γιάννης Σπηλιωτόπουλος
Ακολούθως καλέστηκαν τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος Αγγελική Κουστένη, θεατρολόγο, Έλενα Καλημέρη, νομικό, Θεόδωρο Κωνσταντάτο - Δημοσιογράφος - Κριτικός Κινηματογράφου. Εκ μέρους της Κριτικής Επιτροπής ο κ. Θεόδωρος Κωνσταντάτος διάβασε το φιλοσοφικό σκεπτικό της απόφασης βάση του οποίου δόθηκαν τα βραβεία.
Ακολούθως αναγνώστηκαν τα βραβεία του Διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος τα οποία θα αποσταλούν από την Οργανωτική Επιτροπή και είναι:
ΒΡΑΒΕΙΑ
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ANIMATION στην ταινία «Ursus» σκην. Reinis Petersons, Λετονία, 10’ , 2011
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ VIDEO ART στην ταινία «Pose» σκην. Tahir Un, Τουρκία 6', 2011
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ στην ταινία «Gvido Zvaigzne» σκην. Dzintra Geka, Λετονία 42’ , 2011
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ στην ταινία «Sit In» σκην. Dubreuil Frederic, Γαλλία, 24’ , 2009
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΤΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ στην ταινία «In Sight» σκην. AndreaSlovakova, Τσεχία, 42’ ντοκιμαντέρ, 2011
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ στην ταινία «Playing hide and seek» σκην. Victoria Kaplani, Ισπανία 6’ 45’’ animation, 2011
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ στην ταινία «A woman to a woman» σκην. Choi Byoung-hva, Ν. Κορέα, 22', μικρού μήκους, 2011
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ στην ταινία «Remaining Birds' Song» σκην. Erdem Simsek, Τουρκία, 7’ 30’’video art, 2011
ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ στην ταινία «If fish could talk» Tomasz Jurkiewicz, Πολωνία 27’ μικρού μήκους, 2010
Στη συνέχεια ήρθε η σειρά των βραβεύσεων για το Ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα και οι οικοδεσπότες κάλεσαν την κριτική επιτροπή για το αντίστοιχο τμήμα στην οποία ήταν οι: κ.κ.
Τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής του Ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος: Βελεγράκη Αντωνία, Φιλόλογο – Αρχαιολόγο, Γιώργο Μελισσαρόπουλο, σχεδιαστή κόμικ, Χρήστο Τσαντή, Συγγραφέας. Εκ μέρους της Κριτικής Επιτροπής η κ. Βελεγράκη Αντωνία διάβασε το φιλοσοφικό σκεπτικό της απόφασης βάση του οποίου δόθηκαν τα βραβεία. Τα Βραβεία απόνειμαν στους συμμετέχοντες τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής αλλά και οι παρευρισκόμενοι πολιτικοί της πόλης μας.
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Η βουλευτή Αχαΐας κ. Μαρία Κανελλοπούλου απένειμε την Διάκριση μαθητικής σκηνοθετικής προσπάθειας στο σκηνοθέτη και τους μικρούς πρωταγωνιστές της ταινίας «Παιχνίδι πέρα από χρώματα» σκην. Γαζής Γιάννης 11’ 16’’ μ.μ., 2012
Το μέλος της κριτικής επιτροπής κ. Χρήστος Τσαντής απένειμε την Διάκριση για την καταγραφή του αρχαιότερου ομιλούμενου ελληνικού γλωσσικού ιδιώματος στην ταινία «Α Γρούσα Νάμου» σκην.Ελισάβετ Λαλουδάκη - Massimo Pizzocaro 52’ ντοκ, 2011
Το μέλος της κριτικής επιτροπής κ. Γιώργος Μελισσαρόπουλος απένειμε την Διάκριση για την μουσική παράδοση που εκλείπει στην ταινία «Γκάιντες λαλούν» σκην. Δημήτρης Κιτσικούδης 30’ ντοκ., 2012
καθώς και την Διάκριση «Ζητείται ελπίς» στην ταινία «Η Απέναντι όχθη» σκην. Μιχαήλ Φελάνης 9’ 30’’ μ.μ., 2011
Η κ. Καρέλη Αγγελική εκ μέρους της Οργανωτικής επιτροπής απένειμε την Διάκριση νατουραλιστικής εικόνας στην ταινία «Πίστομα» σκην. Γιώργος Φουρτούνης 19’ μ.μ., 2011
Και η κ. Σεβαστή Σημαντήρη επίσης από την Οργανωτική Επιτροπή απένειμε την Διάκριση «Τέχνη-ένας Κώδικας επικοινωνίας» στην ταινία «Gran Partita» σκην. Αλέξανδρος Σκούρας 15’ 14’’ μ.μ., 2011
ΕΙΔΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Η κ. Βελεγράκη Αντωνία, μέλος της Κριτικής Επιτροπής απένειμε το Ειδικό Βραβείο «Special κοινωνικό “παρών”» στην ταινία «Χριστίνα» σκην. Χάρης Ξυδιάς 52’ 49’’ ντοκ., 2012
ΒΡΑΒΕΙΑ
Ο κ. Μάριος Πωλυζωγόπουλος της MPproductions έδωσε το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ VIDEO DANCE στην σκηνοθέτρια Μαρία Κατσιπατάκη για την ταινία της «Think_Erase_Move» 3’ 54’’ v.d., 2011
Η κ. Μαρία Μπιρμπίλη διευθύντρια παραγωγής της MProductions απένειμε το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ στον σκηνοθέτη Γιώργο Μπακόλλα για την ταινία του «Οι δαιμονισμένοι» σκην. 90’ Μ.μ., 2011
Και στο τέλος ζητήθηκε από την εκπρόσωπο του ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ κ. Μαρία Κανελλοπούλου βουλευτή Αχαΐας, να δώσει το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ στην ταινία «Τρόιχαντ - ένα έμπιστο χέρι» σε σκηνοθεσία του δημοσιογράφου Κώστα Αργυρού 45’ ντοκ., 2011
Επειδή δεν μπόρεσαν να έρθουν οι υπόλοιποι βραβευμένοι σκηνοθέτες διαβάστηκαν τα βραβεία τα οποία θα αποσταλθούν από την Οργανωτική Επιτροπή και είναι:
Διάκριση «Κοινωνική αδικία και αξιοπρέπεια στα χρόνια της κρίσης» στην ταινία «Penguins» σκην. Δημήτρης Ζάχος 19’ μ.μ., 2012
Ειδικό Βραβείο δραματοποιημένου αντιρατσιστικού ντοκιμαντέρ στην ταινία «Αύριο θα ήταν μια άλλη μέρα» σκην. Στέφανος Μονδέλος 28΄ντοκ., 2011
Διάκριση «Δράμα χαρακτήρων» στην ταινία «Ketchup» σκην. Κωνσταντής Φραγκόπουλος 7’ μ.μ., 2010
Διάκριση εναλλακτικής οικολογικής πρότασης στην ταινία «Ημερολόγιο επαρχίας» σκην. Στέργιος Μουντσάκης 25’ ντοκ., 2011
Βραβείο καλύτερου animation στην ταινία «Η πηγή της νιότης Παναγιώτης Ράππας 16’ 11’’ anim., 2011
Βραβείο καλύτερης ταινίας video art στην ταινία «When the Night Falls» σκην. Εύα Μπαλάση 2’ 18’’ v.a., 2011
Βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους στην ταινία «Timor» σκην. Ρηγόπουλος Γιάννης - Γιώργος Βοντίτσος 17’ 05’ μ.μ., 2011
Η θεατρική ομάδα αμέσου δράσεως «Παιζω-δρώμιο», για δεύτερη χρονιά φέτος «παρενέβη» κατά την απονομή των βραβείων ταινιών στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας- 14ο Διεθνές Πανόραμα, το Σάββατο 6-10-2012, με ένα δρώμενο που στόχευε να θίξει την τρομοκρατία που ασκεί η τηλεόραση στην καθημερινή ζωή των πολιτών με κατασκευασμένες ή παραποιημένες ειδήσεις .
Το «Παιζω-δρώμιο», είναι μια θεατρική ομάδα πολλά υποσχόμενη, αποτελούμενη από εκπαιδευτικούς που πρωτοεμφανίστηκαν στην πόλη μας την περασμένη άνοιξη με την παράσταση κουκλοθεάτρου «Ο ντετέκτιβ Φάρσας», που παίχτηκε σε Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία της πόλης μας. Είναι ανοικτή σε κάθε πρόσκληση και πρόκληση που μπορεί να αποτελέσει δημιουργικό ερέθισμα για τα μέλη της!!!! Στη φετινή παρέμβαση συμμετείχαν οι: Ανδριοπούλου Γεωργία, Βλάχος Γιάννης, Γκίκα Ελένη, Ζαχαροπούλου Γεωργία, Μπακαστάθης Θανάσης, Οικονόμου Γιώτα, Παπασωτηροπούλου Τίνα, Τσίγκα Δήμητρα .
Τέλος κλήθηκε ο καλλιτεχνικός υπεύθυνος τους Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου & Πολιτισμού κ. Παναγιώτης Χιονίδης για να δώσει το τελευταίο βραβείο, πρώτα όμως προβλήθηκε και μετά το απένειμε και ήταν: για το ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ της ταινίας η ταινία της Νάνσυ Σπετσιώτη «Τζαφάρ»
Κλείνοντας την τελετή απονομής ο κ. Παναγιώτης Χιονίδης διάβασε το αντιρατσιστικό ποίημα της Αφροδίτη Δ. Πολίτη «Ξενοφοβία»
Η Οργανωτική Επιτροπή της 14ης διοργάνωσης
Η Οργανωτική Επιτροπή
Φιορέλα Μαστρόκαλου, Οικονομολόγος – λογίστρια
Καρέλη Αγγελική - Απόφοιτος του τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων.
Σημαντήρη Σεβαστή, Φιλόλογος
Γιώργος Παπαστεφάνου, θεατρολόγος.
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
MP Productions
STUDIO AMPERSAND Γραφιστική & Τυπογραφία www.studioampersand.net
«ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ» Kέντρο Πολιτισμού - Εκδόσεις Κανακάρη 65, www.peritexnon.com.gr
Χορηγοί Επικοινωνίας:
Protagon / ιστορίες για να σκεφτόμαστε διαφορετικά www.protagon.gr
Mojoradio107.7 fm www.mojoradio.gr
Διαδικτυακό περιοδικό για τον Εναλλακτικό πολιτισμό www.cineek.gr
Υποστήριξη εκθέσεων κόμικς: Αnimatic Vision www.animatic-vision.gr
Υποστήριξη Κινηματογραφικού Αφιερώματος: Εκπομπή του Mega channel «ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ»
***************************************************************
74 ταινίες από 45 χώρες στη φετινή 14η διοργάνωση του διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου Πάτρας. Καθόλου άσχημα. Και μάλιστα πολύ καλές συμμετοχές που με πολύ ενδιαφέρον παρακολουθήσαμε. Tρια άτομα η κριτική επιτροπή του διεθνούς και νιώσαμε ότι κουβαλάμε την άποψη εκατοντάδων. Με πολύ προσοχή παρακολουθήσαμε μια μια τις ταινίες, γελάσαμε, θυμηθήκαμε, νοσταλγήσαμε, αγαπήσαμε, προβληματιστήκαμε, αγανακτήσαμε. Και μετά διαλέξαμε. Η επιλογή δύσκολη και φέτος καθώς πολλές οι καλές . Σε όλες εύκολο να διακρίνεις το ταλέντο, τους κόπους, τους πόθους των δημιουργών. Εύκολο να αναγνωρίσεις ότι ο κάθε κινηματογραφιστής ήξερε πολύ καλά τι έκανε, σε ποια κινηματογραφικά μονοπάτια περπάτησε τεχνικά, θεματικά, εικαστικά, αισθητικά. Σε πολλές ταινίες αναγνωρίσαμε την προσπάθεια για μοναδικότητα, για πρόταση, για έκφραση . Από την πλευρά μας αποβάλλαμε κάθε επιθυμία για διδακτισμό η ελιτισμό. Ένα φεστιβάλ πραγματική γιορτή της εικόνας και του σινεμά, μια διαφυγή από την πεζή πραγματικότητα της κρίσης δεν χωραει ελιτίστικη νοοτροπία αλλά σύμπνοια και συμμετοχή στο όνειρο. Και χαλαρή διάθεση να απολαύσουμε το σινεμά. Για μια ακόμα χρονιά να πούμε μπράβο σε όποιον αβίαστα κατάφερε να μας το εμπνεύσει. Γιατί η ταινία του ήταν καλή με ταλέντο, όμορφη με θέμα έξυπνο. Γιατί κέντρισε το ενδιαφέρον μας, την ψυχή μας ,το συναίσθημα μας. Το πλαισίωσε με ωραίες εικόνες και υπέροχες μουσικές. Το δόμησε σωστά, το μόνταρε όπως και όσο έπρεπε και αντί να μας κουράσει ή να μας κάνει να βαρεθούμε η να μας απογοητεύσει, αντιθέτως μας ταξιδέψε, μας ξύπνησε τον εσωτερικό κόσμο και τον ανέβασε . Όπως οφείλει να κάνει ο κινηματογράφος. Κάθε βραβείο και ένα μπράβο.
74 films from 45 countries on the international part of the 14th patras film festival. Not bad at all. On the contrary an excellent variety of interesting films was offered to the 3 member judging committee to watch. And that we did with the feeling that we represent hundreds. Watching the films all kinds of sentiments raised. Fully moved we made our choices using emotion and logic. We left aside every elitism or intention to teach. Elitism doesn’t fit in a festival that is a celebration of the free will and creativity. Every movie carried the will of its maker to express, to communicate . in every film we could recognize the talent and the knowledge of the making each director had. We decided to select the ones that all the elements, the music the image the photography the theme and more were combined in a way that spoke to our needs to our aesthetics and mainly and above all to our soul. And it made us to want to say congratulations. Every prize and a bravo to every each one of the makers.
Λόγου δοκιμή για το 14ο Διεθνές Πανόραμα (Ελληνική συμμετοχή)
Η απόφασή μας να συμμετάσχουμε σε αυτήν την καλλιτεχνική εμπειρία, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αίσθηση ότι σήμερα, στην κρίσιμη αλλά και ρευστή πραγματικότητα που βιώνουμε (οικονομική κρίση αλλά και κρίση των αξιών, των θεσμών, της κοινωνίας και της πολιτικής), υπάρχει ανάγκη να αναζητήσουμε τη χαμένη μας αξιοπρέπεια!
Κατά την άποψή μας, η Τέχνη είναι επιτακτική ψυχοτονική καταφυγή, «αντίδοτο στην πεζοπόρο σκληρή καθημερινότητα» Όποιος ασκείται σ’αυτήν εκθέτει τον εαυτό του στον αντιφατικό πραγματικό κόσμο, προσλαμβάνει και αποδίδει μηνύματα, διαλέγεται με την εποχή του, όπως κάθε πολιτικό ον, ισορροπεί ταυτοποιείται και αξιώνει τη θέση του.
Τέχνη χωρίς κρίση δεν υπάρχει. Όταν ένα σύστημα αρχίζει να καταρρέει, οι σκεπτόμενοι άνθρωποι δρουν δυναμικά. Όσο μεγαλύτερες οι δυσκολίες, τόσο πιο πολλοί είναι οι καλλιτέχνες που θέλουν να «ζωγραφίσουν» ξανά τον καμβά της ζωής μας με νέα χρώματα, να εκφράσουν τα νέα μας ερωτήματα, να μας ξυπνήσουν... «Το μοναδικό πράγμα που με βοηθάει να αντιμετωπίζω με κρυφή χαρά την κρίση είναι η υπόθεση της Τέχνης» ομολογεί η τεχνοκριτικός Μαρία Μαραγκού. Η κρίση δημιουργεί σε όλους της ανάγκη για κοινωνική αλληλεγγύη και μέσω αυτής προκύπτουν δράσεις συλλογικής δημιουργικότητας που καθιστούν την Τέχνη ως μια αναγκαία πτυχή της καθημερινότητάς μας. Όντως αυτή μπορεί να εκφράσει με υπευθυνότητα και πληρότητα τα ανέκφραστα, να ανασύρει αλήθειες από τα γκρίζα και ελπίδες από τα χρώματα και έχει τη δύναμη να βάλει τον Άνθρωπο πάνω από τα κέρδη.
Ο κινηματογράφος είναι ένα σκεπτόμενο μέσο και συγχρόνως Τέχνη που αντανακλά με εμφατικότητα κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, προβληματισμούς, συναισθήματα μεταθέτοντάς μας με αληθοφανή ψευδαίσθηση χωροχρονικά και δίνοντάς μας τη δυνατότητα να εισχωρήσουμε στη σκέψη των δημιουργών της ταινίας. Η σχέση λοιπόν του θεατή με τον κινηματογράφο είναι προσωπική.
Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ θεωρούμε ότι στόχο έχουν να «μεταποιήσουν» αυτήν την εσωστρέφεια σε συμμετοχικότητα, να δημιουργήσουν δηλ. μια σχέση διαλεκτική δημιουργών και θεατών, να προσφέρουν ένα στοιχείο από την αμεσότητα του θεάτρου.
Μέσα στα πλαίσια αυτής της ανάγκης το κινηματογραφικό φεστιβάλ της Πάτρας «προτείνει» και προβάλλει, μέσα από τις συμμετοχές, κυρίως θεματικούς άξονες, χωρίς όμως να υποβαθμίζει την τεχνική δεξιότητα-απαραίτητο στοιχείο του κινηματογράφου.
Οι ταινίες είναι πολλές και, κατά την άποψή μας, καλές. Αυτό δυσκόλεψε το έργο μας, αλλά κυρίως κατέδειξε το αίσθημα ευθύνης και την ευαισθησία των δημιουργών όσον αφορά στις καταστάσεις τις σύγχρονης ζωής.
Μέσα λοιπόν από αυτήν την ενδοσυλλογιστική διαδικασία συνάντησης με τους δημιουργούς των ταινιών κάθε κατηγορίας, διαπιστώσαμε ότι πολλοί ενστερνίζονται δυναμικά την ευθύγραμμη και άλλοι προτιμούν τη συνθετική αφήγηση. Πάντως ακόμα και μέσα από καταγραφές-ντοκουμέντο, αναδεικνύεται βαθειά η ανάγκη των καλλιτεχνών να προσεγγίσουν μιαν «άλλη πραγματικότητα», να αναγάγουν τη σκληρή ζωή σε φιλμική εικόνα, ήχο και λόγο, δηλαδή σε αποσπασματικό μέρος μιας άλλης τάξης πραγμάτων. Θα έλεγε κάποιος, ότι αυτό είναι και ο κύριος ρόλος του κινηματογράφου. Ωστόσο σήμερα ίσως είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ.
Έτσι, κοινωνικοπολιτικά αδιέξοδα διαπλέκονται με ιδεολογικές αναζητήσεις-ακραίες σε κάποιες περιπτώσεις-με μέσο συχνά, διαχρονικής εμβέλειας λογοτεχνικά έργα τα οποία οι κινηματογραφιστές επιλέγουν να μεταφέρουν ή να διασκευάσουν. Καταγγέλλοντας με βλέμμα κάποτε ανυπόταχτο, αψύ, επιθετικό και άλλοτε με την ονειρική εικόνα, με ηχητικούς και αλληγορικούς νοητικούς κώδικες, υποδεικνύουν τον αγώνα, την άρση των αδιεξόδων, ξορκίζουν το κακό και οδηγούν στην κάθαρση . Συχνό το πολιτισμικό μοτίβο του μίσους για τους απελπισμένους , η βία σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο δοσμένη με ρεαλιστικό τρόπο, οι κοινωνικοί καταναγκασμοί, ο φόβος που δυνητικά κλειδώνει τη φαντασία, η κοινωνική μοναξιά, αλλά κυρίως η μοναξιά στα Μεγάλα της Ζωής: στον Έρωτα και στο Θάνατο. Αυτές οι κατακερματισμένες εικόνες ενός εφιαλτικού κόσμου με αρχετυπικά σύμβολα, οι υπαρξιακές αναζητήσεις και οι εσωστρεφείς εξομολογήσεις εκφράζουν αιτούμενα, αντιθέσεις, διλήμματα της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας όπου τα εύλογα πρέπει να ανατραπούν και η συνείδηση πρέπει να αποδυθεί σε έναν αγώνα να προσεγγίσει απαντήσεις στα εναγώνια ερωτήματα που ορίζει ο Χρόνος. Συναίρεση παρελθόντος παρόντος και μέλλοντος στη ρευστότητα του Χρόνου.
Σε αρκετές ταινίες, μέσα από τις συστροφές και τις καμπύλες, τις στάσεις και τις αναβολές της καθημερινότητας οι κινηματογραφιστές με τρυφερότητα, χιούμορ (όχι συχνά) και με εικαστική πρωτοτυπία αναδεικνύουν το δυνατό. Άλλοι, με διεισδυτικότητα και με έναν υποφώσκοντα υποκειμενικό πεσιμισμό, αποδίδουν στο θεατή δράματα χαρακτήρων, πρόσωπα Καβαφικά στο περιθώριο της ζωής. Παρουσιάζεται έτσι η κοινωνική τοιχογραφία της εποχής μας, η Ελλάδα της κρίσης, η επηρμένη και διεφθαρμένη καθεστηκυία τάξη πραγμάτων. Μέσα στη δίνη της Παγκοσμιοποίησης επαγγέλματα εξαφανίζονται, εργασία, ταυτότητα και ζωές απειλούνται. Αναδύεται ένας κόσμος χωρίς περιθώρια, πολυπολιτισμικός, δυσκίνητος. Ωστόσο παράλληλα, κυρίως με μέσο τον αλτρουισμό, την αλληλοϋποστήριξη, την ανεκτικότητα, και κυρίως τη μνήμη, οι καλλιτέχνες καταδείχνουν, την αξιοπρέπεια που μάχεται την κοινωνική αδικία και το ρατσισμό, την αισιοδοξία, τη βούληση και τη δύναμη της ζωής που τελικά νικά.
Στις Οικολογικού περιεχομένου αναζητήσεις τους, ο Homo Economicus στην εποχή της κρίσης συγκρούεται περισσότερο από ποτέ με το σώφρονα και πρόθυμο πολίτη, η απληστία με την κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική ευθύνη. Φαίνεται πως κερδίζουν οι μικρές λύσεις ευθύνης που μπορούν να οδηγήσουν σε ριζικές ανατροπές. «Υποστηρίζουν» ότι η Ευθύνη είναι το μόνο μη μεταβιβάσιμο Χρέος και η κοινωνική ομαδικότητα, μία βόμβα. Μια προωθητική ιδεολογική και αισθητική δυναμική. Ασκήσεις αισθήσεων και συναισθημάτων που κινούνται ανάμεσα στο σκοτάδι και το φως.
Τέλος, με ιδιαίτερη ευχαρίστηση διαπιστώσαμε ότι οι κινηματογραφικές καταγραφές «συνδιαλέγονται» με τη μουσική, το χορό, την ποίηση, το θέατρο, τη ζωγραφική, τη φιλοσοφία και δημιουργικά αξιοποιούν το καλλιτεχνικό παρελθόν. Με αυτόν τον τρόπο ο κινηματογράφος, ως Τέχνη, τίθεται στην υπηρεσία του ανθρώπου και του πολίτη που αναζητεί σε κάθε περίπτωση την κάθαρση.
Ελπίζουμε οι θέσεις και οι επιλογές μας να δικαιώνουν τον κόπο και να εκφράζουν τα οράματα δημιουργών και ερμηνευτών που έτσι και αλλιώς θα αγγίξουν το κοινό.
Ευχή μας σ’ αυτόν τον κόσμο που όλο στενεύει, ο καθένας να χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν΄ αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου και να βρίσκεται. Και ο άνθρωπος βρίσκεται και στην Τέχνη που υποδύεται την αλήθεια ή την ομορφιά ή και τα δύο. Η Τέχνη εγκιβωτίζει τα πράγματα στις λέξεις, στις εικόνες, στους ήχους, στην κίνηση, συνομιλεί στη βάση της αλήθειας τους, εκφράζει το ασύλληπτο για να υπερασπιστεί την ύπαρξή της και να παγιδεύσει με υπόσχεση ελευθερίας το μυούμενο σ’ αυτήν.
***********************************************************
Η ζωντάνια, η ποιότητα, η πρωτοτυπία και ο επαγγελματισμός, που διακρίνουν τα μέρη του Φεστιβάλ, έχουν καθιερώσει στη συνείδηση μας μια εικόνα του τοπικού και όχι μόνο πολιτισμού μας.
Οι εκδηλώσεις του φετινού προγράμματος υπόσχονται ένα ταξίδι σε μία πραγματικότητα γεμάτη εικόνες, ύλη, μουσική, ζωντάνια, αισθητική και δημιουργικότητα.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας έχει δείξει μέσα στα χρόνια στοιχεία του χαρακτήρα του, που είναι απόλυτα συνυφασμένα με την διαφάνεια, την καλή αισθητική, την ευγενή άμιλλα, το αισθητικό αποτέλεσμα και τις αξιόλογες προσπάθειες των νέων δημιουργών από όλο τον κόσμο.
Οι κριτικές επιτροπές, καταρτιζόμενες από καταξιωμένους αλλά και νέους καλλιτέχνες, με φρέσκια και σύγχρονη ματιά, που έχουν δείξει την αξία τους στον καλλιτεχνικό χώρο και στον πολιτιστικό τομέα, καλούνται να κρίνουν καλλιτέχνες και το έργο τους σε ένα φεστιβάλ με διαγωνιστικό χαρακτήρα.
Πρωτεύον στόχος της Κριτικής επιτροπής είναι η υποστήριξη των δημιουργών στην προσπάθειά τους να προωθήσουν το έργο τους. Προσπαθήσαμε να ξεχωρίσουμε από τις συμμετοχές, τις πιο άρτιες τεχνικά και αισθητικά φωτογραφίες. Το έργο μας ήταν δύσκολο μιας και οι συμμετοχές ήταν αξιόλογες. Βασικό μας στοιχείο στην διαδικασία ήταν η φρέσκια ματιά μας, μιας κι εμείς ανήκουμε στο χώρο των νέων καλλιτεχνών. Προερχόμαστε βέβαια από διαφορετικά πολιτισμικό υπόβαθρο, αλλά αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο, αλλά εφόδιο στην διαδικασία της κρίσης. Αναζητήσαμε τις φωτογραφίες που δημιουργούν στον θεατή, όταν τις παρατηρεί, την αίσθηση και το "άρωμα" της Πάτρας μιας και το θέμα του διαγωνισμού ήταν "η δική μου Πάτρα".
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva nikolas blogspot
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.