Η ανακάλυψη του τροχού έφερε τις συγκοινωνίες οι οποίες μέχρι σήμερα εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό, τη μεταφορά προσώπων από ένα σημείο σε ένα άλλο.
Με την εφεύρεση του κινητήρα εσωτερικής καύσης κάνουν την εμφάνιση τους τα πρώτα οχήματα 5-7 θέσεων στις αρχές του 1910 και τα πρώτα πρακτορεία ήταν γεγονός.
Οι πρώτες συγκοινωνίες που άρχισαν να καθιερώνονται ανάγκασαν την τότε κυβέρνηση να εκδώσει το 1912, το πρώτο διάταγμα για την επαρχιακή συγκοινωνία. Για το σκοπό αυτό την 1-7-1912 προκηρύσσει διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση σε εταιρεία αυτοκινήτων, την εκμετάλλευση ορισμένων επαρχιακών δρόμων, υπό τον όρο της συντήρησης των. Ο πρώτος αυτός διαγωνισμός αφορούσε τους δρόμους Τριπόλεως-Σπάρτης και Λαμίας-Καρπενησίου, με μελλοντική πρόνοια και για άλλους επαρχιακούς δρόμους.
Πρώτα οι άνθρωποι των πόλεων και σιγά-σιγά οι άνθρωποι της υπαίθρου, εγκαταλείπουν το παραδοσιακό μέσο, την άμαξα, και προτιμούν τα μηχανοκίνητα οχήματα. Εμπειρία μοναδική, που την διηγούνταν σαν κάτι ξεχωριστό.
Πραγματικοί ήρωες ήταν οι οδηγοί των Lincoln-Ford,Overland, Deutz και Willys, σε μια εποχή όπου τα υδραυλικά τιμόνια και τα συγχρονιζέ σαζμάν ήταν άγνωστα. Mε το δρομολόγιο σε καθημερινή βάση να περιλαμβάνει ένα τουλάχιστον κλατάρισμα λάστιχου, το οποίο επιδιορθώνανε επιτόπου με βενζινόκολλα και το φουσκώνανε με τρόμπα χειρός, αντιλαμβανόμαστε κάτω από ποιες συνθήκες δουλεύανε οδηγοί και εισπράκτορες τότε. Οι χωματόδρομοι με τις τεράστιες λακκούβες ,τις λάσπες, τα χιόνια, οι ανύπαρκτες γέφυρες ,το πέρασμα μέσα από ποτάμια, δικαιολογούσανε τις διανυκτερεύσεις των λεωφορείων τότε και σε πολύ μικρές αποστάσεις από τις πόλεις.
Ο οδηγός τότε θεωρούνταν ανώτερος και από τον κοινοτάρχη! Ήταν ο άνθρωπος που τους έφερνε σε επαφή με τον κόσμο, αυτός στον οποίο δίνανε παραγγελίες για ψώνια, φάρμακα, εφημερίδες από την πόλη. Αυτός που πολλές φορές λόγω της πολύωρης διάρκειας ενός ταξιδιού, ξεγεννούσε τις έγκυες καθοδόν! Πόσα βαφτιστήρια προέκυψαν στους οδηγούς τότε…
Την περίοδο εκείνη για την εκμετάλλευση λεωφορείου χρειαζόταν μόνο μια άδεια αστυνομικής αρχής. Κάθε λεωφορείο αποτελούσε ανεξάρτητη ιδιωτική επιχείρηση και ο ιδιοκτήτης του μπορούσε να το χρησιμοποιεί σε όποια γραμμή ήθελε, επιβάλλοντας το κόμιστρο αναλόγως της επιβατικής κίνησης και του τυχόν ανταγωνισμού.
Οι τότε κυβερνήσεις προσπαθώντας να συμμαζέψουν την κατάσταση αυτή, προχώρησαν στις πρώτες διατάξεις που καθόριζαν την κυκλοφορία των λεωφορείων όπως ήταν ο ΝΔ 248 και το ΠΔ του 1925.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1930 ,δημιουργούνται οι Κοινές Διευθύνσεις Αστικών και Υπεραστικών Λεωφορείων, οι οποίες συνετέλλεσαν στην πρώτη ουσιαστική προσπάθεια οργάνωσης των επιβατικών συγκοινωνιών.
Ο Β’Παγκόσμιος Πόλεμος διέλυσε την προσπάθεια αυτή, όπου τα λεωφορεία χρησιμοποιούνταν ως μέσα μεταφοράς στρατιωτών, όπλων και πυρομαχικών, ανεφοδιασμού γενικότερα αλλά και ως ασθενοφόρα.
Η λήξη του πολέμου βρήκε τα λεωφορεία ως το μοναδικό μέσο μεταφοράς, λόγω της καταστροφής του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το 1952 συστηθήκαν με τον νόμο 2119 τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (ΚΤΕΛ), ένα για κάθε νομό και νησί. Έτσι δημιουργήθηκαν 104 ΚΤΕΛ,59 υπεραστικά και 45 αστικά. Έτσι παρέμειναν ως το 1968 οπότε με απόφαση του τότε υπουργού συγκοινωνιών, έγινε η συγχώνευση όλων των ΚΤΕΛ σε 8 οργανισμούς ΚΤΕΥΛ. Με το ΝΔ 102/1973 επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς Το 1984 διαχωρίζονται τα αστικά από τα υπεραστικά ΚΤΕΛ. Το 2001 με τον νόμο 2963/2001 δημιουργούνται καλύτερες προοπτικές για τη λειτουργία των ΚΤΕΛ.
Το 2003 βάσει του 2963/2001 τα ΚΤΕΛ όλης της χώρας έρχονται αντιμέτωπα με μια μεγάλη πρόκληση, τη μετατροπή τους σε ανώνυμες εταιρείες.
Ο χρόνος, η ικανότητα των διοικήσεων των και η επαγγελματική ευσυνειδησία μετόχων και εργαζομένων, θα δείξει κατά πόσο είναι έτοιμα να αδράξουν την ευκαιρία και να εκμεταλλευτούν τις νέες προκλήσεις των καιρών.
Σήμερα υπάρχουν 59 ΚΤΕΛ με 3953 λεωφορεία στον στόλο τους.
(βιβλιογραφία: διάφορες πηγές)
Είμαστε πάρα πολλοί για να μην μπορούμε. Είμαστε καταδικασμένοι να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα. την αναβάθμιση των υπηρεσιών μας προς τον πελάτη-επιβάτη μας, αρκεί να ‘’πετάξουμε’’ από πάνω μας κάποια κατάλοιπα του παρελθόντος.
Δεν είμαστε μονοπώλιο πλέον. Ο επιβάτης έχει εναλλακτικές λύσεις, όπως το ι.χ. τον ΟΣΕ, το αεροπλάνο. Αλλά, μεγαλύτερος ανταγωνιστής παραμένει ο «κακός» μας εαυτός.
Μέτοχοι είμαστε μόνο κατά την είσπραξη μερίσματος. Όλο τον υπόλοιπο καιρό είμαστε υπηρέτες του επιβατικού κοινού.Ο καθένας χωριστά και συνάμα όλοι μαζί, παραμερίζοντας τυχόν διαφορές που μπορεί να έχουμε μεταξύ μας(αλίμονο αν δεν είχαμε με τόσες διαφορετικές απόψεις λόγω της πολυμετοχικότητας των ΚΤΕΛ),μοναδικό μας μέλημα να είναι ο επιβάτης.
Δείτε τι γίνεται στην ελεύθερη αγορά. Είμαστε οι μοναδικές επιχειρήσεις που πληρωνόμαστε πριν παρέχουμε τις υπηρεσίες μας!
Μην επαναπαυόμαστε ότι το 2019 είναι μακριά. Εμείς πάντα πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί. Να πείσουμε τον επιβάτη να αφήσει το ι.χ. του και να χρησιμοποιήσει τα λεωφορεία μας, προσφέροντας του ένα άνετο-γρήγορο και ασφαλές ταξίδι.
Γνωρίζουμε όλοι τον αθέμιτο ανταγωνισμό εκ μέρους του ΟΣΕ. Υπομονή, δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ αυτό ακόμα.
Για να μην υπάρχει οποιαδήποτε υποψία ή παρεξήγηση, αυτή η ιστοσελίδα είναι έργο προσωπικό και δεν εκπροσωπεί ΚΤΕΛ, Ομοσπονδία ή οτιδήποτε άλλο. Φτιάχτηκε με πολύ μεράκι για να ενημερώνονται οι συνάδελφοι των ΚΤΕΛ. Θα αναβαθμίζεται συνεχώς και όσο χρειάζεται προκειμένου να καταστεί ένα πολύτιμο «εργαλείο» για όλους μας.
ΚΑΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ,
ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ! |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη!
Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι ύβρεις.