Παρασκευή 25 Μαΐου 2012

Οι νέοι Έλληνες μπαρκάρουν ξανά

Του Ηλία Γ. Μπέλλου


Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες οι νέοι Έλληνες συρρέουν κατά χιλιάδες στις ναυτικές ακαδημίες της
χώρας αναζητώντας διέξοδο από την κρίση και την ανεργία, όπως παλαιότερα και πάλι, στη θάλασσα. Μετά από μια απαράδεκτη αδιαφορία της Πολιτείας στις διαρκείς εκκλήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών και των ναυτιλιακών οργανώσεων για την κατάρτιση Ελλήνων αξιωματικών, αυξήθηκαν οι θέσεις στις 10 ναυτικές ακαδημίες της χώρας όπου μπορούν να αποκτήσουν πτυχία που οδηγούν στη θέση του πλοιάρχου και μηχανικού οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές.

Μόλις πέρυσι και μετά από αλλεπάλληλες πιέσεις των θεσμικών παραγόντων της ναυτιλίας η κυβέρνηση Παπανδρέου, αυτή που κατάργησε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας το 2009 σε μια τρανή απόδειξη άγνοιας των αναγκών της χώρας, αύξησε επιτέλους, έστω και κατά λίγες εκατοντάδες, τις θέσεις στις δημόσιες αυτές σχολές από τις 700 περίπου στις 1300.

Έτσι το 2011 η καμπάνια προσέλκυσης στο ναυτικό επάγγελμα είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα: οι 1.350 θέσεις στις Ναυτικές Ακαδημίες προσέλκυσαν 6.500 υποψήφιους. Για πρώτη φορά καλύφθηκαν τόσο οι αριθμητικοί στόχοι όσο και τα ποιοτικά κριτήρια. Παράγοντες της ναυτιλίας υπογραμμίζουν ότι μπορούν να απορροφηθούν όλοι αυτοί, και πολλοί περισσότεροι ακόμα, κάθε χρόνο από την αγορά. Όπως επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην ετήσια έκθεσή της για την ποντοπόρο, η υψηλή ανεργία στην ξηρά ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας κρίσης δίνει την ευκαιρία προώθησης της ναυτικής σταδιοδρομίας.

Η ΕΕΕ προωθεί την πολιτική αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και της υποδομής των Δημόσιων Ναυτικών Ακαδημιών. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις διαφαινόμενης πολιτικής βούλησης αποδοχής των προτάσεων της ΕΕΕ, όσον αφορά την εισαγωγή της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Το κόστος διατήρησης του δικτύου των δημόσιων σχολών και ο μεγάλος αριθμός σπουδαστών που δεν μπορούν να απορροφηθούν από τις Ακαδημίες υποστηρίζουν τη θέση αυτή.

Η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών είναι χρόνια και η αναζήτηση στελεχών από τις ναυτιλιακές που διατυπώνουν τη σαφή προτίμηση τους στους Έλληνες αξιωματικούς ανεξάρτητα από τη σημαία που έχουν υψωμένη στα πλοία είναι ευρέως γνωστή στον Πειραιά. Όμως η Πολιτεία δεν είχε κάνει τίποτα για να προωθήσει το ναυτικό επάγγελμα παρά τις κατά καιρούς κορώνες των κυβερνώντων για ανάγκη περαιτέρω συμβολής της ποντοπόρου στην εθνική οικονομία.

"Οι άνθρωποι αυτοί που μας κυβερνούν ξέρουν μόνον να φορολογούν» σχολιάζει στο Capital.gr στέλεχος μεγάλης ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας προσθέτοντας πως η ελληνική ποντοπόρος μπορεί να απορροφήσει χιλιάδες νέους αποφοίτους των ναυτικών ακαδημιών. Προσφέρεται έτσι διέξοδος σε μια κατηγορία Ελλήνων όπου η ανεργία αγγίζει το 50% και μάλιστα με όρους ασύγκριτους με τις αμοιβές που προσφέρονται στη στεριά. Όχι μόνον σήμερα αλλά ακόμα και στα χρυσά χρόνια της ελληνικής οικονομίας.

Με βάση τα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ένας ανθυποπλοίαρχος ξεκινά με ενδεικτικές απολαβές 3.000 ευρώ μικτά και ως πλοίαρχος λαμβάνει μετά από τη σχετική προϋπηρεσία 8.500 ευρώ στα φορτηγά πλοία και 9.500 στα δεξαμενόπλοια. Αντίστοιχα οι μηχανικοί ξεκινούν από 4.000 και 5.000 αντίστοιχα και φτάνουν στα 8.200 ευρώ και 9.200 ευρώ για φορτηγά και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα. Οι μισθοί αυτί αφορούν υπηρεσία στο πλοίο που διαρκεί κατά μέσο όρο 7 μήνες στα φορτηγά και 6 στα πετρελαιοφόρα.

Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι σπεύδουν να μπαρκάρουν οι νέοι έλληνες. Και η όποια κυβέρνηση προκύψει θα πρέπει τάχιστα να προχωρήσει στην απελευθέρωση της ναυτικής εκπαίδευσης ώστε να μπορέσουν επιτέλους να γεμίσουν τα πλοία από Έλληνες αξιωματικούς. Τα πλοία ενός στόλου που είναι ο μεγαλύτερος εθνικός στόλος στον κόσμο και η μόνη ελληνική βιομηχανία που πρωταγωνιστεί παγκοσμίως.

Η παγκοσμιοποίηση θέτει ιδιαίτερες προκλήσεις στη ναυτική απασχόληση. Ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί προαπαιτούμενο της δημιουργίας βιώσιμης ναυτιλιακής πολιτικής. Οι ποιοτικοί ναυτικοί είναι οι φορείς της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας της ναυτιλίας. Συνεπώς, είναι επιτακτική η ανάγκη διατήρησης της ναυτικής τεχνογνωσίας με μέτρα προσέλκυσης των νέων στη ναυτική σταδιοδρομία, διατήρησής τους στο επάγγελμα και αναβάθμισης των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων τους υπογραμμίζει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Η εμπορική ναυτιλία αποτελεί για τη χώρα μας εθνικό κεφάλαιο και έχει καταξιωθεί σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Η ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι πρώτη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού παρέχουν σύγχρονη εκπαίδευση στη ναυτιλιακή θεωρία και τη χρήση των νέων τεχνολογιών, ανοίγοντας προοπτικές για σταδιοδρομίες στους Αξιωματικούς του εμπορικού ναυτικού.

Οι απόφοιτοι των Α.Ε.Ν. αποκτούν τίτλο σπουδών Τρίτης Βαθμίδας Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα αποδεικτικό ναυτικής ταυτότητας Γ΄ τάξης Πλοιάρχου ή Μηχανικού Ε.Ν. Επίσης μπορούν να πραγματοποιήσουν μεταπτυχιακές σπουδές σε σχολές του εσωτερικού και εξωτερικού σε ειδικότητες που είναι αναγκαίες στο χώρο της Ναυτιλίας. Από τη στιγμή που ένας απόφοιτος Λυκείου ή Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης επιλέξει τη σταδιοδρομία στη ναυτιλία, έχει προοπτικές για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση και στη συνέχεια για επαγγελματική εξέλιξη με σημαντικές οικονομικές απολαβές. Οι απόφοιτοι Α.Ε.Ν. μπορούν να εξελιχθούν σε Β΄ Πλοιάρχους ή Μηχανικούς και στη συνέχεια σε Α΄ Πλοιάρχους ή Μηχανικούς, αφού πραγματοποιήσουν θαλάσσια υπηρεσία και την κατάλληλη επιμόρφωση. Σήμερα, η απαιτούμενη θαλάσσια υπηρεσία για τη βαθμολογική προαγωγή σε πλοιάρχους ή μηχανικούς Β΄ είναι 24 μήνες (από 36 που ήταν πριν) και για την προαγωγή σε πλοιάρχους ή μηχανικούς Α΄ είναι 36 μήνες (από 48 που ήταν για τους πλοιάρχους).

Η σταδιοδρομία στη Ναυτιλία δεν περιορίζεται όμως μόνο στα πλοία. Γύρω απ΄ αυτή δραστηριοποιούνται και πολλοί άλλοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας, όπως ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ναυπηγήσεις, επισκευές, εφοδιασμοί, πρακτορεύσεις, νηογνώμονες, ασφαλίσεις, παρεμφερείς Δημόσιοι και Ιδιωτικοί Οργανισμοί κ.ά. Αυτοί προσφέρουν εναλλακτικές δυνατότητες απασχόλησης και ουσιαστικές προοπτικές εξέλιξης, ανάλογα με τη θέληση και τη φιλοδοξία καθενός.

Με τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκτά ο Αξιωματικός όταν υπηρετεί στα πλοία, έχει όλες τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που του επιτρέπουν να σταδιοδρομήσει αργότερα και στην ξηρά. Πολλά ανώτερα και ανώτατα στελέχη που απασχολούνται σήμερα στους παραπάνω κλάδους προέρχονται από τις τάξεις των Αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού.

Αξίζει να σημειωθεί και αυτό που τονίζουν παλιοί καπετανέοι: κάποιοι από αυτούς είναι σήμερα οι ίδιοι, πλοιοκτήτες και σε ορισμένες περιπτώσεις ελέγχουν κάποιες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές της ποντοπόρου.

Η εκπαίδευση των στελεχών εμπορικού ναυτικού γίνεται σήμερα στις δέκα Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και χωρίζονται σε Σχολές Πλοιάρχων και Σχολές Μηχανικών. Βρίσκονται σε διάσπαρτα μέρη ανά την Ελλάδα, τα μέρη αυτά είναι τα εξής:

- Ασπρόπυργος - ΑΕΝ Ασπροπύργου - Πλοιάρχων/Μηχανικών

- Νέα Μηχανιώνα - ΑΕΝ Μακεδονίας - Πλοιάρχων/Μηχανικών

- Πρέβεζα - ΑΕΝ Ηπείρου – Πλοιάρχων

- Κύμη - ΑΕΝ Κύμης – Πλοιάρχων

- Αργοστόλι - ΑΕΝ Ιονίων Νήσων – Πλοιάρχων

- Χίος - ΑΕΝ Χίου – Μηχανικών

- Ύδρα -ΑΕΝ Ύδρας – Πλοιάρχων

- Οινούσσες - ΑΕΝ Οινουσσών – Πλοιάρχων

- Σύρος - ΑΕΝ Σύρου – Πλοιάρχων

- Χανιά - ΑΕΝ Κρήτης - Πλοιάρχων/Μηχανικών







Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.

Χειρουργικό Ιατρείο

Χειρουργικό Ιατρείο